Helder denken over sociale diensten in de toekomst Een verkenning in vier werelden Frank Kalshoven De Argumentenfabriek, maart 2013
Inhoud Externe analyse Centrale vraag Denkrichtingen Doelen Ingrediënten
Wat is De Argumentenfabriek?
Missie De Argumentenfabriek helpt organisaties bij helder denken voor goede en snelle resultaten.
Diensten en producten Diensten Denkbegeleiding De Denkacademie (training) Producten Argumentenkaarten Informatiekaarten Feitenkaarten Visualisaties
Externe analyse
Inhoud Twee assen en vier werelden Trekken aan de assen Wat is de impact op werkgevers, burgers en de gemeente?
Twee assen, vier werelden (1) Horizontale as
Twee assen, vier werelden (2) Vertikale as
Twee assen, vier werelden Werelden
Trekken aan de assen (1) Amsterdammers MINDER gericht op zelfredzaamheid
Trekken aan de assen (3) Amsterdammers MEER gericht op zelfredzaamheid
Trekken aan de assen (4) Werkgevers vragen MINDER arbeid uit de doelgroep
Trekken aan de assen (5) Werkgevers vragen MEER arbeid uit de doelgroep
Vier werelden (1) De werelden zelf
Vier werelden (2) De impact op werkgevers, de doelgroep, de gemeente
Wat is de centrale vraag?
Als je morgen opnieuw mocht beginnen met een ‘sociale dienst’, hoe zou je het dan doen?
Doelen en aangrijpingspunten
Doelen Wat is het doel eigenlijk precies? Maximeer de uitstroom? Minimaliseer het aantal niet- zelfredzame burgers? Minimaliseer de kosten van de gemeente?
Ingrediënten (1) Scholing Werkzekerheid vanaf MBO Veel DWI-klanten zijn (te) laag opgeleid
Ingrediënten (2) Voor wat, hoort wat Prikkels om geen baan te zoeken zijn sterk Wederkerigheid stimuleert de andere kant op en/of schept kansen om te leren
Ingrediënten (3) ICT en de burger (Ook) niet-zelfredzame burgers zijn online (vaardig) Communities en netwerken kunnen helpen
Ingrediënten (4) Klusseneconomie Bedrijven hebben steeds meer ‘klussen’. De arbeidsmarkt wordt sowieso flexibeler aan de onderkant. Hoogopgeleiden (met hoge inkomens) willen klussen in en om het huis uitbesteden. Hoe kan de gemeente hier iets mee doen voor de doegroep?
Ingrediënten (5) Werkgevers/uitzenders Zelf verkopen of laten verkopen?
Vragen? Mijn voorstel zou zijn: Heb aan de tafels een goed gesprek over doelen en/of ingrediënten van een nieuwe visie.