MICROCONTROLLERS.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Advertisements

Elektrotechniek Elektrotechniek is een heel breed vakgebied.
INTERACTION DESIGN Week 3.
Communicatie & Presentatie
Embedded systemen Embedded software.
Hoofdstuk 1 Programmeren.
Nieuw NTS.
Hardware (1) NSG Informatica.
Ontwikkeling van autonome robots met microcontrollers
HET BELANG VAN REKENEN Prof. Dr. Jan de Lange.
Datastructuren Analyse van Algoritmen en O
Datastructuren Analyse van Algoritmen en O
Project D2: Kempenland Sander Verkerk Jeffrey van de Glind
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
1 SOCS Hoofdstuk 1 Programmeertaal C. 2 Kenmerken van C Hogere programmeertaal  Grote verzameling types, strenge type controle  Zelf nieuwe types definiëren.
Programmerend denken Algoritmen.
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
INTERACTION DESIGN Week 4.
Zullen we het ooit leren? Maarten Boasson Quaerendo Invenietis bv Universiteit van Amsterdam.
1 Uit ons domein: Verzameling programmatuur voor het toewijzen van afstudeerders aan examinatoren. Invoer van voorkeuren Toewijzen Overzichten Practicum.
Inleiding Kennistechnologie §Hoofdstuk 7: Kennisrepresentaties 1: Eigenschappen en representatievormen §Hoofdstuk 8: Kennisrepresentaties 2: Eenvoud en.
Namen: Maurits Prager Niels Suij Myrna Leeflang Jordy van der Linden Arij Dekker
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Instructies geven & Stroomdiagrammen
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology ; PIC assember programeren 1 Les 4 - onderwerpen Multiplexen.
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
Van probleem naar programma
Programma Structuur Diagrammen (PSD’s)
Algoritme Inhoud: Definitie algoritme Recursieve algoritmes Opgaven
CanDo Coaching.
Modelleren van XML element content of Hoe doe je dat? Harrie Passier & Bastiaan Heeren TouW-dag 13 november 2010.
UvA-Q = [ DIF & SEF & DEF ] Wat?! En waarom?!
Onderzoek doen een methodische aanpak
tircms02-p les 1 Operating Systems practicum
Inleiding computersystemen en netwerken Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 2.1 Programmeren (2.9) assembler,
Onderzoeksplan.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Code compressie in Embedded Systems Onno Kievit ET4074 Kwantitatieve aspecten van computer architectuur.
Nieuwe doelen Waarom: Het is duidelijk waar je naar toe werkt >> motiverend Makkelijker tussentijds reflecteren Start van je portfolio Je weet waar je.
TECHNISCH ONTWERPEN TECHNISCH ONTWERPEN.
Programmeren.
Programmeren Spreekbeurt Joris.
Assenstelsel tekenen.
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
Hoorcollege 1: efficiëntie en complexiteitsontwikkeling.
Hoorcollege 1: efficiëntie en complexiteitsontwikkeling.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
In control met efficiënte en excellente examenprocessen. Eenvoudig en transparant!
Referentiekader rekenen. Uit: /
Eindproject Project verpakking IMT Lars en Luka Presenteer datum
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Programmeren. Wat is programmeren? Het schrijven van opdrachten voor de processor De processor “spreekt” machinetaal:
Programmeren.
Kennismaking met programmeren
Tinpro015b-les 1 C++ voor C-kenners Voor Technische Informatica.
Instructie geven en uitvoeren
Onderwijspsychologie
Programmastructuurdiagrammen (PSD)
Kennismaking met programmeren
Een instructie schrijven
Hoe schrijf je een recensie?
Het online opzetten, afnemen, beoordelen en verwerken van toetsen
Product van TU Delft, SEC
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Product van TU Delft, SEC
Software Development fundamentals
Software Development fundamentals
KeuzeTHEMA “Algoritmiek, Berekenbaarheid en Logica”
Transcript van de presentatie:

MICROCONTROLLERS

1. ALGORITME

1.1 DEFINITIE = rij opdrachten → beginsituatie →Einddoel in bepaalde tijd Voorbeelden: Bouwpakket Taart Woord opzoeken

OPDRACHT Schrijf een algoritme om een steak te bakken

1.2 DELEN Opbouwen: Uitvoeren: Beschrijven stappen Oplossing kennen moeilijk Uitvoeren: Stap voor stap uitvoeren Eenvoudig maar nauwgezet Meestal door microcontroller

1.3 STROOMSCHEMA

EISEN Algemeen Ondubbelzinnig Duidelijke invoer en uitvoer specificaties Correct Eindigen Goed leesbaar Efficiënt

VOORBEELD

OPDRACHT Voldoet het gegeven voorbeeld aan alle eisen?

NIVEAUS Level 1 = hoogste niveau Level 2 = 2de hoogste Level 3

SYMBOLEN

OPDRACHT Maak een algoritme om een steak te bakken

2. PROGRAMMEREN

2.1 ASSEMBLER Lagere programmeertaal Dicht bij de hardware Assembleren tot machinecode

2.2 C – TAAL Hogere programmeertaal Dichter bij mensentaal Compileren tot assembler Assembleren tot machinecode

2.3 MACHINECODE Hexadecimale getallen Controller werkt alleen met deze getallen Staat dicht bij de hardware

VOORBEELD

2.4 WERKMETHODE Analyseer probleem Bedenk algoritme Maak algoritme Schrijf commentaar Stroomschema in programmeertaal Zet om in programmeercode

3. HARDWARE

3.1 KLASSIEKE METHODE Logische vergelijking opstellen Vereenvoudigen Schema opstellen

3.2 NIEUWE METHODE IC’ s worden complexer Standaard schema Aanpassen aan de nieuwe noden Progamma en hardware in 1 IC

Microcontroller

VOORBEELD

PLC ↔ microcontroller PLC microcontroller DUUR GOEDKOOP Beperkte I/O Hardware = simpel Gesloten systeem Kennis hardware + software Betrouwbaar Zeer betrouwbaar

3.3 Architectuur