zelf interactieve aardrijkskundelessen maken met simulatoren, feedback en zelfevaluatie © Bart Van Bossuyt (Don Boscocollege Zwijnaarde) 2006
Inhoud 1.Wat bedoel je??? 2.Wat heb je daarvoor nodig? 3. Wat werkt en wat werkt niet? 4. Wat biedt deze werkvorm als extra?
1. Wat bedoel je??? -individuele leerlingenpc (kan per 2) -digitaal werkboek -gericht gebruik van internet met html-pagina’s -harde afspraken over pc-gebruik -leerlingen aanzetten om ook steentje bij te dragen
2. Wat heb je daarvoor nodig? -MS Office en Windows (Paint) -Internet-explorer 6 -Dreamweaver OF Frontpage -eventueel Flash -heel wat freeware (Google Earth)!! -plug-ins (QuickTime, Flash Player, Real Player, ShockWave) -een multimediapc (thuis minstens 512 kB) en een beamer in de klas
4. Wat werkt en wat werkt niet? Een goed werkend werkblad: -voelt intuïtief en aantrekkelijk aan -heeft een prettige opmaak -is duidelijk geformuleerd -is consequent in opmaak -stelt de leerling op zijn gemak -maakt gebruik van Nederlands -differentieert naar tijd en interesse
3. Wat werkt en wat werkt niet? Een goed werkend werkblad: -voelt intuïtief en aantrekkelijk aan -eenvoudig te bedienen simulatoren -inputvak en outputvak gescheiden -af en toe timer invoegen -correctie diepte -stapsgewijs opbouwende schema’s -…
3. Wat werkt en wat werkt niet? Een goed werkend werkblad: -is duidelijk geformuleerd -kleurcodes per vak -opdrachten duidelijk en eenvoudig uitgeschreven -open vragen: enkel klassikaal -niet té veel hyperlinks: tegenstrijdigheden!!!
3. Wat werkt en wat werkt niet? Een goed werkend werkblad: -is consequent in opmaak -schermruimte maximaal benutten -consequent kleurgebruik -indien handboek: analoge nummering
3. Wat werkt en wat werkt niet? Een goed werkend werkblad: -stelt de leerling op zijn gemak -verbeterde versie -feedback -zelfevaluatie -opmaak leerlingenbundel = opmaak webles -COACHING door leerkracht!!!
3. Wat werkt en wat werkt niet? Een goed werkend werkblad: -maakt gebruik van Nederlands -Nederlandstalige simulatoren -vertaallijstjes bij de simulatoren -vertaling in het opdrachtvak
4. Wat biedt deze werkvorm als extra? -aanzet tot synthese -aanzet tot zelfevaluatie -ict-mondigheid en ict-integratie in de les -individuele visualisatie en observatie -toename van de leerlingactiviteit -participatie van leerling in lesopbouw -dagvers materiaal (Google Earth)