competentie ontwikkeling en assessment literatuur tips

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zullen we het over opleidingsdidactiek hebben? bijvoorBeeld over exemplarische opleidingsdidactiek? Jo van den Hauwe Bart van der Leeuw HSN 25 Den Haag,
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
40 jaar geschiedenis van het IPB met beelden van 1970 tot 2010.
“Denk aan het konijntje!”
Montage van een spieverbinding
Naar een nieuwe Toetscultuur EHON-conferentie Gert-Jan Los.
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
HOOFDSTUK 12 Media.
Een niveau hoger? Presentatie 11/03/ Overgangsselecties Historiek: tot einde jaren ‘90 Voor de hogere niveaus vooral kennisgerichte proeven, met.
Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs Dia 1 Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen.
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Van Experience naar Challenge Economy © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
| 1 Faculteit GMW / GION, Gronings Instituut voor Onderzoek van Onderwijs Greetje van der Werf Een goede basis is het halve werk.
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
© Wolters-Noordhoff, 2007Marktonderzoek. © Wolters-Noordhoff, 2007Marktonderzoek.
Salesmanagement © Noordhoff Uitgevers. Salesmanagement © Noordhoff Uitgevers.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Economie vastgoed © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sleutelhanger Naar volgende dia © 2008 | Noordhoff Uitgevers bv.
Memoblokhouder Naar volgende dia © 2008 | Noordhoff Uitgevers bv.
Tafelspanklem (Deelopdracht draaien)
De gasboiler van meneer Janssen
4 c-id symposium Utrecht 12 april 2013
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?
Kennis borgen Kennis integreren
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
TISO NIOC 18 april 2007 Jacob Brunekreef (HvA), Arie Dekker (HR), Frans Mofers & Anda Counotte (OUNL) 1 TISO Onderwijs en onderzoek met authentieke dossiers.
Seniorensportopleidingen
Opleiden in school 22 juni 2004
PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
competentie ontwikkeling en assessment
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
competentie ontwikkeling en assessment
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Handboek voor mantelzorgers
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
ABENTEUER LITERATUR SEITE 24,25 Door Floor en Nathalie.
Opvoeden in het onderwijs © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Succesvolle bedrijven © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Marketing vastgoed © 2012 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Noordhoff Uitgevers werkt voor de docent 1 Gebruikers van MW h/v in gesprek met auteurs Welkom.
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
De conceptuele denker Milou van Hest Fontys Paboplus (LA3) "Meaningful learning involves the assimilation of new concepts and propositions into.
Praktijkgericht financieel management © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Economie vastgoed © 2007 Wolters-Noordhoff bv Groningen/Houten.
2 VMBO-T/HAVO deel Haakjes wegwerken De regel a(b + c) = ab + ac
3.5 Vergelijkingen oplossen Vergelijkingen met haakjes
Zorg voor mensen met een verstandelijke beperking
Waarden & normen.
Transcript van de presentatie:

competentie ontwikkeling en assessment literatuur tips & competentie ontwikkeling en assessment literatuur tips Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

Immanuel Kant Duits filosoof 1724-1804 uit: Anthropologie OvL Niveau 3 - Mariette Geenen & Paul Jacobs "Sonst ist es Beweis von gutem Verstande, wenn der Mensch auch nur weiss, wie er gut fragen soll." Immanuel Kant Duits filosoof 1724-1804 uit: Anthropologie

Cluitmans, J. J. , Dekkers, M. A. F. (2009) Cluitmans, J.J., Dekkers, M.A.F. (2009). Aan de slag met competenties. Een kennisbasis over competentiegericht leren voor de onderwijsprofessional. Nuenen: OAB Dekkers bv Dochy, F., Nickmans, G. (2005). Competentiegericht opleiden en toetsen. Theorie en praktijk van flexibel leren. Utrecht: Uitgeverij Lemma BV. Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen

Hendriks, P. , Schoonman, W. (2006) Hendriks, P. , Schoonman, W. (2006). Handboek assessment 1: Gedragsproeven. Ontwikkeling, implementatie, evaluatie. Assen: Uitgeverij van Gorcum. Teune, P. (2008). Op weg naar competentiegericht opleiden. Een onderzoek gericht op innovatiediffusie bij de Fontys lerarenopleiding Tilburg. Antwerpen-Apeldoorn:Garant. Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen

Smeijsters, H. & Sprokens. (2004). Van taak tot competentie Smeijsters, H. & Sprokens. (2004). Van taak tot competentie. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum Debats, P (2004). Wordt nu eens concreet! Een reis in 20 vragen door competenties en leren. 's Hertogenbosch: KPC groep Dongen, T. v. (2007). Competentiemanagement. En dan? Een mensgericht visie op competentiemanagement. Zaltbommel: Thema Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen

Bergehenegouwen, G. , & Mooijman, E. M. (2010) Bergehenegouwen, G., & Mooijman, E. M. (2010). Strategisch opleiden en leren in organisaties. Groningen/Houten: Noordhoff Uitgevers Janssen-Noordman, A.M.B., & Merriënboer, J.J.G. (2002). Innovatief onderwijs ontwerpen: via leertaken naar complexe vaardigheden. Groningen/Houten: Wolters Noordhoff Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs apr 2008