Nietzsche en het raadsel van het verdwenen geld. Over inhoud en vorm van communicatie. Baruch SCPA strategische communicatie & public affairs
Intro Ja! Ich weiß, woher ich stamme! Ungesättigt gleich der Flamme Glühe und verzehr' ich mich. Licht wird alles, was ich fasse, Kohle alles, was ich lasse: Flamme bin ich sicherlich.
!whois Robbert Baruch Politieke filosofie, bestuurskunde en theologie in Leiden en Jeruzalem, 1989-1997 Reclame (planning), financiële dienstverlening (project and corporate communicatie) 1997-2002 Baruch SCPA, 2002 Part-time goochelaar, politicus Vader van 2 dochters Verhaal: exodus 4 SCPA Baruch
Inleiding Wat is “Nietszche en het raadsel van het verdwenen geld”? Het is de poging te beschrijven welke 2 onderdelen goede persoonlijke communicatie maken: INHOUD Nietzche: zijn laatste boek “Ecce Homo” heeft als ondertitel: “hoe men wordt wat men is”: Wat is de inhoud? VORM Het raadsel van het verdwenen geld: je kan dat aan anderen vertellen, bijvoorbeeld door wetten uit de theaterwereld te gebruiken; als voorbeeld het goochelen. “Hoe maak je de inhoud begrijpelijk”.
Waarom is dat relevant? Het lijkt erop alsof vorm boven inhoud gaat. Zie de verkiezingen. Op lange termijn hebben de 2 elkaar nodig. Beiden zijn hard werken.
Nietzsche Friedrich Wilhelm N. geboren in Pruisen op 15 oktober van het jaar 1844, de verjaardag van koning Friedrich Wilhelm IV van Pruisen. Daarom kreeg hij van zijn vader dezelfde voornamen als de koning. Studeerde filologie op zijn 24e: hoogleraar klassieke filologie, universiteit van Basel Pensioen vanwege gezondheidsredenen 1879 werd definitief krankjorum in 1889: viel huilend een paard om de hals sterft in 1900 Belangrijk: Nietzche was een zeer groot man.
Ecce Homo (1) Geschreven vlak voordat hij knetter is: vestigt zijn beeld als “tragische filosoof”: Titel afkomstig van evangelie volgens Johannes: Jezus wordt getoond aan de mensen onder de woorden “zie de mens” ondertitel: ”hoe men wordt wat men is” Deel 1: zijn vader, zijn karaktertrekken: waarom ik zo wijs ben Deel 2: gemaakte keuzes: waarom ik zo slim ben Hierin ook het antwoord op de vraag “hoe men wordt wat men is: - de vraag alleen al veronderstelt dat je het niet weet - alles wat je doet heeft zijn eigen waarde - dingen die je doet kunnen opeens groter worden dan je denkt - je moet daarom doen, niets willen
Ecce Homo (2) Deel 3: “Ik ben 1 ding; mijn geschriften zijn een ander”; schepping is emancipatie van het geschapene (vgl vrouwen die pas vrij worden als ze kinderen baren): Waarom ik zulke goede boeken schrijf Deel 4: hoofdstukken: boektitels Deel 5: waarom ik een (nood)lot ben; de scheppingen creeeren een “herwaardering van alle waarden” en worden daarmee “vernietiging”. Nietzsche wordt daarmee een “verschrikkelijk” mens. De laatste vragen: “ben ik begrepen?” Het antwoord op de vraag luidt nee. De vraag is dus: hoe kan inhoud begrijpelijk worden overgebracht.
De kunst van inzichtelijk maken Context geeft betekenis; hoe maak je een boodschap begrijpelijk. 1. De boodschap wordst uitsluitend begrepen in het hoofd van de toeschouwer 2. Je weet niet wat de toeschouwer weet 3. Je moet daarom je boodschap in zichzelf begrijpelijk maken; zo veel mogelijk onafhankelijk van de omgeving. 4. Daarvoor zijn trucs: ik noem er 2: - de toneelwetten van Aristoteles - de regels van het goochelen
Aristoteles: consistentie De eerste consistentie is die van tijd: de beknopte historische context moet te volgen zijn. Graaf niet te veel in het verleden en schilder geen grote toekomstdromen. Je eist dan te veel van je publiek. Als je duidelijk kunt maken wat de achtergrond van je project is, wat je nu doet en wat je hoopt te bereiken, heb je het belangrijkste gedaan. De tweede is consistentie van handeling: leg uit wat je doet. Maak duidelijk welk onderdeel van de organisatie verandert, en waarom. Vertel zoveel mogelijk wat de consequenties zijn en voor wie. Laat zien wie welke rol heeft. Consistentie van plaats, tot slot: zorg ervoor dat zichtbaar je bent. Wees regelmatig en zichtbaar in je communicatie. Gebruik het medium dat past bij je boodschappen. Korte berichten en overzichten via intranet, langere achtergronden via een krant of nieuwsbrief, emotioneel geladen berichten persoonlijk. Zorg ervoor dat de uitingen consistent met elkaar zijn, en te bevatten.
Goochelkunst 1) zorg voor relevante inhoud 2) dramatische structuur: het verhaal 3) zorg voor consistentie in dat verhaal 4) controleer aandacht in het verhaal: waar gaat het naartoe? 5) bewijs het bewijs: zorg voor een finale
Dank u!