Service Oriented Architecture

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Raadsledenbijeenkomst 15 april
Advertisements

Rol containment bij organisatie-ontwikkeling
Informatiebeveiliging
Zaakgericht Werken.
Mid- en Front Office TOEKOMST, PLANNING EN OVERLEGMODEL DIGITAAL SOCIAAL HUIS NA DECEMBER 2013 Koen Renders, team Mid- en Front Office, CIPAL dv.
Debat BB ICT samenwerking Equalit 14 februari 2013
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Woensdag 24 juni 2009 Web 2.0 en Technologie Bram de Kruijff.
Service Oriented Architecture
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten KMO.
Osiris Presentatie Klantenmiddag UCI, 13 januari 2011 Thomas Dessing, Dienst Studentenzaken - Radboud Universiteit Nijmegen.
Standard Business Reporting Een schets 17 april 2012.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Particulieren.
Marc de Roos Amersfoort 29 november 2007 ID-game een ervaring in samenspel.
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
Governance van de informatievoorziening
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
Begrip openbare dienst
25 januari 2008Naam van de Spreker Wat is het....en wat levert het u op.
Introductie 28/07/2014 Digitaal Archief Vlaanderen.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
CoreNet Ontbijtsessie
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
E-Government Papier De Implementatie Fase AD 28 Februari Mark Voogd.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Deze presentatie mag noch geheel, noch gedeeltelijk worden gebruikt of gekopieerd zonder de schriftelijke toestemming van Seniornet Vlaanderen VZW Een.
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
Kansen voor Samenwerken
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
ROSA versie 3 De bovensectorale referentie architectuur voor en van het onderwijs.
Analyseren van spotprenten
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
Bas Kruiswijk Amersfoort 12 september 2009 Service Oriented Architecture Deel 1: Basisconcepten.
Service Oriented Architecture
Service Oriented Architecture
Minicollege Service Oriented Architecture
Bas Kruiswijk Amersfoort 2 november 2011 Softwarearchitectuur.
Bas Kruiswijk Amersfoort 20 september 2009 Service Oriented Architecture Deel 3b: Event Driven Architecture.
Implementatie van een service georiënteerde architectuur
3D Topografie bij Rijkswaterstaat Paul van Asperen (RWS-AGI) Louise de Jong (RWS-AGI) Edward Verbree (TU Delft) Jeroen van Winden (ESRI NL) GIN studiedag.
Medewerkers portal/ KCC4all t. o. v
Consyst “Leuker kunnen we het niet maken”. Wat? Werkgever Front office Afspraken Mid office Regeling Overeenkomst Collectieve polis Pensioenbrieven Back.
Digitaal mei 2014.
De succesformule van het MKB
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Governance van de informatievoorziening
Presentatie OZO Introductie NORA DIV katern NORA 2.0
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
Update Implementatie en beheer
Edgar Wever Masterclasses Vastgoed in uw bedrijfsvoering, Amersfoort 16 april 2015 Waarderen maatschappelijke effecten maatschappelijk vastgoed Casus,
eDienst architectuur Snijvlak bedrijfsprocessen en ICT
Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?
FLOWer is… Case Handling Proces management zonodig tot op het bot
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Heroriëntatie steunfuncties binnen de Sociale- en Culturele pijler. De stand van zaken 18 november 2005.
Gids door Doccle Doccle. De Cloud 2 1.Wat is de Cloud? 2.Voordelen van de Cloud 3.Nadelen van de Cloud 4.Doccle is geen cloudapplicatie.
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Flexibiliteit als activiteit
Transitieteambijeenkomst BGT Gelderland Midden
Pilotbijeenkomst binnengemeentelijke berichtenuitwisseling: demo / presentatie en bespreking iWMO advies , 14u30-16u00, Stadhuis zaal 3.
Technische Architectuur & Discimus
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Nedgraphicsdag 18 september 2012
De Digitale Overheid, Open Data en Omgevingswet
Harmonisatie Bedrijfsvoering (BV) & Dienstverlening (DV) door ISHW
Opslag documenten in Office 365
Transcript van de presentatie:

Service Oriented Architecture Deel 3 – Procesbesturing 1: Orkestratie

Overzicht Deel 3: Procesbesturing in een SOA Basisconcepten SOA vanuit organisatorisch perspectief Procesbesturing Orkestratie Event-driven (choreografie) SOA vanuit technisch perspectief De SOA infrastructuur SOA in het ontwerpproces

