Telecom bij Banken & Betalen
© S Lelieveldt Nationaal Overleg Telecommunicatie 25 juni 2002
Deze middagsessie: 1Bellen, billing en betaling: waar telco en bank elkaar ontmoeten… 2Mobile banking: where is the money? Pauze 3Betalingsverkeer en telecom, een toekomstschets (altijd en overal on-line…) 4Visie op de kwetsbaarheid van Internet; het KWINT-programma
© S Lelieveldt Nationaal Overleg Telecommunicatie 25 juni 2002 Huishoudelijk n Mobiele telefoons uit? n Na twee presentaties: –15 minuten discussie
© S Lelieveldt Nationaal Overleg Telecommunicatie 25 juni 2002
Bellen, billing, betalen, bankieren Waar telco…… … …… en bank …... … elkaar ontmoeten !
© S Lelieveldt Nationaal Overleg Telecommunicatie 25 juni 2002 Programma n Voorstellen n Bellen en billing n Bankieren en bellen n Bank, bellen en betalen n Billing en bankieren n Betalen en bankieren n Conclusie
© S Lelieveldt Nationaal Overleg Telecommunicatie 25 juni 2002 Simon Lelieveldt n Bedrijfskundig ingenieur (1989) –Elektronisch betalen goed geregeld? n Postbank ( ) n De Nederlandsche Bank ( ) n S. Lelieveldt Consultancy (2001- ) –advies/onderzoek/training over betalingsverkeer en elektronisch geld ECP, ePSO, Privver, NIBE-SVV, EWLH..
© S Lelieveldt Nationaal Overleg Telecommunicatie 25 juni 2002 Bellen en billing ( nu) n De techniek verschuift: –van elektronisch naar digitaal bellen –naast vast ook mobiel n de markt verandert: –van monopolie naar vrije markt –waardediensten (0900-nummers) n en we betalen steeds digitaler: –munt, optische telefoonkaart, chipknip, pre-pay
© S Lelieveldt Nationaal Overleg Telecommunicatie 25 juni 2002 Bankieren en bellen ( nu) n Van eenvoudige distributiemix: –bankkantoor –off-line betalen (cheques) –bellen met vaste telefoon n Naar differentiatie: –automatennetwerken –call-centres en voice response –vaste / mobiele telefoon / i-mode
© S Lelieveldt Nationaal Overleg Telecommunicatie 25 juni 2002 Beleid en bemoeienis... n Telecom-maatschappijen –Ministerie van Verkeer en Waterstaat –Telecommunicatiewet en Opta n Banken: –Ministerie van Financiën –Wet toezicht Kredietwezen en DNB
© S Lelieveldt Nationaal Overleg Telecommunicatie 25 juni 2002 Bank, bellen en betalen n Saldoinformatie IVR ontwikkelt zich tot transactiedienst; -> opwaarderen pre-pay n Proef Nedap/KPN/BP tbv betalen bij de pomp n Postbank en Telfort (O2) met WAP (en kanaalonafhankelijke identificatie) n SNS en i-mode, Rabo (?)
© S Lelieveldt Nationaal Overleg Telecommunicatie 25 juni 2002 Billing en bankieren - toepassing n Afrekenen via abonnementmodel of pre-pay n Betalen informatiediensten door 0900 en reverse charged billing n Overboeking via conditionele SMS n Autorisatie betaling per mobiele telefoon (moxmo)
© S Lelieveldt Nationaal Overleg Telecommunicatie 25 juni 2002 Billing en bankieren - de Wtk n Billing achteraf is geen probleem n Billing vooraf kan bankieren worden tenzij: –pre-paid beltegoed alleen te gebruiken is voor diensten van de aanbieder zelf n Toepasselijkheid Wtk: –pre-paid tegoed in combinatie met reverse charged billing - > elektronisch geld - > toezicht door DNB, WID en MOT, etc. etc.
© S Lelieveldt Nationaal Overleg Telecommunicatie 25 juni 2002 Wel geld !!
© S Lelieveldt Nationaal Overleg Telecommunicatie 25 juni 2002 Wet toezicht kredietwezen ( ) n Elektronisch geld: een geldswaarde die is opgeslagen op een elektronische drager. n Kredietinstelling (1.1a2): Een onderneming of instelling, anders dan bedoeld onder 1°, die gelden ter beschikking krijgt in ruil waarvoor elektronisch geld wordt uitgegeven waarmee betalingen kunnen worden verricht ook aan anderen dan de onderneming of instelling die het elektronisch geld uitgeeft.
© S Lelieveldt Nationaal Overleg Telecommunicatie 25 juni 2002 Betalen en bankieren - 1 n Onderscheid betalen/bankieren wordt erg belangrijk ivm toepasselijke regels: –Mobiele voorkant met aan achterkant een niet pre-paid betaalmachine (incassomachtiging c.q. credit-card) valt niet onder Wet toezicht Kredietwezen –Gratis verstrekte bonuspunten die bij winkel geld waard zijn, zijn geen (elektronisch) geld, maar je kunt er wel mee betalen
© S Lelieveldt Nationaal Overleg Telecommunicatie 25 juni 2002 Betalen en bankieren - 2 n Onderscheid tussen betalen en bankieren scharniert rond pre-paid functionaliteit n Gerichte keuze’s nodig, mogelijk en noodzakelijk m.b.t. –context betaling, te gebruiken device, communicatieprotocol, authenticatiemethode, betaalmodus, clearing en settlement
© S Lelieveldt Nationaal Overleg Telecommunicatie 25 juni 2002 Devices Context Raamwerk * Paymen t Processi ng Settleme nt Mode Authenti cat Thuis, toonbank of onderweg * i.s.m. Douwe Lycklama, Ubiworks Landline, GSM, proximity, GDA, PDA Call centre, IVR/AVR, SMS, WAP, USSD. SWIM, cond SMS, userid/pw, CID... Vooruit, direkt, achteraf Zelf of Payment Service Processor Bank, elektronisch geld instelling ?
© S Lelieveldt Nationaal Overleg Telecommunicatie 25 juni 2002 Betali ng Device s Contex t Op lokatie: -klant staat stil Op afstand: -klant zit Op lokatie: -klant beweegt Toepassing raamwerk Kaart+terminal Vaste telefoon (+ IVR) Mobiele telefoon Token: proximity PC (reader of token) PDA’s etcetera Direkt- met betaal- garantie (pin) Achteraf, krediet- risico (0900. incasso Vooraf (pre-paid) Elektronisch geld Direkt- geen betaal- garantie (cr. crd, ov)
© S Lelieveldt Nationaal Overleg Telecommunicatie 25 juni 2002 Conclusie n Bellen, betalen, billing en bankieren komen steeds dichter bij elkaar in de buurt n Het kiezen van grenzen van dienstverlening wordt de grote kunst –toezicht door Opta of door DNB? n Diverse leden nu aangemeld bij 1.1a2, Vereniging voor Elektronisch Geld Instellingen in Nederland
© S Lelieveldt Nationaal Overleg Telecommunicatie 25 juni 2002 Dank voor uw aandacht ! Contact: Simon Lelieveldt