Verschillen in je klas Gastcollege 14 april 2008 Krishna Autar Autar Consultancy
‘Een vreemde cultuur is onszelf het beste zien’ Goethe ‘Een vreemde cultuur is de spiegel waarin we onszelf het beste zien’ Autar Consultancy
Mahatma Ghandi ‘Laat door alle ramen van je huis de verschillende wereldculturen naar binnen waaien, maar zorg er voor dat je zelf niet weggewaaid wordt’. Autar Consultancy
Onderwerpen Pygmalion-effect Analyse kader voor cultuurverschillen Crosscultureel denken Trans cultureel denken en handelen Autar Consultancy
Verscheidenheid Elkaar groeten Welke verschillen zie je in deze groep? Welke verschillen zijn jou op de stageschool opgevallen? Wat ga je met de informatie doen? Autar Consultancy
Dubbeltje versus kwartje Pymalion-effect Negatief en positief Lage verwachtingen Hoge verwachtingen Autar Consultancy
Cultuur Wat is cultuur? Eigen definitie Hofstede Spel Autar Consultancy
Spel Instructie Uitvoering Conclusie Autar Consultancy
Cultuurrelativisme nadruk op cultuurverschillen geen absolute maatstaf cultuur en gedrag zijn onscheidbaar de culturele contexten zijn heel verschillend cultuur kan alleen begrepen worden in de context van de cultuur waaraan mensen deelnemen veronachtzamen dat culturen veranderlijk zijn Autar Consultancy
Cultuuruniversalisme Nadruk op overeenkomsten Culturele verschillen zijn minder belangrijk Het menselijk gedrag is overal ter wereld min of meer hetzelfde Biologisch gericht, a-historisch en normatief Fundamentele mensenrechten als universeel Mensenrechten zijn in de ene cultuur beter gewaarborgd dan in andere Westerse samenlevingen is model voor andere samenlevingen Autar Consultancy
Kijkkader Crosscultureel - Dynamische opvatting van cultuur - Dwars door culturen heen - Overeenkomsten en verschillen Autar Consultancy
Hoe werkt crossculturele benadering? Niet zo: de opvoeding is per groep apart beschreven. Maar zo: een bepaald aspect van de opvoeding wordt bekeken voor een aantal groepen. Autar Consultancy
Centrale opvoedingsdoelen Autonomie: voor zichzelf opkomen, zelfstandig zijn en verantwoordelijkheidsgevoel Sociaal gevoel: goed met mensen kunnen omgaan, behulpzaam zijn, gastvrij zijn Conformiteit: respect voor ouders en ouderen. Goed weten welk gedrag van je verwacht wordt. Prestatie: een goede opleiding behalen en serieus aan de toekomst denken Autar Consultancy
Opvoedingsdoelen Allochtonen - prestaties Autochtonen - autonomie - sociaal gedrag - conformistisch gedrag - prestaties Allochtonen - prestaties - conformistisch gedrag - sociaal gedrag - autonomie Autar Consultancy
4 opvoedingsdoelen bij 5 populaties Chinezen Creolen Marokk Nederl Turken Het rechte pad volgen Zelfver-trouwen Een goede opleiding behalen Verantwoordelijksheidsvoel hebben eerlijkheid Zich aan de religieuze viirschiften houden Rekenin houden met anderen Respect hebben voor ouders Zelfstandig oordelen goede manieren hebben Autar Consultancy
Vier dimensies voor culturele verschillen De afstand tot de macht Individualisme-collectivisme Masculiniteit-femininiteit Vermijding van onzekerheid Autar Consultancy
Collectivistisch Individualistisch groot familieverband harmonie is een deugd beleefde manieren schaamte bewaren gezichtsverlies bescheidenheid terughoudend gedrag beschamen eer van de familie weinig confrontaties en conflicten leerling is lid van de groep leerstofgericht → reproductie van kennis diploma → hogere status kerngezin zeggen wat je denkt is een deugd eerlijk en oprecht confrontatie is nuttig conflicten zijn normaal gevoel voor schuld persoonlijk geweten leerlingen nemen het woord leerlingen → individuen voorbereiden op de mij. Autar Consultancy
