De marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen en hun sites

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over voeding zoeken en bespreken
Advertisements

Reclame Reactie Onderzoek advertentie Albert Heijn
Eeklo aan het werk: verslag van een inhaalrace Werkloosheidscijfers Eeklo Gregory Cremmerye.
Vernieuwingstraject catechese
GfK Supermarktkengetallen
Onderzoek naar het gebruik van sms en prepaid telefonie
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
© Prof.dr Jouke van Dijk Steenwijk, 19 juni “Arbeidsmarktontwikkelingen van Steenwijkerland in relatie tot Noord-Nederland” Onderzoek in opdracht.
Demografische veranderingen op het platteland
groei met TTW witlof uien aardappelen granen bloembollen chicory
De stand van zaken in Enkele cijfers - verneveling Rond de flesjes per jaar verstrekt aan alle deelnemers …….en even zoveel naalden, spuiten.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Workshop Bovenlokale samenwerking Bijeenkomst transitiemanagers jeugd
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
De arbeidsmarkt in Zuid-Limburg (in de techniek)
De Nederlandse economie 4 e kwartaal 2010 PROGRAMMA Opening en uitreiken persmap – Leespauze – Presentatie uitkomsten door.
____________________________ _______________________________.
•2005 versus 2000 •PC panel: database met huishoudens •600 vrouwen, 100 mannen, jaar •De Nederlandse digitale vrouw in kaart brengen •Uitsplitsingen.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
• Beste gemeenteleden, • Op de komende pagina’s ziet u de oproepen: vraag en aanbod, van de hartenmap. • Ziet u een vraag of aanbod waar u iets mee kunt?
Meneer M en de dokter huisartsenzorg voor kwetsbare ouderen in Amsterdam Marith Rebel—Volp, LHV.
Allochtonen op de Vlaamse arbeidsmarkt
Hoeveel weet jij over de voetbalclub
Maak het ze makkelijk. U wilt uw woning zo snel mogelijk verkopen. De manier daarvoor is online. U moet dan wel daar aanwezig zijn waar uw potentiële.
Vergrijzen en verzilveren Antwerpen, 16 november 2012 Paul Schnabel Sociaal en Cultureel Planbureau Universiteit Utrecht.
Hoofdstuk 6 Sociale ongelijkheid.
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Marjan den Ouden november 2008, P4959 Kwaliteit van bereik versus effectiviteit dagbladreclame.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
De Nederlandse economie 2 e kwartaal 2010 PROGRAMMA Opening en uitreiken persmap – Leespauze – Presentatie uitkomsten door.
Brussel nader onderzocht
Ingrid Middelkoop Projectmedewerker werkgroep Benchmark
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Cijfers Zorg en Gezondheid
Pillen in de media | C0653| | ©TNS NIPO | 1.
TED ted BasisonderwijsVoortgezet Onderwijs Hoger Beroepsonderwijs Wetenschappelijk Onderwijs Kidsweek Junior in de Klas Groep 5,6 en 7 Oplage
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
Enquête.
L EIDEN. 1. V ERBREDING BASISAANBOD Voldoende ruimte: meer grote winkelvloeroppervlakten (>1000 m²) Actief aantrekken grote formules Stimuleren nieuwe.
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
In opdracht van NOC*NSF
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Sportonderzoek in Almere
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
Politieke Wetenschappen, KU Leuven
Zo zit dat met uw pensioen!
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
3/23/2015 | 1 Healthwise Congres ‘Kwaliteit van Leven’ E-Health workshop - Eveline Hage Over de mogelijkheden van e-Health in ouderenwelzijn On?
Werknemerspresentatie i-Pensioen: Middelloon versie
WAT IS MANTELZORG?.
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015
Mediagedrag van Millennials
Transcript van de presentatie:

De marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen en hun sites

Elk medium zijn eigen, specifieke functie Het medialandschap is volop in beweging: oude en nieuwe media, traditionele en minder traditionele. Dagbladen worden continu uitgedaagd om de lezer op uitgekiende wijze te servicen. Het gedrag van de lezer is ook veranderd: van monotasking naar multitasking. Dagbladen bieden via internet 24 uur – zeven dagen per week actuele informatie. Dit informatiekanaal heeft zijn eigen specifieke plaats binnen het medialandschap veroverd. Zo blijkt ook weer uit recente SRIR data.

