De 10e editie havo-vwo OB.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van diagnostiek naar handelen bij zwakke rekenaars en dyscalculici
Advertisements

Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Methodepresentatie Pincode 5e editie
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Systematische Natuurkunde
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Pincode Naam spreker 4/4/17.
Wiskunde A of wiskunde B?.
Pincode 5de editie vmbo bovenbouw
Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po
De 2015 programma’s wiskunde B van havo en vwo
De 2015 programma's wiskunde B van havo en vwo
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Wiskunde D bij Moderne Wiskunde
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Analytische meetkunde
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Over rekenen gesproken
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
ICT in het basisonderwijs
Diagnostische toetsen voor het MBO
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
8 november 2012.
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Netwerkbijeenkomsten
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Plan van aanpak MAVO.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
WELP, ict implementatieproject Wiskunde En LesPraktijk studie(mid)dag woensdag 26 november 2003.
Landelijke TTO-dag 2 maart 2010 Yvonne Morsink
10e editie voor de Tweede Fase
Vernieuwd rekenmateriaal VMBO - november 2011
Welkom.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
10e editie voor de Tweede Fase: leerling-ICT
Vmbo bovenbouw editie 2008 Gebruikersbijeenkomsten november 2010.
10e editie voor de Tweede Fase: leerling-ICT
Rekenbeleid
Moderne Wiskundedag 8 maart 2012.
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Wet- en regelgeving taal en rekenen
havo wiskunde A Tom Eitjes
10e editie voor de Tweede Fase
havo en vwo wiskunde B Wim Doekes
Rekenen Gebruikersbijeenkomsten najaar 2010.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Rekentoets Vierde en Vijfde jaars VMBO --> Rekentoets 2F Pilot voor VMBO BB --> 2A (VMBO Basis zit nog niet in zak - slaag regeling)
Noordhoff Uitgevers werkt voor de docent 1 Gebruikers van MW h/v in gesprek met auteurs Welkom.
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
Chemie Overal, 7 e editie (2017) Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans.
Veranderingen t.o.v. 3e editie
Wiskunde in de bovenbouw havo
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
HoT Rekenen 3F HoT T.M. Hommersom HoT. voorstellen referentieniveaus 1, 2, 3 of 4 jaren les lesperiode 1 boek Centraal Examen (CE) vragen? introductie.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Helicon VMBO Den Bosch Informatieavond leerjaar 4: Rekentoets dhr. T
Welke “wiskundes” zijn er?
Welke “wiskundes” zijn er?
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Transcript van de presentatie:

De 10e editie havo-vwo OB

Inhoud presentatie Waarom switchen in 2012? Waarom de nieuwe 10e editie van Getal & Ruimte? Speerpunten van de 10e editie Getal & Ruimte Vragen

Aansluiting op het examenprogramma 2015 Doel: Verbeteren van de aansluiting met hoger onderwijs Status: Er vinden nu pilots plaats; eindrapportage eind 2012 Nu dus nog niet definitief maar wel duidelijk dat: nadruk komt te liggen op algebraïsche vaardigheden; er een duidelijker onderscheid komt tussen Wiskunde A en Wiskunde B; er een nieuw examenprogramma komt voor Wiskunde C. Invoering in 2015

Aansluiting op Tussendoelen & Tussentoetsen De Tussendoelen & Tussentoets hebben als doel de onderbouw te versterken (Actieplan Beter Presteren van OC&W). Tussendoelen spelen in op de behoefte van scholen aan duidelijk omschreven leerdoelen voor klas 3. Met de Tussendoelen wordt de aansluiting van klas 3 naar 4 verbeterd. De Tussentoets wordt in 2015 verplicht voor kernvakken, dus ook voor wiskunde. De Tussentoets wordt samengesteld op basis van de Tussendoelen; het wordt een diagnostische toets.

