Welkom bij.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Informatiebijeenkomst
Advertisements

Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
De Drama Driehoek.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Verborgen vormen van pesten
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
TOPs! Positief denken, doen en leren van elkaar
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
John Vaupell Justin van der Steen
Hoe word je een ster? *.
Hogescholen in Dialoog
Johari venster & feedback
Een nieuw begin met een vriend die je nooit in de steek laat!
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Een lessenserie van drie lessen
Het is precies 19:06.
Het Equipprogramma en gewetensontwikkeling
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Opvoeden van drukke kinderen
Iedereen coach naar Jef Clement.
WELKOM Bij de workshop Communiceren Haal meer resultaat uit je relatie met anderen.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
WELKOM Bij de workshop Communiceren Haal meer resultaat uit je relatie met anderen.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
De Wet maatschappelijke ondersteuning
Morele ontwikkeling en opvoeding
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Wat is belangrijk om te leren?
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
TOPs! Positief denken, doen en leren van elkaar
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Altijd online!.
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Kwaliteit van de hulpverlening
In een jeugdgevangenis
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Welkom op onze ouderochtend
PRAKTISCHE AGRESSIE REGULATIE TRAINING VOOR JONGEREN
Psychologieles 7 lesweek 7
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
Hand-Out.
Alcohol en grenzen Plaatje.
Wat zit er allemaal in je hoofd ?
Nee Zeggen!.
Coaching.
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Schuld en schaamte SESSIE 15.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
VAARDIGHEDEN 4 Veiligheid en vertrouwen
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Welkom bij

Jongeren leren om verantwoordelijk te denken en doen HET EQUIP-PROGRAMMA Jongeren leren om verantwoordelijk te denken en doen door middel van een wederzijdse hulpbenadering.

Of wel van het nodige voorzien [Dikke van Dale]. Equip = ‘toerusten’ Of wel van het nodige voorzien [Dikke van Dale].

Dr. John C. Gibbs & Granville Bud Potter (1989) Het ontstaan van EQUIP. Dr. John C. Gibbs & Granville Bud Potter (1989) Dr. Arnold P. Goldstein

Wederzijdse Hulp Bijeenkomsten Omgaan met kwaadheid Morele ontwikkeling Sociale vaardigheden

De taal van EQUIP Denkfouten Probleemnamen De clown in de piste GALG Denk vooruit & DAP Omkeren

GOEDPRATEN / VERKEERD BENOEMEN Denkfouten EGOCENTRISME Egocentrisch denken betekent dat je je eigen mening en gevoelens veel belangrijker vindt dan de mening en gevoelens van anderen. Je denkt dan ook alleen aan jezelf. GOEDPRATEN / VERKEERD BENOEMEN Goedpraten en verkeerd benoemen betekent dat je denkt dat jouw problemen of gedrag nooit fout of slecht zijn, wat ze in werkelijkheid wel kunnen zijn. UITGAAN VAN HET ERGSTE Uitgaan van het ergste betekent dat je denkt dat allerlei foute en slechte dingen jou overkomen en dat je niets kunt doen aan wat jou overkomt. Je hebt een sombere kijk op het leven en op andere mensen. ANDEREN DE SCHULD GEVEN Anderen de schuld geven betekent dat je geen verantwoordelijkheid neemt voor je eigen gedrag. Je geeft anderen de schuld voor jouw fouten of slecht gedrag terwijl het eigenlijk je eigen fout is.

probleemnamen 1 NEGATIEF ZELFBEELD HEBBEN 7 ANDEREN MISLEIDEN 2 GEEN REKENING HOUDEN MET JEZELF 8 GOEDGELOVIG ZIJN 3 GEEN REKENING HOUDEN MET ANDEREN 9 ALCOHOL OF DRUGS GEBRUIKEN 4 PROBLEMEN MET AUTORITEIT HEBBEN 10 STELEN 5 SNEL BELEDIGD ZIJN 11 LIEGEN 6 ANDEREN UITLOKKEN 12 BALDADIG ZIJN

Opbouw wederzijdse hulpbijeenkomst 1. Introductie 2. Inbrengen van situaties 3. Toekennen van de bijeenkomst 4. Uitdiepen van de situatie 5. Probleemnamen- en denkfouten-analyse 6. Advies en het maken van een stappenplan 7. Samenvatten en afsluiten

