1 Praktijkopleiderscyclus Cursussessie 1 Begeleiden en beoordelen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fix je Risk.
Advertisements

Optellen en aftrekken tot 20
Opleidingsadviseur Fundeon
Leren en Werken in de carrosseriebranche. 16 februari 2006.
Innoveren voor gezondheid
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
WELKOM BIJ DIT SPEL VOOR HET EERSTE!!! DIT GAAT OVER: + en – tot 20 KLIK OP DE MUIS OM DE SPELREGELS TE LEZEN!!!
Modelschool 2014  Waarom  Hoe  Resultaten  Vragen.
Conferentie ‘Kwaliteit van studieloopbaanbegeleiding en reflectie’
Leer de namen van de noten 1
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
Op weg met e-Twist in 10 stappen
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
KNVB Clubcoach: Sandro Pinna
VTB Technasium Vakcollege
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
Leer de namen van de noten 2
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
WISKUNDIGE FORMULES.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Kenniskring Orde en veiligheid. Rol ECABO Visie praktijkgericht leren Scholing praktijkopleiders Sectorplan 2009.
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Kwaliteit leerbedrijven Conferentie BTG HTVF 15 mei 2009.
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april Examenstichtingen Bedrijfstakgroep HTV Horeca, Toerisme en Voeding.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
1 Welk plaatje hoort bij de hals? 2 Welk plaatje hoort bij het neusgat?
Al doende leren training docenten
Sittard 19 april 2007 Studieloopbaanbegeleiding Centraal Van opleidingsgerichte naar loopbaangerichte aanpak Martin de Louw Koning Willem 1 College ‘s-Hertogenbosch.
Jeugdwerkeloosheid en alternatieve stage. Maatjes project Opleiding verzorgende (niveau 3) 1 e leerjaar.
C op de rechterhand M F het binnenste peloton buigt af en rijdt een volte op de andere hand. telkens een.
A H M F K EB C x 87 Afwenden bij A en C, openen en doorlaten (rechtshouden, 1e peloton, dames tussendoor).
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
A H M F K EB C x 88. Korte zijde bij A en C changement met gebroken lijnen (opsluiten!) Daarna rijden.
A H M F K EB C x 92 Galop Binnenruiters grote volte bij A en C -partnerruil- Volgende korte zijde in.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
opleiding : Onderwijs Assistent
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Langdurige samenwerking tussen het Albedacollege en ECABO
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = saai! 1. Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = overal! 2.
Handelingsgericht werken
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
SC-LLLL bijeenkomst. Programma 12:00 – 13:00 Lunch 13:00 – 13:30 Introductie adhv Businesscase 13:30 – 15:00 Carrousel per werkpakket (groepsindeling.
Workshop 2 Successen en valkuilen bij samenwerking tussen ROC’s en Praktijkopleidingscentra in de Techniek Dr. Jo Box Duncan Management BV.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Uitvoeringsplan september 2012.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Iedere student een stageplaats!
Optimaliseren BPV keten
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Onderdelen presentatie NVBU > Positie Fundeon > Kerntaken Fundeon > Inhoud erkenningsregeling > Achtergrond > Implementatie > Reacties > Bevindingen bestuur.
VOORLICHTINGSAVOND MAVO 3 7 maart 2016 RGO Middelharnis.
Strategisch Arbeidsmarktbeleid van theorie naar praktijk Dorry Hollander Fatima Zorg Aart Bertijn VGN.
Met Minder Meer en Beter
TI-Arbeidsmarkt Recessie + maatregelen TI-bedrijven
Transcript van de presentatie:

1 Praktijkopleiderscyclus Cursussessie 1 Begeleiden en beoordelen

2 Praktijkopleiderscyclus Cursussessie 1 Programma Informatie gedeelte - Branche- en onderwijsontwikkelingen - Rol en belang van praktijkopleiders Begeleiden en beoordelen De computer als begeleidingsinstrument

3 Ontwikkelingen in de branche… (Technologische ontwikkelingen) Milieu- en veiligheidseisen Luxe/comfortsystemen Elektronica / led verlichting (Adaptieve) veiligheidssystemen Ergonomie

4 Ontwikkelingen in de branche… (Technologische ontwikkelingen) Geluidsreductie Aerodynamica Materiaalsoorten Verbindingstechnieken

5 Ontwikkelingen in de branche… (Personele ontwikkeling) Instroom-uitstroom: Vergrijzing Ontgroening Verschuiving

6 Ontwikkelingen in de branche… Voorbeeld van een personeelsverschuiving in de SH Bovenstaande ontwikkelingen vragen om maatregelen als…..?

7 …vraagt om oplossingen… Inspelen op innovatie en ontwikkelingen Inspelen op eisen bedrijfsleven Afstemming bedrijfsleven en onderwijs Aantrekken van leerlingen/werknemers Ander benadering van opleiden, meten en beoordelen

8 … en vraagt ook om ontwikkelingen in het onderwijs… Huidig (technisch) onderwijs Nieuw (technisch) Onderwijs Onderwijsvernieuwing MBO

9 …heeft gevolgen rol praktijkbegeleider… Praktijk staat centraal Totale kwaliteit leerbedrijf Spil binnen praktijkleren Is een deskundige Contactmomenten onderwijs/bedrijfsleven Praktijkopleiders staan er niet alleen voor

10 …en leidt tot actie gezamenlijke inzet branche en onderwijs Omscholingstraject (OCIS) Erkennen Van Competenties (EVC) Promotie/communicatiemiddelen (VMBO-toolbox)

11 …en leidt tot actie gezamenlijke inzet branche en onderwijs Aanvullende Praktijk Opleiding (APO) Deskundigheidsbevordering Kennisavonden Digitale leeromgeving (Learning Box)

12 Het begeleiden en beoordelen van leerlingen in de praktijk

13 Het begeleiden en beoordelen van leerlingen in de praktijk Observeren: Doel van observeren? Observatie filmpje: Waarnemen en beoordelen.

14 Ervaringen uitwisselen Wat is jullie allemaal opgevallen, met betrekking tot: > De observator (leermeester)? > De leerling? > De omgeving? > Valkuilen?

15 Filmpje Waarnemen en beoordelen

16 Ervaringen uitwisselen Wat is jullie allemaal opgevallen, met betrekking tot: > De observator (leermeester)? > De leerling? > De omgeving? > Valkuilen?

17 Pauze

18 Leren met behulp van de computer De Learning Box

19 De Learning Box verkennen aan de hand van een oefenopdracht

20 Afsluiting Heeft u nog vragen?