Procesbesturing Twee vormen Orkestratie Verantwoordelijkheden Orkestratie – ”dirigent” Choreografie – “estafette” (wordt later behandeld) Orkestratie Centrale regie Gehele proces is één dienst Verantwoordelijkheden Domein is verantwoordelijk voor een dienst Geldt ook voor georkestreerde (proces)dienst Deelprocessen kunnen verantwoordelijkheid zijn van ander domein Dus ook een deelorkestratie nodig

Domeinen Eigenaarschap waar het hoort Domeinen Organisatie-eenheden zijn verantwoordelijk voor hun eigen organisatorische diensten, dus ook voor de ICT diensten (services) die daarmee corresponderen Domeinen Verantwoordelijkheidsgebied binnen een organisatie Verleent diensten aan andere domeinen Betrekt diensten van andere domeinen Is zelf verantwoordelijk voor de wijze waarop die diensten worden geleverd

Losjes koppelen Sterke koppeling Losse koppeling Koppelingen tussen systemen Direct, 1:1 Via intermediair Communicatiestijl Synchroon Asynchroon Datamodel Gedeeld, geharmoniseerd Eenvoudige gemeenschappelijke datatypes Typesystem Sterk Zwak Interactiepatronen Navigatie door ingewikkelde structuren Eenvoudige, ‘self contained’ berichten Procesbesturing Centrale regie Decentrale regie Binding Statisch Dynamisch Platformafhankelijkheid Afhankelijk Onafhankelijk Transacties 2-phase commit Compensatie Deployment Gelijktijdig Gespreid Versiebeheer Expliciete upgrades Impliciete upgrades

Orkestratie in een service georiënteerde architetuur aanvraag antwoord domein Uitgangspunt is SOA; het denken in services/diensten met een vooraf vastgestelde input en output beschrijving en op te leveren producten Een service wordt aangeroepen door een aanvraag en uiteindelijk wordt een antwoord/output geleverd. Op de eerste plaats gaan we vanuit de BA elke service/dienst beleggen bij een domein. Vervolgens gaan we vanuit de BPM de regie en de uitvoering van elkaar scheiden. Als een service in deeltaken/services gedecomponeerd moet worden dan scheiden we de regie/orchestratie van de uitvoering. Voor het regieproces maakt het niet uit of iets intern of extern wordt uitbesteed. Het maakt niet uit of de onderaannemer zelf ook weer onderaannemers heeft. Deze nesting kan heel diep gaan. orkestratie uitvoering

Voorbeeld Vergunningverlening bij een overheidsorganisatie Context Welzijn en Cultuur Bezwaar en Beroep Juridische zaken Cultuur Welzijn Financiën DIS Tekstverzorging Postkamer Controll Facilitaire zaken Besluiten Interne controle Audit Accounting Mandaten Gedeputeerde Staten Provinciale Staten

Orkestratie van proces subsidieverlening bezwaarschrift beschikking antwoord aanvraag bezwaar bezwaar bezwaar bezwaar financiën besluit besluit besluit besluit Juridische zaken Interne controle domein orchestratie uitvoering verzending archivering

Handmatige stappen Micro-flow en macro-flow Alle stappen in het proces worden achtereenvolgens, zonder gebruikersinterventie uitgevoerd “loopt in één keer door” Macro-flow Stappen in het proces vereisen interventie van de gebruiker De gebruiker implementeert als het ware zelf de service Mogelijke implementatie macro-flow Takenlijst Monitoring Technische implementatie lastig BPEL4People

Ontwikkelingen E-overheid NORA (Nederlandse Overheids Referentie Architectuur)

Orkestratie in NORA architectuur front office back office mid office Gegevens magazijn 5. Doorzetten naar back office 1. Vraag 2. Antwoord 3. Aanvraag 4. Aanmaken zaak Zaak magazijn 7. Status / resultaat 6. Status Enterprise Servicebus Procesbesturing

Het mid-office als spil Voorzieningen in het mid-office Gegevensmagazijn Zaakmagazijn Rapportagevoorzieningen Monitoring Infrastructuur Enterprise Servicebus Orkestratie engine

Voorbeeld waterschap

Bas Kruiswijk bkr@tg.nl www.twynstragudde.nl Alle intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot deze presentatie berusten bij Twynstra Gudde. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder schriftelijke toestemming van Twynstra Gudde.