“Het managen van veranderingen”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatieverandering
Advertisements

Een kei van een medewerker januari 2008
Bouwen doen we zo! Sjoerd & Remco Studenten van MBO – Bouwkunde niveau4.
Over: ‘Wapen jezelf met woorden’
“Hoe kom ik aan klanten?”
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
John Vaupell Justin van der Steen
Sportiviteit & Respect Just do it!
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
Inkoopsamenwerking Inkoopplatform Woningcorporaties Geert Geertsema, 26 april 2006.
Thema Hoe maakt kennisdelen je werk/functioneren: leuker Efficiënter Beter Meer gedragen.
Goed vs Fout  Leven vs Dood
E-competentiescan. Wie kunnen de scan gebruiken? De medewerker Vult de scan in en krijgt inzicht in eigen handelen De leidinggevende Krijgt een beeld.
Het is precies 19:06.
Praktische toepassingen van PKM in organisaties: 2 voorbeelden
Z I NNAI Wat kan jij concreet doen als Zin?Ja! ?.
Albert heijn Naam: *jurgen Klas: *5b Jaar: *2005/2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Naam:Ilijse Berends Klas: 5A Jaar: 2006
Naam: *Nathalie van W Klas: *5b Jaar: *2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je.
Mijn stage bij euro master Naam: aytac Klas: 4c Jaar: 2009 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Mijn stage bij * Naam: *Sabine Balster Klas: *5B Jaar: *2008 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Kenmerken van een goed team
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Competentieontwikkeling voor OR-leden
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
“Omgaan met weerstand”
Presentatie CabFaB Open podium 16 maart Bedrijven praten weliswaar steeds vaker over klantgericht werken, de praktische invulling is nog altijd.
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Wat maakt het leven zo waardevol
Ondernemen in de toekomst???
CanDo Coaching.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Introles: Wie ben ik en jullie? 15 Wat is myl 20 Introductievragen 15
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Help Selina’s eerste les
Tatiana Constandse John Ouderling.
Om soms eens dieper over na te denken
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Psychologieles 7 lesweek 7
Welkom ik maak me sterk.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
+ E-Portfolio Laat zien wat je in huis hebt! Docentendag 14 januari 2016 Jeroen Bakker Paragin Roelf Jager Advimaco.
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
BRENGEN IN PLAATS VAN HALEN Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere stip focus en strategie.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
LOB Waar ben je trots op?.
Transcript van de presentatie:

“Het managen van veranderingen” Peter Zomer 5 oktober 2006

Doel Presentatie Praktische handvatten geven voor het managen van veranderingen

Agenda • Wie is Conducto? Ontwikkelingsfase inkoop binnen overheid Jezelf managen (competenties) Het managen van veranderingen

Wie is Conducto? • Partner voor: Europese aanbesteding Inkoopadvies en interim-opdrachten Coaching op competentieontwikkeling • Netwerkorganisatie met ruim: - 120 inkoopprofessionals - 10 aanbestedingsjuristen - 10 trainers / coaches Generalisten en specialisten Denkers die doen Conducto zit al 10 jaar in deze business, waarvan 1,5 jaar onder de naam van Conducto Werkgebied: Heel Nederland en incidenteel Europa Doelgroep: Overheden, maar ook bedrijfsleven Directeur/eigenaar: Geert Geertsema Conducto werkt louter samen met freelancers, zoals Peter Zomer Klanten 2006: o.a. Openbaar Ministerie, Politie Haaglanden, Gemeente Haarlemmermeer, Ziekenhuis Elkerliek, Woningcorporatie IN- Groningen, Hemels Publicers, Belastingdienst, KLPD

Wie is Conducto? Klanten in 2006 o.a.: Gemeente Haarlemmermeer Openbaar Ministerie Politie Haaglanden Woningcorporatie IN-Groningen Hemels Publishers Ziekenhuis Elkerliek Belastingdienst KLPD Conducto zit al 10 jaar in deze business, waarvan 1,5 jaar onder de naam van Conducto Werkgebied: Heel Nederland en incidenteel Europa Doelgroep: Overheden, maar ook bedrijfsleven Directeur/eigenaar: Geert Geertsema Conducto werkt louter samen met freelancers, zoals Peter Zomer Klanten 2006: o.a. Openbaar Ministerie, Politie Haaglanden, Gemeente Haarlemmermeer, Ziekenhuis Elkerliek, Woningcorporatie IN- Groningen, Hemels Publicers, Belastingdienst, KLPD

