Informatie Optocht 2014 Vastelaovedzottelaand te houden op zaterdag 1 maart Organisatie: stichting karnaval “de Vastelaovedzotte”
Inhoud 1. Wat is een optocht? 2. Aandachtspunten 3. Optochtcommissie 4. Defilé op de Markt
1. Wat is een optocht? Een optocht is een samenspel tussen organisatie, deelnemers en publiek. De organisatie draagt zorg en maakt mogelijk. De deelnemers vermaken het publiek en dragen een boodschap uit. Het publiek wil vermaakt worden en is over het algemeen vrij kritisch.
De organisatie Vraagt vergunningen aan. Houdt contact met gemeente, brandweer en politie. Stelt verkeersregelaars aan. Zorgt voor goede, doorgankelijke route. Zorgt dat deelnemers zich op kunnen geven. Stelt reglement op. Begeleidt de optocht vanaf start tot eindpunt. Zorgt voor goede jurering. Regelt de prijsuitreiking. Belangrijkste: zorg voor VEILIGHEID staat voorop.
De deelnemers Willen een leuke creatie of wagen laten zien en/of een act doen. Willen d.m.v. het motto een ludieke boodschap kenbaar maken. Vinden deelnemen net zo leuk/leuker dan winnen? Moeten zich wel aan de (spel-)regels houden, maar zijn ZELF verantwoordelijk.
Het publiek Wil vermaakt worden. Wil niet te lang wachten. Vindt iets al snel te lang duren. Weet in de nieuwe route (nog) niet precies waar en hoe laat ergens te gaan staan. Weet doorgaans haarfijn te vertellen waar de problemen zich voordoen. Is wel het belangrijkste: daar doen we het voor!!
2. Aandachtspunten Doorstroming o De duur van de acts. o Betere aansluiting groepen. o Vaste plaatsen creëren voor acts? Begeleiding door optochtcommissie o Betere aansturing/begeleiding door de optochtcommissie. o Verkeersregelaars beter instrueren. Tijdschema
Doorstroming Schooiwagen VAZ rijdt voorop en bepaalt het tempo (staat in direct contact met overige leden van de optochtcommissie.) Deelnemers zorgen zelf voor aansluiting. Tijdslimiet stilstaande acts (max. 2 minuten.) Geen vooraf vastgestelde plaatsen om acts te doen:(in overleg met deelnemers is dit geheel naar eigen inzicht.)
Aandachtspunten optochtcommissie Duidelijke aanwijzingen naar deelnemers. Eén aanspreekpunt: Ivo Lauwerijssen (Ook bij calamiteiten.) Goede communicatiemiddelen binnen de optochtbegeleiding gebruiken. Betere instructies verkeersregelaars. Betere herkenbaarheid commissieleden
Tijdschema De groepen dienen minstens 15 minuten en de wagens minstens 30 minuten voor aanvang van de optocht aanwezig te zijn. Optocht start om 14:00 uur stipt. Om ca. 15:00 uur doorkomst Markt. Om ca. 15:45 uur eerste deelnemers bij eindpunt. Ca. 16:30 uur einde optocht. Ca. 17:30 uur prijsuitreiking.
3.Optochtcommissie Wie zijn deze mensen? -Hoofd Optochtcommissie: Ivo Lauwerijssen (algemene zaken, aanspreekpunt deelnemers én verkeersregelaars) -Begeleiding: Martin Pelsma (opstellen Dragon, loopt daarna achteraan mee en neemt stembiljetten publieksprijs in). Jan Bartelen (bewaking voortgang optocht) Koen Bartelen (bewaking voortgang optocht) Pierre de Groen (Loopt voorop + innemen startnummers) De optochtcommissie is duidelijk herkenbaar. VOLG ALTIJD DE AANWIJZINGEN VAN DEZE MENSEN OP!!
3.Optochtcommissie(vervolg) Overige leden van de optochtcommissie: Jessica en Pascal van den Oetelaar, Marjolein Biezen. (opgeven deelname, bepalen volgorde, afhalen startnummers, begeleiding jury en uitslag/prijsuitreiking)
4. Defilé op de Markt Vanaf de prinsenwagen Voorstellen van de deelnemers Prins en voorzitter geven commentaar Over de rode loper Vanaf de stopstreep na seintje doorgaan Waar de streep te trekken? In overleg met de deelnemers dichterbij de prinsenwagen