Bas Kruiswijk Amersfoort 12 september 2009 Service Oriented Architecture Deel 1: Basisconcepten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Service Oriented Architectures
Advertisements

Service oriented architecture (SOA) voor meavita: in house outsourcen jeroen j van beele ERIA fase 2 14 november 2007.
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Organisatie en sourcing van de DLWO Jacco Jasperse Informatie- en procesmanager Manager Dienst Informatievoorziening en Automatisering.
Henk Stultiens voorzitter OBSV Governance groep.  IT-Governance oftwel IT-besturing richt zich op de besluitvorming rond Informatie Technologie i.c.
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
Woensdag 24 juni 2009 Web 2.0 en Technologie Bram de Kruijff.
1 Inclusief hoger onderwijs Studienamiddag Vlor Diversiteit in het hoger onderwijs 23 april 2008 Gaspar Haenecaert.
Service Oriented Architecture
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Marc de Roos Amersfoort 29 november 2007 ID-game een ervaring in samenspel.
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
DOV – Binnenste buiten Deel 2 – Technische toelichting ir. Koenraad Boel Afdeling Algemene Technische Ondersteuning Departement Mobiliteit en Openbare.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
SharePoint in het Onderwijs – Montiplaza.nl
Introductie 28/07/2014 Digitaal Archief Vlaanderen.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
CoreNet Ontbijtsessie
Kansen voor Samenwerken
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
Service Oriented Architecture
Service Oriented Architecture
Service Oriented Architecture
Minicollege Service Oriented Architecture
Bas Kruiswijk Amersfoort 2 november 2011 Softwarearchitectuur.
Bas Kruiswijk Amersfoort 20 september 2009 Service Oriented Architecture Deel 3b: Event Driven Architecture.
Implementatie van een service georiënteerde architectuur
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Visie informatievoorziening
© Copyright Dragon1 - Alle rechten voorbehouden.
ArchiValue: de APG-Case
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
Zinvol automatiseren Menselijke en organisatorische aspecten.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 3.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2010/2011 Opdracht 3.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Welkom. Inspirerende omgeving Ruim 30 vooraanstaande bedrijven op het gebied van duurzame energie presenteren zich aan u in het Dubo Trade Centre. Uiteenlopende,
Samen werken aan betere dienstverlening. AANLEIDING.
+ Praktijkscasus Business Intelligence Dashboard in de thuiszorg.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Voorbeeldvraag 1 Welke uitspraak is JUIST: 1. De basisstelling van Nicolas Carr (auteur van "IT doesn't matter") is dat de investeringen die in IT gedaan.
Werkgroep Cost Management Nationale GSE Conferentie 13 oktober 2011.
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Application Maintenance & Services De wendbare FB-er Amsterdam 23 november 2015.
BizTalk bij Estro Groep Hugo Brouwer
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Technische Architectuur & Discimus
Kluwer The end of Publishing
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Business case Enterprise Service Bus
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Bas Kruiswijk Amersfoort 12 september 2009 Service Oriented Architecture Deel 1: Basisconcepten

© Twynstra Gudde Service Oriented Architecture 2 Overzicht 1.Basisconcepten 2.SOA vanuit organisatorisch perspectief 3.Procesbesturing 4.SOA vanuit technisch perspectief 5.De SOA infrastructuur 6.SOA in het ontwerpproces

© Twynstra Gudde Service Oriented Architecture 3 Service georienteerde architectuur en andere architectuurbenaderingen Enterprise- architectuur Software- architectuur Service- georiënteerde architectuur Individuele systeemscope Gericht op ontwerp, realisatie en specificatie Organisatiebrede scope Gericht op strategie en communicatie Conceptuele basis

© Twynstra Gudde Service Oriented Architecture 4 Service georienteerde architectuur is geen oplossing, maar een strategie –Service georiënteerde architectuur –Is eigenlijk helemaal geen architectuur –Het is ook geen concrete oplossing –Het is een filosofie, een aanpak, een paradigma –SOA is een strategie –Voor geïntegreerde procesondersteuning, –door een veelheid aan systeemcomponenten, –die losjes gekoppeld en gedistribueerd zijn. –Gericht op de bedrijfsfunctionaliteit, en niet (alleen) op de techniek, –waarbij de verantwoordelijkheid voor de ICT ondersteuning ligt bij de verantwoordelijke voor het bijbehorende bedrijfsproces –Niks nieuws én radicaal anders

