Onze maatschappij vraagt andere wiskundekennis Pilotproject ‘Reken-wiskundeonderwijs voor de informatiemaatschappij’ Frans van Galen Wim van Velthoven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Eenparige vertraagde beweging
Advertisements

Onderzoek naar bewegingen
Biologie 3de jaar DEEL 1: Organismen krijgen informatie over hun omgeving DEEL 2: Organismen reageren op prikkels uit hun omgeving DEEL 3: Organismen.
Gewichtige wiskunde in de klas
April 2006 Annie M.G. Schmidt school Welkom in de Annie M.G. Schmidt school….. Kunst/cultuur thema: Vincent van Gogh april 2006.
Voorbeeld lessenreeks wetenschap en techniek basisonderwijs
Het weer & klimaten. Het weer & klimaten Weer Wat zijn de 4 hoofd elementen van het weer? Temperatuur Neerslag Wind Bewolking of zon KNMI (koninklijk.
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 3
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Spectral Analysis of the Chandra Comet Survey
Factoren die weer en klimaat beïnvloeden
ICT tussen hoop en vrees
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
AUROLEX MONITORING SYSTEEM. Biedt de mogelijkheid om tegelijkertijd zeven sensoren te meten en te bekijken vanaf een willekeurige computer met internet.
Rekenen met snelheid Een probleem oplossen
Visie Dienstverlening Secretarissen provinciale afdelingen, 9 april Utrecht Roelant Schenk.
Thema 1 Stofwisseling Basisstof 4 K4
“Ik moet eindeloos praten om tot inzichten te komen.”
Ik wil nieuwe schoenen, mijn tenen doen zeer
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Hoofdstuk 2: Verbranden en verwarmen
BEWEGING – GRAFIEKEN EN VERBANDEN
Arbeid.
Vormen van studie (ontwerp)
Werkgroep Dynamische modellen
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
Zwemmergie Gemaakt door :Yelda, Sem, Julia, Wesley.
Uitdaging Maak kennis met statistisch experimenteren.
Freudenthal Instituut
Vwo C Samenvatting Hoofdstuk 15. Formules en de GR Met de GR kun je bijzonderheden van formules te weten komen. Eerst plot je de grafiek. Gebruik eventueel.
OpenSource voor Systeem en Progress Meten is weten Willem Oldeman.
Theorie Thermo- dynamisch diagram
“sterke kanten van ASS”
Zekeren met tubers en halfautomaten Een apparaat werkt alleen goed als je het op de juiste manier weet te bedienen. En eigenlijk geldt dat voor elk afzonderlijk.
Waarde-volle (mantel)zorg
Tijd, afstand, snelheid.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Wiskunde en zwaartekracht: een kwestie van aantrekking
1 havo/vwo H2 klimaat, §4.
Natuur en Techniek in de Basisschool
LES 5: FACTOREN VAN WEER EN KLIMAAT
De werkgroep O & O (Onderzoeken en Ontwerpen) Voorheen lab.vaardigheden Jaap Teule, Hageveld Lyceum - Heemskerk.
Gemaakt door Thomas, Daan, Emmy, Joy en Frederieke.
Samenvatting.
1 HV Hoofdstuk 2 Klimaat § 8-9
Hoofdstuk 7 Nederlands weer en klimaatverschillen.
Thema 1: Wat is biologie? Basisstof 5: GROEI.
Basisstof 6: Ontwikkeling METAMORFOSE
PPT ASO 5 4 Ontstaan van het heelal p.57.
Algebra in context Paul Drijvers Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen Universiteit Utrecht Leuven, 23 augustus 2007.
Nina Bos Sanne Springelkamp 1A
het programmeren voorbij
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Werken met de Digitale Toets Omgeving FaSMEd Bijeenkomst 2
ICT ICT & MEDIADESIGN INFORMATICA
Computational thinking != Programmeren != Coderen
Hoofdstuk 2 Nederland als industriële samenleving § 4
Onderzoeken 1HV.
Examens met ICT komen er aan
Meten en meetkunde les 4: samengestelde grootheden
Bakken.
Equivalentie principe van Einstein m.b.t. gravitatie
Examens met ICT komen er aan
1 Twee grafieken van temperatuur en dagen.
Vaardigheden 2 Wat is de dichtheid van: Goud Water Koper Kwik
Pilot Luchtkwaliteit en Geluid in Schiedam
Eigenschappen van het optellen en het vermenigvuldigen van rationale getallen © André Snijers.
Transcript van de presentatie:

Onze maatschappij vraagt andere wiskundekennis Pilotproject ‘Reken-wiskundeonderwijs voor de informatiemaatschappij’ Frans van Galen Wim van Velthoven Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht Koeno Gravemeijer Eindhoven School of Education

Onze maatschappij vraagt andere wiskundekennis Andere wiskundekennis Samenhang dynamische grootheden Snelle groei, langzame groei Als je … verandert, wat betekent dat voor …?

Onze maatschappij vraagt andere wiskundekennis Andere wiskundekennis Kunnen omgaan met grafische representaties Een grafiek geeft een verzameling metingen weer

Onze maatschappij vraagt andere wiskundekennis Computerprogramma ‘Grafiekenmaker’ Weergave van metingen als losse staafjes

Onze maatschappij vraagt andere wiskundekennis Inzet van ict

Onze maatschappij vraagt andere wiskundekennis Meten met een sensor Temperatuur Licht Geluid

Onze maatschappij vraagt andere wiskundekennis Meten met een sensor Hoe koelt een kopje thee af? Hoe krijg je een andere grafiek?

Onze maatschappij vraagt andere wiskundekennis Simulaties op de computer ‘Treinmachinist’ Snelheid ten opzichte van tijd Afstand - tijd

Onze maatschappij vraagt andere wiskundekennis Simulaties op de computer ‘Vissen en konijnen’ Groei van de populatie

Onze maatschappij vraagt andere wiskundekennis Groeigrafieken Wanneer groeide Tesja snel? Is er een groeispurt in de puberteit?

Onze maatschappij vraagt andere wiskundekennis Zonnecel Variëer de hoek, wat wordt de opbrengst?

Onze maatschappij vraagt andere wiskundekennis Zonnecel-simulatie Hetzelfde experiment, maar nu in een simulatie.

Onze maatschappij vraagt andere wiskundekennis Zonnecel-simulatie Waarom is het aan de evenaar warmer dan bij ons?