1 Praktijkopleiderscyclus Cursussessie 1 Begeleiden en beoordelen
2 Praktijkopleiderscyclus Cursussessie 1 Programma Informatie gedeelte - Branche- en onderwijsontwikkelingen - Rol en belang van praktijkopleiders Begeleiden en beoordelen De computer als begeleidingsinstrument
3 Ontwikkelingen in de branche… (Technologische ontwikkelingen) Milieu- en veiligheidseisen Luxe/comfortsystemen Elektronica / led verlichting (Adaptieve) veiligheidssystemen Ergonomie
4 Ontwikkelingen in de branche… (Technologische ontwikkelingen) Geluidsreductie Aerodynamica Materiaalsoorten Verbindingstechnieken
5 Ontwikkelingen in de branche… (Personele ontwikkeling) Instroom-uitstroom: Vergrijzing Ontgroening Verschuiving
6 Ontwikkelingen in de branche… Voorbeeld van een personeelsverschuiving in de SH Bovenstaande ontwikkelingen vragen om maatregelen als…..?
7 …vraagt om oplossingen… Inspelen op innovatie en ontwikkelingen Inspelen op eisen bedrijfsleven Afstemming bedrijfsleven en onderwijs Aantrekken van leerlingen/werknemers Ander benadering van opleiden, meten en beoordelen
8 … en vraagt ook om ontwikkelingen in het onderwijs… Huidig (technisch) onderwijs Nieuw (technisch) Onderwijs Onderwijsvernieuwing MBO
9 …heeft gevolgen rol praktijkbegeleider… Praktijk staat centraal Totale kwaliteit leerbedrijf Spil binnen praktijkleren Is een deskundige Contactmomenten onderwijs/bedrijfsleven Praktijkopleiders staan er niet alleen voor
10 …en leidt tot actie gezamenlijke inzet branche en onderwijs Omscholingstraject (OCIS) Erkennen Van Competenties (EVC) Promotie/communicatiemiddelen (VMBO-toolbox)
11 …en leidt tot actie gezamenlijke inzet branche en onderwijs Aanvullende Praktijk Opleiding (APO) Deskundigheidsbevordering Kennisavonden Digitale leeromgeving (Learning Box)
12 Het begeleiden en beoordelen van leerlingen in de praktijk
13 Het begeleiden en beoordelen van leerlingen in de praktijk Observeren: Doel van observeren? Observatie filmpje: Waarnemen en beoordelen.
14 Ervaringen uitwisselen Wat is jullie allemaal opgevallen, met betrekking tot: > De observator (leermeester)? > De leerling? > De omgeving? > Valkuilen?
15 Filmpje Waarnemen en beoordelen
16 Ervaringen uitwisselen Wat is jullie allemaal opgevallen, met betrekking tot: > De observator (leermeester)? > De leerling? > De omgeving? > Valkuilen?
17 Pauze
18 Leren met behulp van de computer De Learning Box
19 De Learning Box verkennen aan de hand van een oefenopdracht
20 Afsluiting Heeft u nog vragen?