opdracht 3 bespreken opdracht 4 introduceren stijlkwesties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Advertisements

Schema en synthese van een zakelijke tekst
Uiterlijke structuur aanbrengen
Het doen van onderzoek in klas 4
Hoe schrijf ik een recensie
Uw persoonlijke visitekaartjes
Zakelijk Schrijven II college 1, week 1
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
Handreikingen Voor de C-kandidaat
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Lerarenopleiding Nederlands
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Bijeenkomst 6 oefentekst.
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
Zakelijk schrijven les 3
Presenteren.
oefentekst stijlkwesties
Werkgroep les 5 PRE-PRODUCTIE Maaike van Cruchten b ‘FAKE IT ‘TILL YOU MAKE IT’
1www.gbsardooie.bedocucentrum Opdracht 5 Brainstormen & Mindmappen met “Mindman” en de “zoekbieb” Via o.a. de schoolwebsite kan je deze vrije, legale.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Een leesstrategie: toepassing
Beschouwing – De Laatste Tips
Samenvatting Havo 5.
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Hoofdstuk 3 terugblik.
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
De indeling van een tekst
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Les: Presenteren LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
SET schrijfvaardigheid H5
Opdracht 26 Uiteenzetting schrijven
Marketing Coen van Wetering
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Leesvaardig Examentraining.
Het schrijven van een betoog
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Het onderzoeksverslag
Schrijfvaardigheid en argumentatie
SET schrijfvaardigheid H5
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Overtuigende tekst/betoog
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Alinea’s, inleiding, middenstuk en slot
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
De indeling van teksten
Een RECENSIE schrijven
Hoe schrijf je een recensie?
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Creatief schrijven Hierop laten staan voor de opdracht begint
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Betoog.
Inleiding, middenstuk, slot
Teksten lezen/Schrijven
De zakelijke brief – schrijven 3.3
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

opdracht 3 bespreken opdracht 4 introduceren stijlkwesties Bijeenkomst 4 opdracht 3 bespreken opdracht 4 introduceren stijlkwesties

Opdracht 3: probleem beschrijven Opdracht 3: een probleem beschrijven: ergernis over het telefoneren in de trein of het voordringen bij een kassa of in een rij…….. Doel: informatieve tekst. Doelgroep: vrij Geen lijdende vorm, tegenwoordige tijd, titel, vier alinea’s, afwisseling in zinsopbouw, taalvariatie Eerst communicatieplan maken en mindmap

Opdracht 3 Drie versies bespreken van de opdracht 3. (zie bijlage) Doel: informatieve tekst. Doelgroep: vrij Geen lijdende vorm, tegenwoordige tijd Vier alinea’s Titel, inleiding, kern, slot, alinea-indeling, een deelonderwerp per alinea, signaalwoorden, variatie zinsopbouw en taalgebruik, doel van de tekst en doelgroep

De probleemstructuur Wat is het probleem? Precieze omschrijving ervan Waarom is het een probleem? Verduidelijking indien nodig.

probleemstructuur 3. Wat zijn de oorzaken van het probleem? Wat moet bestreden worden? Hoe kan het probleem worden opgelost? Welke maatregelen nemen de oorzaken van het probleem weg?

Alles in het logboek opnemen Herschrijven van opdracht 3 Alles opnemen in je logboek (zie bijlage) Introductie opdracht 4 een recensie schrijven

Boek- of filmbespreking Doelgroep: medestudenten Recensie opdracht 4 Boek- of filmbespreking Doelgroep: medestudenten

Beoordelingscriteria Structurele criteria: opbouw wordt besproken Realistische criteria: vergelijking met de werkelijkheid Vernieuwingscriteria: vernieuwing: inhoud, vorm Morele criteria: gedrag vergeleken met opvatting over goed en kwaad Emotivistische criteria: effect van het verhaal op gevoelens Intentionele criteria: komt de bedoeling van de schrijver voldoende naar voren Stilistische criteria: voldoet de stijl (woordkeus, zinsopbouw, beeldspraak)

Stappenplan Brainstormen en mindmappen Rubriceren Selecteren Volgorde aanbrengen: bouwplan Kern schrijven Passende inleiding, slot en titel Indeling, woordgebruik, formulering, publieksgerichtheid

Recenseren Opbouw Intro: citaat, inhoudelijk, anekdote (korte verwijzing naar het leven van de schrijver o.i.d.), een deel uit het geheel (een dominant thema uit het verhaal) Helder oordeel over de inhoud Eenduidige interpretatie Oordeel over de opbouw, personages, thema, perspectief, tijd, originaliteit, taalgebruik e.d. Duidelijke afsluiting Goede samenhang van de bovengenoemde onderdelen

Vervolg recenseren Stijl en toon Woordkeus en zinsbouw to the point en aantrekkelijk (passend bij het niveau van de doelgroep) Pakkend intro Afsluiting is een goede afronding Helder oordeel

Taalkwesties dat/wat samentrekkingen en beknoppingen

krantenartikel/tekst goed artikel op basis van welke criteria?