‘Een vreemde cultuur is onszelf het beste zien’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De 5 dimensies van cultuur
Advertisements

Op reis langs de voorzieningen
Gewetensvrijheid.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Presentatie Procedure naar het VO
Welkom bij Leefstijl.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
culturen categoriseren: basiswaarden
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Workshop Relationele en seksuele vorming
Interculturele communicatie
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Zijn de geboden van God moeilijk te volbrengen
Opvoeden van drukke kinderen
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Kinderen en hun sociale talenten
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Diversiteit Handan Aydin.
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Mindfulness.
Interculturele communicatie
Ethiek.
Communicatie met ouders
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Aanpak problematisch gedrag
in Nieuw-Testamentisch perspektief
Voortijdig schoolverlaten
Liefde en relaties.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Cultuur en Interculturaliteit Culturele Dimensies van Hofstede.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Ontwikkeling en de basisschool
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
(Ped)agogiek Werkcollege 5
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Ontwikkeling en de basisschool
(Ped)agogiek Werkcollege 5 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
De kracht van positief opvoeden
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Culturele diversiteit
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Eind september 2015 stelden de Verenigde Naties de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen voor.
Doubleren.
Internationaal I Cultuur zit in je.
Jongens en meisjes …verschillende rollen
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Liefde en relaties.
Internationaal I Cultuur zit in je.
Doubleren.
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
ASSERTIEF Je durft voor jezelf op te komen Je durft je mening te uiten
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Verschillen in je klas Gastcollege 14 april 2008 Krishna Autar Autar Consultancy

‘Een vreemde cultuur is onszelf het beste zien’ Goethe ‘Een vreemde cultuur is de spiegel waarin we onszelf het beste zien’ Autar Consultancy

Mahatma Ghandi ‘Laat door alle ramen van je huis de verschillende wereldculturen naar binnen waaien, maar zorg er voor dat je zelf niet weggewaaid wordt’. Autar Consultancy

Onderwerpen Pygmalion-effect Analyse kader voor cultuurverschillen Crosscultureel denken Trans cultureel denken en handelen Autar Consultancy

Verscheidenheid Elkaar groeten Welke verschillen zie je in deze groep? Welke verschillen zijn jou op de stageschool opgevallen? Wat ga je met de informatie doen? Autar Consultancy

Dubbeltje versus kwartje Pymalion-effect Negatief en positief Lage verwachtingen Hoge verwachtingen Autar Consultancy

Cultuur Wat is cultuur? Eigen definitie Hofstede Spel Autar Consultancy

Spel Instructie Uitvoering Conclusie Autar Consultancy

Cultuurrelativisme nadruk op cultuurverschillen geen absolute maatstaf cultuur en gedrag zijn onscheidbaar de culturele contexten zijn heel verschillend cultuur kan alleen begrepen worden in de context van de cultuur waaraan mensen deelnemen veronachtzamen dat culturen veranderlijk zijn Autar Consultancy

Cultuuruniversalisme Nadruk op overeenkomsten Culturele verschillen zijn minder belangrijk Het menselijk gedrag is overal ter wereld min of meer hetzelfde Biologisch gericht, a-historisch en normatief Fundamentele mensenrechten als universeel Mensenrechten zijn in de ene cultuur beter gewaarborgd dan in andere Westerse samenlevingen is model voor andere samenlevingen Autar Consultancy

Kijkkader Crosscultureel - Dynamische opvatting van cultuur - Dwars door culturen heen - Overeenkomsten en verschillen Autar Consultancy

Hoe werkt crossculturele benadering? Niet zo: de opvoeding is per groep apart beschreven. Maar zo: een bepaald aspect van de opvoeding wordt bekeken voor een aantal groepen. Autar Consultancy

Centrale opvoedingsdoelen Autonomie: voor zichzelf opkomen, zelfstandig zijn en verantwoordelijkheidsgevoel Sociaal gevoel: goed met mensen kunnen omgaan, behulpzaam zijn, gastvrij zijn Conformiteit: respect voor ouders en ouderen. Goed weten welk gedrag van je verwacht wordt. Prestatie: een goede opleiding behalen en serieus aan de toekomst denken Autar Consultancy

Opvoedingsdoelen Allochtonen - prestaties Autochtonen - autonomie - sociaal gedrag - conformistisch gedrag - prestaties Allochtonen - prestaties - conformistisch gedrag - sociaal gedrag - autonomie Autar Consultancy

4 opvoedingsdoelen bij 5 populaties Chinezen Creolen Marokk Nederl Turken Het rechte pad volgen Zelfver-trouwen Een goede opleiding behalen Verantwoordelijksheidsvoel hebben eerlijkheid Zich aan de religieuze viirschiften houden Rekenin houden met anderen Respect hebben voor ouders Zelfstandig oordelen goede manieren hebben Autar Consultancy