Invoering rekentoets in 2014 Referentieniveaus zijn vastgesteld (3F voor havo/vwo) Rekentoetswijzers zijn vastgesteld Invoering Rekentoets in 2014 Rekentoets in het laatste of voorlaatste jaar De uitslag Rekentoets is onderdeel van de zak/slaagregeling

Waarom de nieuwe 10e editie van Getal & Ruimte? De nieuwe 10e editie biedt de beste aansluiting op de nieuwe Tweede Fase De nieuwe 10e editie sluit aan op de tussendoelen en tussentoets 2015 De nieuwe 10e editie sluit aan op uw leerling De nieuwe 10e editie sluit aan op uw lespraktijk De ict van de nieuwe 10e editie sluit aan op het boek

Speerpunten van de 10e editie Getal & Ruimte Behoud sterke kenmerken methode Goede aansluiting Tussendoelen &Tussentoetsen Paragraaf Voorkennis Meer differentiatie Aparte rekenlijn Verbeterde ict Verbeterd arrangement Prijzen

1. Behoud sterke kenmerken methode Complete, degelijke, betrouwbare methode Helder didactisch concept: - duidelijke presentatie van de theorie - kleine stappen naar een hoog niveau - ruime oefenmogelijkheden Praktisch didactisch model: B - H – E Ruime differentiatiemogelijkheden Geschikt voor zelfstandig werken Veiligheid en zekerheid voor de docent Houvast, hoog niveau en uitdaging voor de leerling

2. Goede aansluiting Tussendoelen & Tussentoetsen Meer aandacht voor algebraïsche vaardigheden lineair verband in de vorm px + qy = r stelsels van vergelijkingen Uitbreiding meetkunde congruentie van figuren Wiskundig redeneren vermoedens en bewijzen Differentiatie A en B in de derde klas wiskunde A met accent op kansrekening en statistiek wiskunde B met accent op meetkunde en algebra

2. Goede aansluiting Tussendoelen & Tussentoetsen Voorbeelden van de ‘nieuwe’ onderwerpen in de tussendoelen

2. Goede aansluiting Tussendoelen & Tussentoetsen Voorbeelden van de ‘nieuwe’ onderwerpen in de tussendoelen

2. Goede aansluiting Tussendoelen & Tussentoetsen Voorbeelden van de ‘nieuwe’ onderwerpen in de tussendoelen

2. Goede aansluiting Tussendoelen & Tussentoetsen Voorbeelden van de ‘nieuwe’ onderwerpen in de tussendoelen

2. Goede aansluiting Tussendoelen & Tussentoetsen Voorbeelden van de ‘nieuwe’ onderwerpen in de tussendoelen

3. Paragraaf Voorkennis Ophalen en herhalen van vereiste kennis en vaardigheden Voorbereiding op het hoofdstuk breuken kommagetallen procenten lengte-eenheden Vaak met extra aandacht voor rekenvaardigheden

3. Paragraaf Voorkennis

4. Meer differentiatie Extra opgaven V–opgaven (extra niveau in h/v) Plus-opgaven (extra niveau in vwo) Ster-opgaven (verbreding in h/v en vwo) Havo-boek in de tweede klas Differentiatie A en B in de derde klas

4. Meer differentiatie

5. Rekenen Rekenboeken: Voldoen aan referentieniveau 3F Klas 1 1F, klas 2 2F, klas 3 3F Behandelen 2 domeinen Accent op getallen en verhoudingen (en meten) Theorie en veel oefenopgaven Geschikt voor zelfstandig werk Kaal rekenwerk en veel contextopgaven Goede voorbereiding op de toets Docentenkit en Leerlingenkit Rekenen: Presentatie in de 3e ronde

5. Aparte rekenlijn

6. Verbeterde ict Docentenkit: digitale boeken demo’s en powerpoints leerling-ict (oefenopgaven, applets, d-toets) werkbladen handleidingen toetsen Leerlingenkit:

6. Verbeterde ict

Theorie C Diagonalen Wat is een diagonaal? In een figuur, zoals vijfhoek KLMNO, kun je twee hoekpunten verbinden. Bijvoorbeeld K kan je verbinden met L, M, N en O. Verbinding via de zijkant is een zijde. Verbinding door de figuur heen is een diagonaal. N O diagonalen KN en KM M zijden KL en KO K L 23

7. Verbeterd arrangement Leerboeken Uw/aw-boeken Werkboeken Leerlingenkit Werkboek & kit Docentenkit Rekenboek Leerlingenkit Rekenen Rekenboek & kit Docentenkit Rekenen Verschijningsdata: materialen klas 1 juli 2012 materialen klas 2 juli 2013 materialen klas 3 juli 2014 Meer flexibiliteit

8. Prijzen Leerboek (2x) € 39,45 Antwoordenboek (2x) € 8,95 Uitwerkingenboek (2x) € 13,95 Werkboek € 6,95 Leerlingenkit € 10,95 Werkboek & kit € 14,95 Docentenkit € 324,- Rekenboek € 7,45 Reken-ict € 9,45 Rekenboek & kit € 13,45 Docentenkit Rekenen € 75,-

Vragen?