Bayes Voor psychologen. Pierre Simon Laplace Recap Bayes’ Rule.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
…of de schrik van alle verpleegkundigen
Advertisements

Geloven in de hoop.
Casus 2 Afrikaanse vrouw, 38 jaar Zwanger, 8 maanden
niets is zeker, dát is zeker!
Wat is er met mijn mama? Informatie over de ziekte ALS bedoeld voor kinderen op de basisschool. (Met nadruk bedoeld om samen met uw kind door te nemen)
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Aflezen van analoge en digitale meetinstrumenten
Monitoring en Surveillance
De Vrouw Toen God de vrouw schiep was hij nog laat bezig op de 6e dag.
Waarom ben ik hier op aarde?
havo A Samenvatting Hoofdstuk 9
Herstelondersteunende zorg
havo A Samenvatting Hoofdstuk 6
QUIZ Vakantie en verlof
havo/vwo D Samenvatting Hoofdstuk 2
Havo5 WA Extra opgaven.
Talenten boven water krijgen
Hoeveel ... nachten nog ... heb ik te leven ?.
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
Levensvragen Over geluk…..
DIAGNOSE Typisch probleem:
Diagnostisch onderzoek: interpretatie van resultaten
Kwaliteit van meetinstrumenten
Forensische statistiek: over boeven en dominees
TCPII Beslissen normatief.
Statistiek Verzamelen Voorstellen Beschrijven Interpreteren
vwo A Samenvatting Hoofdstuk 13
vwo C Samenvatting Hoofdstuk 14
Deze les wordt verzorgd door de Kansrekening en statistiekgroep Faculteit W&I TU/e.
Een fundamentele inleiding in de inductieve statistiek
 (het is niet zo moeilijk…)
Maateenheden Liters.
Hoofdstuk 1 Basisvaardigheden.
Populatiegemiddelden: recap
Vormen van studie (ontwerp)
Sjoerd Kooiker (met dank aan Josje den Ridder)
Vereisten voor een screeningsprogramma
Forensische statistiek
Hoe groot is die eigenlijk?
Afhankelijkheid is een keuze
Mindfulness.
Spel uit de top 20: Fifa ’13..
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Hoe is dat ... ouder worden ?.
Die ziekte in mijn familie krijg ik die later ook?
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
T7 Een 50-jarige man met, en een 45-jarige man zonder pijn op de borst
Deel 2: Onzekerheid in redeneren
Met gebruik van een verhoudingstabel
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Project ‘Ernstig betrokken’
De domeinen & Niveau bij ABB.
Psychologieles 7 lesweek 7
Opdrachten en eindopdracht
Een test blijft een test………. Positief? Positief!
Codetuts Academy Les 6 Module 2a Php Fundamentals 1.
Verschillende grafieken en formules
Heel gewoon maar toch anders.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
In gesprek met een bedrijfsarts van ArboNed
Vroegtijdige zorgplanning in de thuissituatie Yolanda Hustings Kim Haesen.
WELKOM#WZW16 “Iedereen gelukkig” – 15 maart 2016.
ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen.
18 Evalueren van Beweringen en Redenen. Scenariotest
Medische testen en kansrekening
Het voorspellen van agressie tijdens de behandeling van forensisch psychiatrische patiënten a.d.h.v. DE hcr-20.
Overdracht Opleiding (v 1.0)
Transcript van de presentatie:

Bayes Voor psychologen

Pierre Simon Laplace Recap Bayes’ Rule

Als een test.99 van de patienten detecteert die aan ziekte Z lijden (dit is erg hoog voor een medische test!)…, en mijn testresultaat blijkt positief… …hoe waarschijnlijk is het dan dat ik Z heb?

Vraag1 1: hoe prevalent is Z? Stel: 1 patient op de 1000 Vraag 2: Hoe veel false alarms?. Stel: 2 op de 100 gezonde mensen die worden getest. (Heel goede test! Veel beter dan PSA- niveau voor prostaatkanker en mammogram voor borstkanker!!!) Kans is.047

Lijkt.047 erg laag? Probeer een ruwe benadering: Test een groep van 1000 mensen Daarbij kun je redelijkerwijze 1 zieke verwachten die hoogstwaarschijnlijk een positieve uitslag krijgt Van de bijna 1000 gezonden zullen er ongeveer 20 ten onrechte een positieve uitslag krijgen. Van de 21 positieven is er dus ongeveer 1 ziek, dat is dus een kans van ongeveer.048

Preciezer: … ….- 99 ziek op = 2097 positieven: % 1% 2%

Zo’n redenering helpt voor intuitief begrip, maar is niet werkelijk valide: ook bij een steekproef van weet je niet zeker dat er precies 100 mensen ziek zijn! Vooral kansen en voorwaardelijke kansen De kans op A: p(A) De kans op A gegeven B:p(A|B) Eerst een voorbeeld, dan een definitie. Voor een formele behandeling van dit soort vragen moet men meer weten.