Fasen van Groepsontwikkeling (Tuckman 1977): De groep De trainer / coach Positieve groepscultuur coachen Norming fase begeleiden Storming fase corrigeren doceren Vorming fase

Bijeenkomsten omgaan met kwaadheid Herbenoemen van kwaadheid en agressie. Bijeenkomst 1 De sleutelrol van gedachten bij kwaadheid [GALG]. Bijeenkomst 2 Bijeenkomst 3 Onder controle houden en corrigeren van denkfouten. Bijeenkomst 4 Meer technieken om kwaadheid te verminderen [adem halen, 10 tellen, aan iets anders denken, weglopen etc.]. Bijeenkomst 5 Krachtige in-jezelf-praten technieken om kwaadheid te verminderen. Denk vooruit aan de gevolgen en DAP. Bijeenkomst 7 Zelfevaluatie. Tegen jezelf praten in lastige situaties. Bijeenkomst 6 Constructieve gevolgen. “Ik” uitspraken in plaats van “jij” uitspraken. Bijeenkomst 8 Omkeren. Reageren op denkfouten van anderen. Bijeenkomst 9 Het corrigeren van verstoorde zelfbeelden. Meer aandacht voor de slachtoffers. Bijeenkomst 10 Meer correcties van verstoorde zelfbeelden.

Opbouw van het onderdeel sova training: 1. Introduceer de vaardigheid [bespreek wanneer en waarom je de vaardigheid kunt gebruiken]. 2. Modellen [doe de vaardigheid voor / laat de vaardigheid zien]. 3. Laat de vaardigheid oefenen [rollenspel]. 4. Geef feedback [het bespreken van de oefeningen]. 5. Zorg voor de transfer [het toepassen van de vaardigheid in het dagelijkse leven].

Sociale vaardigheden Hoe kun je ‘cool’ een klacht uiten? Hoe steun je iemand die verdrietig of overstuur is? Hoe ga je om met negatieve druk van vrienden? Hoe blijf je rustig terwijl je wordt uitgedaagd? Hoe help je iemand? Een moeilijk gesprek voorbereiden Hoe reageer je positief op iemand die kwaad op je is? Hoe kan je iemand jouw positieve gevoelens laten merken? Hoe blijf je rustig als iemand je ergens van beschuldigt? Hoe reageer je het beste als je vindt dat iets niet goed is gegaan?

Hoe kan je ‘cool’ een klacht uiten? Denk stap 1: Wat is precies het probleem? Denk stap 2: Plan en denk vooruit. Doe stap 1: Uit je klacht. Doe stap 2: Doe een opbouwend voorstel. Voorbeeldsituaties voor het gebruik van deze vaardigheid. Je ouders vinden het niet goed dat je met een vriend naar de bioscoop gaat. Je hebt straf omdat je betrokken was bij een gevecht. Je docent neemt veel tijd om dingen aan je buurman uit te leggen, maar als jij om uitleg vraagt is er geen tijd. Een eigen voorbeeld.

Stadia van morele ontwikkeling (naar Kohlberg} Stadium 4 Systemen: ‘iets bijdragen aan de samenleving’ Stadium 3 Wederkerigheid: ‘behandel anderen zoals jij zelf behandeld wilt worden’ Stadium 2 Deal: ’voor wat hoort wat’, ‘ik doe iets voor jou, dus jij iets voor mij’ Stadium 1 Macht: ‘macht zegt wat goed is’

Opbouw van de bijeenkomst over morele keuzesituaties. Stap 1 Introductie van de keuzesituatie. Stap 2: Het kweken van volwassen moraliteit. Stap 3: Het verhelpen van de morele ontwikkelingsachterstand. Stap 4: Het bevestigen van de volwassen moraliteit.

Meer weten over EQUIP? Stuur een e-mail naar: equip@dji.minjus.nl of vraag naar een van onze EQUIP-trainers via telefoonnummer 071 3055555. Adresgegevens: Forensisch Centrum Teylingereind t.a.v. EQUIP Postbus 193 2170 AD Sassenheim