Een methode om nieuwe ideeën te genereren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Spreekbeurt Kira Lamers in groep 3 a Pius X school in Bemmel op 23 maart 2012   Ik ben Kira en net als mijn papa zijn wij Nederlanders. Mijn mama is in.
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Customer Essentials Portfolio en Benefits Management 30 oktober 2013.
Leads voor boekhouders, administratiekantoren en accountants
Consensus Model Jeroen van Beuningen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Een succesvolle samenwerking tussen Overheid, Ondernemer en Onderwijs ter invulling van SROI specifiek voor de Grond- Weg- en Waterbouw (GWW) INFRA-WERKT.
Jaar 1 les 6 Het creatieve proces
Facility Management & Ideamanagement A PERFECT MATCH René Blok
Op Sint-Montfort.
Energiebesparing in bestaande koopwoningen Marijke Menkveld, 10 september 2009.
Concept presentatie 1.individueel concept (pdf-upload donderdag) 2.live presentatie (vrijdag op afspraak)
Green Presents Workshop 2 Innovatieve trends Deel B.
Workshop creatief brainstormen
voor de zomervakantie tot
Van idee tot digitaal materiaal
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
GPS-SLIDES
Ideeontwikkeling Werkcollege 1: -Context -Probleem.
Medmec04 les 3 Engagement.
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Jaar 1 les 3 Het creatieve proces
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Herkansing MedMec Q3 co creatie 15 en 16 juli 2009 De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden.
Medmec04 les 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les o Werken volgens ontwerp procedure o Werken aan opdracht 3 o Bijhouden.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 6.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 5.
Medmec04 – Engagement Les 5
Medmec 1 herfst Les 4.
Huiswerk voor vandaag les 4
Brainstorming. In de loop der jaren is brainstorming zo populair dat het begrip wat inflatie heeft opgelopen. Als twee mensen bij de koffie iets hebben.
MedMec 04 Engagement The Game Called Life
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki) Altijd bij vragen de slides van de vorige.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
MedMec Q3 Workshop co-creatie De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden te benoemen om te.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: divergeren en convergeren.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
INTERVISIE Zuid-Holland
Iedereen coach naar Jef Clement.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
13.15 uur Introductie uur Start 1 e Workshop ronde uur Pauze uur Start 2 e Workshop ronde uur Start 3 e Workshop ronde uur.
Startbijeenkomst Dorpsplan … ‘Een dorpsplan maken; leefbaarheid in perspectief’
Interpreteren van data
Media & Creativiteit Jaar 1 les 2 Het creatieve proces.
Werkoverleg en Medezeggenschap
Effectief rekenonderwijs
Convergeren en selecteren
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Moderne medezeggenschap Geen modellen, wel experimenteren! Nico Siffels MEDE Workshop OR Live donderdag 15 oktober : :10 uur ● advies ● training.
MakeTech Platform-Allianties Basisscholen. MTP-Allianties BSO  Idee geboren tijdens in regio Hoge Dunk, tijdens een seminar in 2009 (naast vele andere.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 1 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
BUURTBEMIDDELING. ALGEMEEN Definitie Bemiddelen Tussen (groepen van) personen Eenzelfde buurt betreden/ gebruik maken Methodiek Geïnspireerd op de methodiek.
Presentatie Creëren en innoveren Oefensituatie Jongleren met visie.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Aantrekkelijk formuleren
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Transcript van de presentatie:

Een methode om nieuwe ideeën te genereren Brainstormen Een methode om nieuwe ideeën te genereren

Inleiding Brainstormen is een techniek die je gebruikt om nieuwe ideeën te genereren bijvoorbeeld om te komen tot nieuwe producten of nieuwe vormen van dienstverlening Brainstormen doe je meestal met een niet te kleine groep mensen. Denk aan 10 a 12 deelnemers

De deelnemers De deelnemers komen bij voorkeur uit verschillende disciplines om zoveel mogelijk verschillende perspectieven rond de tafel te hebben. Dat werkt inspirerend. De deelnemers hoeven elkaar niet te kennen, maar wel moet er een sfeer van wederzijds vertrouwen heersen omdat mensen anders niet met gekke ideeën durven te komen en dat zijn nou net de beste! Het is goed om er een aantal mensen bij te hebben die holistisch naar het probleem kunnen kijken. (helikopter view) Het is verstandig om iemand tot facilitator te benoemen om het proces te begeleiden.

De spelregels Er is een duidelijke probleem stelling en probleem eigenaar. Iedere deelnemer brengt om de beurt een idee in door het op een post-it te schrijven en in de groep uit te leggen Er mag geen commentaar op ideeën gegeven worden. “Ja maar”.. Als start van een zin is verboden Het opbrengen van ideeën gaat door totdat niemand meer iets nieuws in weet te brengen. (meestal na ca. 100 ideeën) Hiermee eindigt een conventionele brainstorm. De probleem eigenaar gaat daarna uit de ideeën de beste selecteren voor een vervolg.

Agenda 00.00 – 00.15 Introductie en kennismaking 00.15 – 00.20 Uitleggen spelregels brainstorm 00.20 – 00.30 Uitleg over het probleem *)waarvoor een oplossing gezocht wordt 00.30 – 02.00 Brainstorm 02.00 – 02.15 Afsluiting *)In geval van een nieuw product kan het best zijn dat hier meer tijd noodzakelijk is om bijvoorbeeld de resultaten van markt onderzoek met de groep te delen.

Uitbreiding op de basis Na de eerste ronde brainstormen kan in de groep een selectie plaatsvinden op basis van twee criteria: nieuwheid van het idee en aantrekkelijkheid. DUS NIET OP HAALBAARHEID! Hiermee wordt het beste idee gekozen en nu wordt vastgesteld wat met dit idee de grootste problemen zijn om het te kunnen realiseren. Het grootste probleem wordt input voor een nieuwe brainstorm ronde. Dit proces kan herhaald worden. Het tijd bestek neemt toe tot een halve dag.