De afstand tot de macht weinig afstand tot de macht kinderen als gelijken eigen boontjes doppen persoonlijke onafhankelijkheid leerlinggericht ouders kiezen partij voor kind Kwaliteit afhankelijk van het 2-richtings-verkeer tussen leerlingen en leerkrachten grote afstand tot de macht gehoorzaamheid weinig zelfstandigheid respect straf is goed voor… leerkrachtgericht ouders kiezen partij voor leerkracht kwaliteit van onderwijs is afhankelijk van de kwaliteit van leerkrachten Autar Consultancy
doorschieten kleine machtsafstand grote machtsafstand --------------------------------------------------------------------------------------------------- 0 25 35 85 100 Autar Consultancy
Masculiniteit Femininiteit gescheiden sekse rollen mannen→assertief→materieel succes vrouwen→bescheiden→teder vrouwen→kwaliteit van het bestaan prestatiegericht sekse rollen overlappen mannen en vrouwen → bescheiden→teder beiden → kwaliteit van het bestaan slagen is voldoende uitblinken, beste jongetje van de klas is belachelijk zorg voor zwakkeren Autar Consultancy
Vermijding van onzekerheid Sterke onzekerheidsvermijding welke ideeën zijn goed en welke taboe scherpe scheidslijn tussen goed en kwaad wat anders is, is gevaarlijk onderwijs is sterk gestructureerd nauwkeurigheid wordt beloond docenten → deskundig niet openlijk van mening verschillen Zwakke onzekerheidsvermijding onbekende situaties, ideeën en mensen → het voordeel van de twijfel afwijkend gedrag is niet bedreigend wat anders is, is interessant hekel aan structuur docenten → geen allesweter kritische houding van leerlingen Autar Consultancy
Twee visies • gelijke monniken, gelijke kappen • rekening houden met culturele achtergrond Advies: differentiëren maar niet discrimineren Autar Consultancy
Transcultureel handelingsmodel Transcultureel Transcultureel denken handelen Analyseren Hoe ermee omgaan Wat doen (wikken) (wegen) (doen) Autar Consultancy
Begrippen Open houding Wederkerigheid Autar Consultancy
Centrale vragen Hoe verklaar ik het gedrag? Hoe ga ik ermee om? Wat ga ik doen? Autar Consultancy
Transculturele analyse Oriëntatie Culturele prioriteiten van jezelf Culturele prioriteiten van de ander Afweging Besluiten tot actie Autar Consultancy
PROCEDURES GEVOELENS RELATIE INHOUD IK- CULTUUR WIJ- CULTUUR Autar Consultancy
Vooroordelenladder Autar Consultancy
Twee cases Een Antilliaanse familie woont sinds een jaar in Nederland. De ouders zijn goed opgeleid.Ze plaatsen hun kind op een school in de buurt. De ouders constateren dat het kind niet goed kan meekomen op school. De moeder wijt het aan de softe aanpak van de leraren in Nederland. Ze brengt de leerling naar een strenge school waar de leerlingen harder moeten werken en veel huiswerk krijgen. Het kind blijkt daar ineens goede leerresultaten te halen. Een Turkse jongen in de bovenbouw van het basisonderwijs wil niet naast een meisje zitten. Hij wil ook niet samenwerken met meisjes in de klas. De juf vraagt aan hem waarom hij niet naast Johanna wil zitten. Hij antwoordt dat dat niet mag van zijn vader. De juf besluit op huisbezoek te gaan. Zij wordt door de ouders hartelijk verwelkomd met eten en drinken. Tijdens het gesprek komt zij erachter dat de ouders andere opvattingen hebben over opvoeding van meisjes en jongens dan zij zelf heeft. Ze heeft de ouders kunnen inlichten hoe de school denkt over de opvoeding van jongens en meisjes. Na een lang gesprek zijn de ouders uiteindelijk ervan overtuigd dat de opvoeding op school ook goed is voor de toekomst van Murat. Autar Consultancy