xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 Space Challenge Martijn Koops 1. Ervaringsleren en Lemniscaat Model 2. SpaceChallenge 3. Resultaten dr. Martijn C. Koops Academieteam Serious Gaming Faculteit Educatie Hogeschool van Utrecht martijn.koops@hu.nl xxxxxxxxxxxxx
Waarom games? Motiverend “edutainment”, Ervaring bieden: endogeen xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 Waarom games? Motiverend “edutainment”, Belevingswereld Leuk Competitie Oude wijn, nieuwe zakken Ervaring bieden: endogeen Andere werkelijkheid Interactief Ondergaan Toegevoegde waarde xxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 Spel als docent? Uitleg ↔ Cut-scene’s Lessen ↔ Levels Toetsen ↔ Eindbaas xxxxxxxxxxxxx
Leercirkel “Dit is toch geen game??” Learning- Cycle “meeste mensen hebben docent nodig” Reflectieve vragen stellen Reflectieve Observatie “kijken” Observatie structureren, uitleg geven Learning- Cycle Wat zie ik?? Waarom, hoe? Concrete Ervaring “ervaren” Abstract concept “denken” Wat gebeurt er? Hoe kan ik dat gebruiken? Helpen om een plan te maken op basis van het concept Een experiment faciliteren Actief Exp. “plannen / beslissen” “Dit is toch geen game??”
Intuitieve ervaring in de game xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 Intuitieve ervaring in de game Intuïtief Experiment beslissen Interface Helder spel-doel Game Cycle Intuïtief Concept ”denken” Expliciete Actie doen Expliciete Observatie kijken Boundary object Feedback xxxxxxxxxxxxx
Leren en gamen vervlechten Learning- Cycle Reflective Observation Doen Abstract Concept Active Experiment Concrete Experience Intuitive EXperiment Game Cycle Scientific Concept Explicit Action Intuitive Concept Explicit Observation Boundary object Crux: wissel overhalen gamer is niet aanspreekbaar
Hypothese
Space Challenge Opheffen misconcepten: xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 Space Challenge Martijn Hoevenaar Masterstudent IA Opheffen misconcepten: - Kracht in richting van beweging - Geen beweging zonder kracht F = m.a. xxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 SpaceChallenge xxxxxxxxxxxxx
FCI score: Conceptuele leerwinst In Flow gebleven Uit flow gehaald “Geen opvang” Standaard les Lengte foutenbalk is 1 standaarddeviatie
SpaceChallenge Tijdens lunch te bezichtigen bij Martijn Hoevenaar xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 SpaceChallenge Tijdens lunch te bezichtigen bij Martijn Hoevenaar Inschrijven om boek over ontwikkeling te bestellen Docentenhandleiding verkrijgbaar. Game zelf via Academieteam Serious Gaming te krijgen Zie ook : www.learninggames.nl Ook uw good practice kan daar worden geplaatst xxxxxxxxxxxxx
Motiverend Malone’s Motiverende ingrediënten van een spel: Fantasy xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 Motiverend Malone’s Motiverende ingrediënten van een spel: Fantasy Curiosity Challenge Control Taaldorp xxxxxxxxxxxxx
Wat maakt een game? Regels Doel Tegenstand Representatie xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 Wat maakt een game? Regels Doel Tegenstand Representatie xxxxxxxxxxxxx