Ketenbewaking CWI bedrijfsproces CWI Case Ketenbewaking CWI bedrijfsproces Paul Moeskops, Directeur Informatiemanagement 24 november 2005
Agenda Over CWI Waarom ketenbewaking? CWI Veranderprogramma 2002 - 2005 CWI Bedrijfsapplicatieketen Bedrijfsapplicaties Infrastructuur Ymonitor Waarom? Voorbeeldrapportages Ervaringen Conclusies t.a.v. tool Slotvragen 24 november 2005
Centrum voor Werk en Inkomen Trefpunt voor werkzoekenden en werkgevers Werkgevers: personeelsbemiddeling en arbeidsmarktinformatie Werkzoekenden: het vinden van werk of het aanvragen van een uitkering Verlenen van ontslagvergunningen en tewerkstellingsvergunningen Indicatie stelling WSW Het geven van arbeidsrechtelijke informatie Zelfstandige Bedrijfs Organisatie (ZBO) Ketenpartner Werk & Inkomen met UWV en GSD 24 november 2005
Hoofddoelstellingen CWI Zorgdragen voor een transparante arbeidsmarkt Dienstverlening aan werkgevers (vacatures, ontslag- en tewerkstellingsvergunning) Stimuleren van talent en daarmee voorkomen/verkorten duur uitkering Ketenpartner voor Werk, Werkvoorziening en Inkomen Efficiente, doelmatige, klantgerichte, innovatieve en transparantie organisatie 24 november 2005
Kengetallen 2005/2006 Aantal WW klanten 482.000 440.000 Aantal WWB klanten 257.000 230.000 Aantal WsW klanten 17.000 17.500 Herintredende vrouwen 30.000 15.000 Aantal vacatures (stroom) 370.000 500.000 Aantal CV’s (standcijfer) 375.000 380.000 Aantal Werkzoekenden 750.000 675.000 Aantal werk.nl sessies 20 mln 25 mln 24 november 2005
Organogram CWI (Sterk vereenvoudigd) 24 november 2005
Organogram Informatie Management (44 fte) 24 november 2005
Leveranciersmanagement Inhuur personeel Telefonie IP Telefonie Kantoor Automatisering CWI Bedrijfs applicaties Wide Area Netwerk Verwerkings infrastructuur 24 november 2005
Waarom ketenbewaking? Tussen 2002 – 2005 grootschalig veranderprogramma: Kantoorautomatisering Wide Area Network Bedrijfsapplicaties Outsourcingspartijen Consequenties hiervan: Nieuwe applicaties Nieuwe exploitanten Zeer veel wijzigingen Waar gehakt wordt vallen spaanders 24 november 2005
Kenmerken Applicatie architectuur Bedrijfsapplicaties georganiseerd rondom een servicebus (Middleware) Veel webservices In periode 2002 – 2005 stapsgewijs opgebouwd (geen Big Bang) 24 november 2005
Architectuur 2001 24 november 2005
24 november 2005
Kenmerken Infrastructuur Meerdere leveranciers beheren infrastructuur Beschikbaarheid van de infrastructuur wordt niet voor 100,0 % gegarandeerd Op basis van de SLA’s is er altijd wel ergens een storing 24 november 2005
KA Beurs Vestiging Verkeersstromen 24 november 2005
Klantperspectief Een verstoring betekent onderbreking van het werk Er is een groot verschil tussen de werkelijke en ervaren duur van een verstoring 24 november 2005
Ymonitor Waarom? Uitrol SONAR en ABS leidde tot performanceproblemen Subjectieve ervaringen inzake De omvang performance probleem Het opgelost zijn van het probleem Ervaringen in hele land waren sterk wisselend Monitoring bij leveranciers hiervoor niet voldoende op orde en adequaat ingericht 24 november 2005
Werkwijze Ymonitor doet voor SONAR en ABS een aantal transacties waaronder: Inloggen Zoeken op naam Ymonitor wordt ingezet vanaf zes locaties Elk kwartier worden de transacties uitgevoerd Aan transacties worden normen toegevoegd Beheerders krijgen e-mail als niet aan de afgesproken norm wordt voldaan 24 november 2005
24 november 2005
24 november 2005
24 november 2005
24 november 2005
Ervaringen Tool meldt adequaat dat er problemen zijn Niet alle meldingen zijn problemen: Tool moet soms agv wijzigingen worden aangepast Rapportages zijn helder en overzichtelijk Performanceproblemen zijn vaak te herleiden naar recent ingevoerde implementaties Meldingen uit organisatie (gebruikers en leverancier) gaan vaak samen Beheerders bij CWI zijn reactieve gebruikers van Ymonitoring 24 november 2005
Samenvattend Wat is goed Wat is minder goed Een goed tool in onzekere tijden Geeft objectief inzicht in een verschijnsel van een probleem Past goed bij de CWI Infrastructuur Wat is minder goed CWI Beheerders zijn reactief Is vaak in combinatie met andere meldingen Als er niets aan de hand is wordt het vrijwel niet gebruikt 24 november 2005
Conclusies Monitoring is een belangrijk instrument voor het halen van de SLA afspraken Iedere leverancier dient zijn monitoring en rapportage daar over op orde te hebben Biedt toegevoegde waarde in de ICT Regierol Biedt (tijdelijk) toegevoegde waarde indien veel veranderingen worden doorgevoerd Kosten versus baten goed afwegen 24 november 2005