© Twynstra Gudde Service Oriented Architecture 5 De basisconcepten (1) een kort overzicht –Service als basisconcept –Zelfstandig stuk bedrijfsfunctionaliteit –Vertegenwoordigt waarde in organisatie-termen –Betekenisvol in technische én organisatorische termen –Gedistribueerd en losjes gekoppeld –Generieke infrastructuur: de servicebus –Processen en beleid is nodig om SOA te laten werken –Technische Implementatie –Technologieneutraal –Platformonafhankelijk –Internet standaarden –Balanceren tussen centralisatie en decentralisatie –Centraal: generieke aspecten, architectuur, infrastructuur, beleid + managementsteun voor concept –Decentraal: verantwoordelijke domeinen bepalen zelf wat ze nodig hebben

© Twynstra Gudde Service Oriented Architecture 6 De basisconcepten (2) een kort overzicht –Faciliteert organische groei –Stapsgewijze vernieuwing –Voortdurende aanpassing aan organisatieverandering (agile) –Heterogeniteit –Diversiteit van systemen is uitgangspunt –Best of breed –Eigenaarschap waar het hoort –Organisatie-eenheden zijn verantwoordelijk voor hun eigen organisatorische diensten, –dus ook voor de ICT diensten (services) die daarmee corresponderen –Definitie uit het boek (p. 24) –SOA is een architectuurconcept voor de ondersteuning van bedrijfsprocessen middels een omvangrijk landschap van bestaande en nieuwe informatiesystemen die de verantwoordelijkheid zijn van verschillende eigenaren

© Twynstra Gudde Service Oriented Architecture 7 SOA Concepten Vanuit technisch perspectief –Services –In technische zin een doorontwikkeling van object- en componenttechnologie –Brede adoptie van (internet)standaarden voor webservices –Basisconcept van (bijna) alle ontwikkelplatforms –Heterogeniteit / Interoperabiliteit –Heterogeniteit is een gegeven in complexe omgevingen –Verschillende (ontwikkel)platforms, –talen en infrastructuur –Platformonafhankelijkheid –Losjes koppelen van systemen –Beperking van de afhankelijkheden tussen systemen –Flexibiliteit: minimalisering van de impact bij wijzigingen

© Twynstra Gudde Service Oriented Architecture 8 Losjes koppelen Sterke koppelingLosse koppeling Koppelingen tussen systemenDirect, 1:1Via intermediair CommunicatiestijlSynchroonAsynchroon DatamodelGedeeld, geharmoniseerd Eenvoudige gemeenschappelijke datatypes TypesystemSterkZwak Interactiepatronen Navigatie door ingewikkelde structuren Eenvoudige, ‘self contained’ berichten ProcesbesturingCentrale regieDecentrale regie BindingStatischDynamisch PlatformafhankelijkheidAfhankelijkOnafhankelijk Transacties2-phase commitCompensatie DeploymentGelijktijdigGespreid VersiebeheerExpliciete upgradesImpliciete upgrades

© Twynstra Gudde Service Oriented Architecture 9 SOA Concepten Vanuit organisatorisch perspectief –Software- en organisatiediensten –Softwarediensten (services) corresponderen met organisatiediensten –Services zijn voor gebruikers betekenisvolle diensten –Domeinen –Verantwoordelijkheidsgebied binnen een organisatie –Verleent diensten aan andere domeinen –Betrekt diensten van andere domeinen –Is zelf verantwoordelijk voor de wijze waarop die diensten worden geleverd –Diensten en processen –Services / Diensten zijn de verantwoordelijkheid van een domein –Processen overstijgen dit niveau

© Twynstra Gudde Service Oriented Architecture 10 Belofte van SOA –IT oerwoud => Business controle –IT Transparantie –Afstemming van IT op de business –IT rigiditeit => IT soepeler meebewegen met business (IT flexibiliteit) –business innovatie –makkelijk efficiency verbetering realiseren –Maakt het mogelijk een veranderstrategie te kiezen die past bij veranderambitie (incrementeel versus bigbang) –Output orientatie (stimuleert denken over nut en efficiency) –Efficientie door hergebruik –geen duplicatie van functionaliteit in verschillende applicaties –services van buiten organisatie gebruiken

© Twynstra Gudde Service Oriented Architecture 11 Alle intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot deze presentatie berusten bij Twynstra Gudde. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder schriftelijke toestemming van Twynstra Gudde. Bas Kruiswijk