De kans op A gegeven B:p(A|B) een voorbeeld, p(even) = 5/10 =1/2

De kans op A gegeven B:p(A|B) een voorbeeld, p(even) = 5/10 = 1/2 p(deel3) = 3/10

De kans op A gegeven B:p(A|B) een voorbeeld, p(even) = 5/10 = 1/2 p(deel3) = 3/10 p(even) = 5/10 = 1/2 p(deel3) = 3/10 p( even ^ deel3 ) = 1/10

De kans op A gegeven B:p(A|B) een voorbeeld, p(even) = 1/5 = ½ p(deel3) = 3/10 p(even ^ deel3) = 1/10 Kans op even gegeven deel3: p(even|deel3) = 1/3 p(even^deel3) 1/10 = = p(deel3) 3/10

De kans op A gegeven B:p(A|B) een voorbeeld, p(even) = 1/5 = ½ p(deel3) = 3/10 p(even ^ deel3) = 1/10 p(even|deel3) = 1/3 = p(even^deel3) 1/ = p(deel3) 3/10 p(deel3|even) = p(even^deel3) 1/ = = --- p(even) 5/10 5 Kans op deel3 gegeven even:

Een regel die verband legt tussen p(A|B) en p(B|A)is heel belangrijk voor psychologen! Onderzoeker weet(?) p(gedrag|proces) Maar wil weten p(proces|gedrag) Diagnost weet p(testuitslag|stoornis) Maar wil weten p(stoornis|testuitslag) Statisticus weet p(steekproef|populatie) Maar wil weten p(populatie|steekproef) Waarnemer “weet” p(stimuli|wereld) Maar “concludeert” p(wereld|stimuli)

p(A^B) p(A|B) = p(B) p(A^B) en p(B|A) = p(A) p(B|A)p(A) = p(A^B) p(B|A)p(A) p(A|B)= p(B) [basisvorm] p(B|A)p(A) p(A|B)= p(B|A)p(A) + p(B|¬A)p(¬A) [standaardvorm] p(B) = p(B^A) + p(B^¬A) =p(B|A)p(A)+p(B|¬A)p(¬A)

p(B|A)p(A) p(A|B)= p(B) [basisvorm] p(B|A)p(A) p(A|B)= p(B|A)p(A) + p(B|¬A)p(¬A) [standaardvorm] Odds i.p.v. waarschijnlijkheid: Ω(A) = p(A)/p(¬A) p(B|  A)  p(  A) p(  A|B)= p(B) p(A|B) p(B|A) p(A) = p(¬A|B) p(B|¬A) p(¬A) posterior odds = likelihood ratio prior odds

De odds vorm is heel aardig om te laten zien wat er gebeurt als je nieuwe informatie krijgt: p(A|B) p(B|A) p(A) = p(¬A|B) p(B|¬A) p(¬A) Je oorspronkelijke geloof in A (prior odds) De diagnostische “kwaliteit” van nieuwe informatie B (likelihood ratio) Je nieuwe geloof in A, nu je B weet (posterior odds)

p(B|A)p(A) p(A|B)= [basis] p(B) p(B|A)p(A) p(A|B)= p(B|A)p(A) + p(B|¬A)p(¬A) p(A|B) p(B|A) p(A) = [‘odds’] p(¬A|B) p(B|¬A) p(¬A)  j p(B|A j ) j p(B|A i )p(A i ) p(A i |B) = [gegeneraliseerde  j p(B|A j )p(A j ) standaardvorm] Niet vergeten:

p(Pos|Z)p(Z) p(Z|Pos)= p(Pos|Z)p(Z) + p(Pos|¬Z)p(¬Z) = = = Opnieuw het ziektevoorbeeld: 99% van zieken positief [p(Pos|Z)] 2% van gezonden positief [p(Pos|¬Z)] 0.1% zieken [p(Z)]

In de odds vorm: p(A|B) p(B|A) p(A) = p(¬A|B) p(B|¬A) p(¬A) (lage) prior odds (hoge) diagnostische waarde (49.5) (hoge) diagnostische waarde (49.5).0495 (nog steeds lage) posterior odds

Problemen: Wat is kans? (verschillende antwoorden: - (limiet van) relatieve frequentie - maat voor sterkte van geloof - mate waarin hypothese wordt ondersteund door evidentie) Kun je zeggen dat een unieke gebeurtenis of de toestand op dit moment (de kans dat ik nu Z heb) een kans p heeft?

Graf van Bayes