Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

Schrijfvaardigheid en argumentatie
Schema en synthese van een zakelijke tekst
Zakelijk Schrijven II college 1, week 1
Boekverslagen analyseren met het referentiekader taal
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
Handreikingen Voor de C-kandidaat
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Lerarenopleiding Nederlands
Zakelijk lezen Nederlands.
Bijeenkomst 6 oefentekst.
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
opdracht 3 bespreken opdracht 4 introduceren stijlkwesties
Zakelijk schrijven les 3
oefentekst stijlkwesties
Onderzoek doen een methodische aanpak
Een leesstrategie: toepassing
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
Inleiding, middenstuk, slot
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
SET schrijfvaardigheid H5
Opdracht 26 Uiteenzetting schrijven
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Leesvaardig Examentraining.
Het schrijven van een betoog
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
De vraag is je beste vriend
Literatuur, maker en maatschappij
Cursus Leesvaardigheid
Standaard briefmodel (briefconventies)
SET schrijfvaardigheid H5
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Een informatief Artikel schrijven
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Overtuigende tekst/betoog
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
4 havo Schrijflijn les 4
Alinea’s, inleiding, middenstuk en slot
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Voorbereiding examen Stap 1: Noteer in het midden van je A3-papier jouw visie op het onderwerp. Stap 2: Vul jouw visie aan met trefwoorden/citaten uit.
Lezen samenvatten.
Onderwerp en hoofdgedachte
De indeling van teksten
Door Roos K, Roos V, Lianne, Yosta en Marlijne
Hoe schrijf je een recensie?
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Betoog.
Inleiding beoordelen.
teksten Een tekst vormt een samenhangend geheel
Inleiding, middenstuk, slot
Schrijven Zakelijke brief.
4 havo Schrijflijn les 5
De zakelijke brief – schrijven 3.3
EXAMENTEKSTEN 1: SAMENVATTEN
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5

Bijeenkomst 5 recensie beoordelen tekstbespreking probleemstructuur en tekst probleem pregnante taalkwesties

Beoordelingscriteria Structurele criteria: opbouw wordt besproken Realistische criteria: vergelijking met de werkelijkheid Vernieuwingscriteria: vernieuwing: inhoud, vorm Morele criteria: gedrag vergeleken met opvatting over goed en kwaad Emotivistische criteria: effect van het verhaal op gevoelens Intentionele criteria: komt de bedoeling van de schrijver voldoende naar voren Stilistische criteria: voldoet de stijl (woordkeus, zinsopbouw, beeldspraak)

Recenseren Opbouw Intro: citaat, inhoudelijk, anekdote (korte verwijzing naar het leven van de schrijver o.i.d.), een deel uit het geheel (een dominant thema uit het verhaal) Helder oordeel over de inhoud Eenduidige interpretatie Oordeel over de opbouw, personages, thema, perspectief, tijd, originaliteit, taalgebruik e.d. Duidelijke afsluiting Goede samenhang van de bovengenoemde onderdelen

Vervolg recenseren Stijl en toon Woordkeus en zinsbouw to the point en aantrekkelijk (passend bij het niveau van de doelgroep) Pakkend intro Afsluiting is een goede afronding Helder oordeel

Herschrijven recensie logboek bijwerken recensie herschrijven op basis van de feedback

Tekst schrijven in schema Onderwerp kiezen Hoofdgedachte formuleren Per alinea een deelonderwerp noteren Inleiding: vijf w-vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom (=aanleiding) Kern: waarom, hoe Slot: samenvatting, conclusie

Tekstanalyse Titel verrassend? Inleiding: ingrediënten (onderwerp + hoofdgedachte) Kern: per alinea een deelonderwerp + uitwerking Slot: hoofdgedachte (conclusie), samenvatting, geen nieuwe onderwerpen (hoofdgedachte)

Onderwerp:Vakanties van leraren Hoofdgedachte: leraren moeten meer vakanties krijgen Inleiding: vijf w-vragen (wie: de leraren, wat: vakantie, waar: in het gehele onderwijs, wanneer: vanaf volgend cursusjaar 2013: waarom (aanleiding): veel overwerkte docenten in dit zware beroep en de hoofdgedachte. Kern:deelonderwerp 1: overdag en ‘s avonds beschikbaar voor leerlingen, ouders, collega’s deelonderwerp 2: veel lesvoorbereiding deelonderwerp 3: grote klassen onder controle houden deelonderwerp 4: invloed van ouders deelonderwerp 5: constante vernieuwingen in het onderwijs

Slot Samenvatting en hoofdgedachte herhalen (= conclusie)

Doel van de tekst en doelgroep Toon Stijl Woordgebruik Zinsbouw Variatie Originaliteit Levendig Overtuigend

Reactie op jouw tekst schrijven Zet de ingrediënten in een schema Werk daarna het schema uit in een tekst Woensdag op N@tschool

De probleemstructuur 1.Wat is het probleem? Precieze omschrijving ervan. 2.Waarom is het een probleem? Verduidelijking indien nodig. 3. Wat zijn de oorzaken van het probleem? Wat moet bestreden worden? 4.Hoe kan het probleem worden opgelost? Welke maatregelen nemen de oorzaken van het probleem weg?

Tekst probleem Herschrijf nu de tekst over jouw probleem langs de probleemstructuur met als doelgroep het gemeentebestuur of de directie van …… met het doel om te overtuigen