Zelf interactieve aardrijkskundelessen maken met simulatoren, feedback en zelfevaluatie © Bart Van Bossuyt (Don Boscocollege Zwijnaarde) 2006

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

WAT IS FLIPPING THE CLASSROOM?
Informatica Gecombineerd leren. Vereiste voorkennis: • Vlotte PC-basisvaardigheden • Basis werken met internet • Nodige zelfdiscipline voor uitvoeren.
BLOGGEN Op School.
1 Samenwerkend leren met Google Docs Werking en mogelijkheden van online tekstverwerken.
Algemene Basis Computergebruik Informatiebijeenkomst.
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Introductie cursussen Seniorweb Rijswijk
Begeleid zelfstandig leren
Expertisebijeenkomst Leren Leren voor speciale leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte donderdag 3 april 2014.
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Moderne wetenschappen voor het tweede jaar van de eerste graad
Digibord en tablet: de perfecte combinatie
HGW en gesprekken met leerlingen
Cursus Websites bouwen
Lesgeven en begeleiden
Workshop E-thema’s met TPACK en Bloom Verkennen en ontwikkelen
Collectief portfolio groep 3
Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond
ICT-voorstelling: geogebra en interactieve webbladen Maandag 9 maart 2009 Vakgroep wiskunde.
ICT-voorstelling: onderhoud van een website Donderdag 23 oktober 2008.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Online Video in de onderwijspraktijk Gebruik van video via internet Pieter Varekamp 23 januari 2008.
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
Gebruiksmogelijkheden van smartboards in de rekenles presentatie freudenthal instituut gijs noordergraaf en vincent jonker.
Welkom! Presentatie Babbage6 Lunteren, 22 november 2006 Cees van Breugel & Karel Kats.
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb Websites maken in Word les 2.
Cursus Websites bouwen Bibliotheek Rijswijk Seniorweb Rijswijk docenten: Peter Blansjaar Peter Smits.
Het smartboard op. Levensgeschiedenis Verwekt: BETT-reis 2002 Gezien tijdens scholenbezoek Sommige erg actief met board/anderen niet. Geboren: november.
WEBBUILDING 07/03/2005 Saartje De Geyter.
Voorbeeldwebles 5 ASO + gebruik van interactieve oefeningen en simulatoren Bart Van Bossuyt & Adrien Van den Bossche, Don Boscocollege Zwijnaarde.
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
10e editie voor de Tweede Fase: leerling-ICT
Uitgangspunt E-leren Leraar = begeleider Opmaak + presentatie leermateriaal Aantrekkelijk en uitdagend materiaal Automatische feedback en elektronische.
Informatie- avond groep 6
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
In het eerste scherm altijd de gemixte versie (luisteren) én een karaoke-versie (zingen) in een eenvoudig te bedienen player. Extra partijen en korte speelstukjes.
© PHL, Elfde-Liniestraat Hasselt - t | +32(0) f | +32(0) e |
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Een overzicht van de hedendaagse mogelijkheden voor het bouwen van websites.
Les 1 - ICT in het Onderwijs Digitale didactiek - K. De Schuyteneer en B. Bastiaensen.
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns.
Leerlijnen in de geschiedenisles
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Afspraken Maken goede vrienden.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb Websites maken in Word les 3.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Waarnemen en Regeling  Expert groepen opdracht..
Vaco’s
ICT-convenant tussen het Primair Onderwijs en het Voortgezet Onderwijs op Walcheren betreffende de basisvaardigheden ICT waarover leerlingen moeten beschikken.
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
Differentiëren & klassenmanagement
Coöperatief leren?? E-twinning Digitaal samenwerken in het klaslokaal (en daar buiten )
SPAANS Alles op een rijtje. Wat hebben we inmiddels gedaan? Woordenlijst gemaakt van min. 35 ‘dingen’( bioscoop, ziekenhuis etc) Eerst oefenen met willekeurige.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
HERZIENING INFORMATICA DEEL 1.
Module 2 : You’re beautiful
Workshop Quayn
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
DE ANDERE KANT VAN DE WERELD ERUIT?
waar / niet waar DE WAARDE VAN IETS IS VOOR IEDEREEN HETZELFDE
Les 1. Let’s have a look Module 2 : Look at you!
Introductie cursussen Seniorweb Rijswijk
Transcript van de presentatie:

zelf interactieve aardrijkskundelessen maken met simulatoren, feedback en zelfevaluatie © Bart Van Bossuyt (Don Boscocollege Zwijnaarde) 2006

Inhoud 1.Wat bedoel je??? 2.Wat heb je daarvoor nodig? 3. Wat werkt en wat werkt niet? 4. Wat biedt deze werkvorm als extra?

1. Wat bedoel je??? -individuele leerlingenpc (kan per 2) -digitaal werkboek -gericht gebruik van internet met html-pagina’s -harde afspraken over pc-gebruik -leerlingen aanzetten om ook steentje bij te dragen

2. Wat heb je daarvoor nodig? -MS Office en Windows (Paint) -Internet-explorer 6 -Dreamweaver OF Frontpage -eventueel Flash -heel wat freeware (Google Earth)!! -plug-ins (QuickTime, Flash Player, Real Player, ShockWave) -een multimediapc (thuis minstens 512 kB) en een beamer in de klas

4. Wat werkt en wat werkt niet? Een goed werkend werkblad: -voelt intuïtief en aantrekkelijk aan -heeft een prettige opmaak -is duidelijk geformuleerd -is consequent in opmaak -stelt de leerling op zijn gemak -maakt gebruik van Nederlands -differentieert naar tijd en interesse

3. Wat werkt en wat werkt niet? Een goed werkend werkblad: -voelt intuïtief en aantrekkelijk aan -eenvoudig te bedienen simulatoren -inputvak en outputvak gescheiden -af en toe timer invoegen -correctie diepte -stapsgewijs opbouwende schema’s -…

3. Wat werkt en wat werkt niet? Een goed werkend werkblad: -is duidelijk geformuleerd -kleurcodes per vak -opdrachten duidelijk en eenvoudig uitgeschreven -open vragen: enkel klassikaal -niet té veel hyperlinks: tegenstrijdigheden!!!

3. Wat werkt en wat werkt niet? Een goed werkend werkblad: -is consequent in opmaak -schermruimte maximaal benutten -consequent kleurgebruik -indien handboek: analoge nummering

3. Wat werkt en wat werkt niet? Een goed werkend werkblad: -stelt de leerling op zijn gemak -verbeterde versie -feedback -zelfevaluatie -opmaak leerlingenbundel = opmaak webles -COACHING door leerkracht!!!

3. Wat werkt en wat werkt niet? Een goed werkend werkblad: -maakt gebruik van Nederlands -Nederlandstalige simulatoren -vertaallijstjes bij de simulatoren -vertaling in het opdrachtvak

4. Wat biedt deze werkvorm als extra? -aanzet tot synthese -aanzet tot zelfevaluatie -ict-mondigheid en ict-integratie in de les -individuele visualisatie en observatie -toename van de leerlingactiviteit -participatie van leerling in lesopbouw -dagvers materiaal (Google Earth)