Ontwikkelingsfase inkoop Volgens de Arbeidsmarktmonitor Inkopers 2006: Nu : standaardisatie -> procedures, schaalvoordelen Straks : beweging van standaardisatie naar TCO -> alle kosten gedurende gehele looptijd Peter van der Parre (Ministerie van BZK) heeft in de ochtend de Arbeidsmarktmonitor 2006 gepresenteerd aan de zaal. Hierin wordt vergelijking gemaakt tussen overheid en bedrijfsleven. (ik mail apart die presentatie) Een van de resultaten is dat inkoop nu in de fase zit van standaardisatie: dit betekent dat verschillende afdelingen/BU’s hun inkopen meer op elkaar gaan afstemmen en door standaardisatie (allemaal dezelfde pc’s) inkoopvoordelen behaald kunnen worden. Ook worden nu overal inkoopprocedures ingevoerd. Dit zijn spelregels hoe de organisatie inkoopt. Soort regelgeving zeg maar. Tussen 2007 en 2010 komt de fase dat men niet alleen meer kijkt naar standaardisatie en procedure-vorming, maar dat bij aankoop van producten gekeken wordt naar Total Cost of Ownership (TCO). De totale kosten gedurende gehele looptij/levensduur van het product/dienst. Bv. Ook service en vervanging/onderhoud bij pc’s wordt meegenomen, niet alleen de aanschafprijs van het apparaat. Laat iemand uit de zaal het maar helemaal uitleggen….. Mijn brug is om te kijken welke impact dit heeft op de meer zachte kant van veranderen -> competentieontwikkeling en begeleiden medewerkers door verandercurve. Ik laat de fasen van veranderen dus buiten beschouwing.

Managen van veranderingen • Jezelf managen (competenties) • Managen van veranderingen binnen inkoopfunctie

Jezelf managen (competenties) Definitie: “Een competentie is cruciaal gedrag dat onderscheidend bijdraagt aan succesvol eigen functioneren en daarmee aan het realiseren van organisatiedoelen” Welke competenties heb jij nodig voor de veranderingen binnen je inkoopfunctie?

Managen van veranderingen Je hebt voor- en tegenstanders! Redenen om veranderingen tegen te werken?

Managen van veranderingen Je hebt voor- en tegenstanders! Redenen om veranderingen tegen te werken? • Iets waardevols niet willen verliezen Misvattingen over veranderingen en implicaties Twijfel aan het nut van de verandering Weinig verdraagzaam t.o.v. verandering

De veranderingscurve Stabiliteit + energie schok / ontkenning integratie woede omgaan met nieuwe situatie angst verdriet schuldgevoel hoop krijgen / positief worden voorzichtige acceptatie de put / keerpunt Tijd

De veranderingscurve Hoe help je anderen (en uzelf) door de curve?

De veranderingscurve Hoe help je anderen (en uzelf) door de curve? • Communiceren plannen, doelen en noodzaak Luisteren en counselen Coachen en ontwikkelen kennis en vaardigheden Mensen betrekken bij plannen en invoeren Anderen energiek en enthousiast maken Vraag: Wat doet u goed en wat kan beter?

De veranderingscurve Wat leveren deze stappen op? “Collega’s over hun emotionele reacties op verandering heen helpen, verhoogt het tempo waarin de verandering kan worden doorgevoerd en vergroot de kans op succes!”

Levenswijsheid over veranderen “Als u doet wat u altijd heeft gedaan, krijgt u wat u altijd heeft gekregen” “Inzicht zonder handeling brengt geen verandering“ “Wees zelf de verandering die je in de wereld wilt zien”

Vragen ? Direct de inkoopprofessional die u zoekt.