Vier dimensies voor culturele verschillen De afstand tot de macht Individualisme-collectivisme Masculiniteit-femininiteit Vermijding van onzekerheid Autar Consultancy

Collectivistisch Individualistisch groot familieverband harmonie is een deugd beleefde manieren schaamte bewaren gezichtsverlies bescheidenheid terughoudend gedrag beschamen eer van de familie weinig confrontaties en conflicten leerling is lid van de groep leerstofgericht → reproductie van kennis diploma → hogere status kerngezin zeggen wat je denkt is een deugd eerlijk en oprecht confrontatie is nuttig conflicten zijn normaal gevoel voor schuld persoonlijk geweten leerlingen nemen het woord leerlingen → individuen voorbereiden op de mij. Autar Consultancy

De afstand tot de macht weinig afstand tot de macht kinderen als gelijken eigen boontjes doppen persoonlijke onafhankelijkheid leerlinggericht ouders kiezen partij voor kind Kwaliteit afhankelijk van het 2-richtings-verkeer tussen leerlingen en leerkrachten grote afstand tot de macht gehoorzaamheid weinig zelfstandigheid respect straf is goed voor… leerkrachtgericht ouders kiezen partij voor leerkracht kwaliteit van onderwijs is afhankelijk van de kwaliteit van leerkrachten Autar Consultancy

doorschieten kleine machtsafstand grote machtsafstand --------------------------------------------------------------------------------------------------- 0 25 35 85 100 Autar Consultancy

Masculiniteit Femininiteit gescheiden sekse rollen mannen→assertief→materieel succes vrouwen→bescheiden→teder vrouwen→kwaliteit van het bestaan prestatiegericht sekse rollen overlappen mannen en vrouwen → bescheiden→teder beiden → kwaliteit van het bestaan slagen is voldoende uitblinken, beste jongetje van de klas is belachelijk zorg voor zwakkeren Autar Consultancy

Vermijding van onzekerheid Sterke onzekerheidsvermijding welke ideeën zijn goed en welke taboe scherpe scheidslijn tussen goed en kwaad wat anders is, is gevaarlijk onderwijs is sterk gestructureerd nauwkeurigheid wordt beloond docenten → deskundig niet openlijk van mening verschillen Zwakke onzekerheidsvermijding onbekende situaties, ideeën en mensen → het voordeel van de twijfel afwijkend gedrag is niet bedreigend wat anders is, is interessant hekel aan structuur docenten → geen allesweter kritische houding van leerlingen Autar Consultancy

Twee visies • gelijke monniken, gelijke kappen • rekening houden met culturele achtergrond Advies: differentiëren maar niet discrimineren Autar Consultancy

Transcultureel handelingsmodel Transcultureel Transcultureel denken handelen Analyseren Hoe ermee omgaan Wat doen (wikken) (wegen) (doen) Autar Consultancy

Begrippen Open houding Wederkerigheid Autar Consultancy

Centrale vragen Hoe verklaar ik het gedrag? Hoe ga ik ermee om? Wat ga ik doen? Autar Consultancy

Transculturele analyse Oriëntatie Culturele prioriteiten van jezelf Culturele prioriteiten van de ander Afweging Besluiten tot actie Autar Consultancy

PROCEDURES GEVOELENS RELATIE INHOUD IK- CULTUUR WIJ- CULTUUR Autar Consultancy

Vooroordelenladder Autar Consultancy

Twee cases Een Antilliaanse familie woont sinds een jaar in Nederland. De ouders zijn goed opgeleid.Ze plaatsen hun kind op een school in de buurt. De ouders constateren dat het kind niet goed kan meekomen op school. De moeder wijt het aan de softe aanpak van de leraren in Nederland. Ze brengt de leerling naar een strenge school waar de leerlingen harder moeten werken en veel huiswerk krijgen. Het kind blijkt daar ineens goede leerresultaten te halen. Een Turkse jongen in de bovenbouw van het basisonderwijs wil niet naast een meisje zitten. Hij wil ook niet samenwerken met meisjes in de klas. De juf vraagt aan hem waarom hij niet naast Johanna wil zitten. Hij antwoordt dat dat niet mag van zijn vader. De juf besluit op huisbezoek te gaan. Zij wordt door de ouders hartelijk verwelkomd met eten en drinken. Tijdens het gesprek komt zij erachter dat de ouders andere opvattingen hebben over opvoeding van meisjes en jongens dan zij zelf heeft. Ze heeft de ouders kunnen inlichten hoe de school denkt over de opvoeding van jongens en meisjes. Na een lang gesprek zijn de ouders uiteindelijk ervan overtuigd dat de opvoeding op school ook goed is voor de toekomst van Murat. Autar Consultancy