De dagbladsites

Bereikcijfers dagbladsites over Q1 2010 STIR meet zo’n 500 websites, waaronder alle dagbladportals. STIR Webmeter is dé currency voor bereik van de aangesloten websites. Sinds 2007 zijn alle dagbladsites aangesloten bij STIR. STIR meet internetgedrag thuis, op ‘t werk en elders. Meting door panel van 10.000 respondenten (13+).

De uitkomsten: het gemiddeld maand- bereik onder 13+ in vergelijking met eerdere jaren Q1 2007 Gemiddeld maandbereik 45,8% Gemiddeld maandbereik 33,8% Q1 2008 Q1 2009 Q1 2010 Gemiddeld bereik absoluut 4.576.000 Gemiddeld bereik absoluut 6.189.000 Gemiddeld bereik absoluut 6.780.000 Gemiddeld bereik absoluut 6.904.667 Gemiddeld maandbereik 49,6% Gemiddeld maandbereik 50,2% Gemiddeld aantal bezoeken: 13 Gemiddeld aantal bezoeken: 16 Gemiddeld aantal bezoeken 19 Gemiddeld aantal bezoeken: 20 De bezoekfrequentie groeit.

Dus: websites van dagbladen zijn volwassen geworden Maandelijks trekken dagbladsites 6,9 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder. Dat is een bereik van ruim 50%. Het totaal aantal bezoeken was maandelijks 136 miljoen! Het gemiddeld aantal visits per maand ligt op 20. Zie voor de uitkomsten over diverse doelgroepen de volgende dia’s… Wist u dat één op de vijf lezers zowel de print als de online versie van een krant leest?

De resultaten naar geslacht (maandbereik) Het maandelijks bereik onder mannen komt uit op 55%.

De resultaten naar leeftijd (maandbereik) Een hoog bereik onder bezoekers tussen de 20 en 49 jaar: een stabiel beeld. Een sterk groeiende groep senioren.

50-plussers en internet De grootste groei van online dagbladlezers blijken de senioren te zijn. Steeds meer personen van 50+ beschikken over internet, namelijk 72% in 2009. Dat was een jaar eerder nog 68%. Belangrijke aanschafreden was toen het onderhouden van het contact met (klein) kinderen via email. Dat deze nieuwe media verrassend veel gebruikt en hoog gewaardeerd worden, blijkt ook uit een onderzoek onder 55-plussers van Synovate onder bezoekers van Seniorweb. 84% van deze Seniorwebbezoekers besteedt wekelijks de meeste tijd aan computeren. Televisie kijken (44%) of een goed boek lezen (33%) hebben het qua favoriete tijdsbesteding van de computer verloren. Bovendien kijkt 65% liever een maand lang geen televisie dan dat de computer met internet het huis uit moet… Internet is bij senioren ingeburgerd

De resultaten naar welstand (maandbereik) Zes van de tien bezoekers zijn hoogwelstandig

De resultaten naar opleiding (maandbereik) Vooral hoogopgeleide personen bezoeken een krantenwebsite.

En de gegevens over hen die de dagelijkse boodschappen halen En de gegevens over hen die de dagelijkse boodschappen halen? (maandbereik) Dagbladportals zijn voor boodschappers belangrijke informatiekanalen.

Het bereik naar Nielsen district (maandbereik) 2007 2008 2009 2010 Regio: 3 grote steden 33 44 47 46 Regio: overig west excl. 3 grote steden + randgemeenten 35 45 50 51 Regio: Noord 49 Regio: Oost 31 48 Regio: Zuid 34 Regio: Randgemeenten 36 Gemiddeld Nederland Het bereik van de dagbladportals in de drie grote steden is aan de lage kant in vergelijking met de rest van Nederland. Dit wordt mede in de hand gewerkt door de diversiteit van de bevolking.

Gemiddeld aantal pagina’s per bezoek Het gemiddeld aantal pagina’s dat per visit bezocht wordt ligt al jaren op 4 à 5. In de eerste drie maanden van 2010 is het gemiddelde 4,7 pagina’s. Jongeren bekijken naar verhouding het minst aantal pagina’s. 50 plussers en laagopgeleiden bekijken verhoudingsgewijs de meeste. Websites van dagbladen zijn een perfecte aanvulling op de papieren krant. Er is geen sprake van kannibalisme.

Hoe vaak worden de websites van dagbladen per maand bezocht? 2007 2008 2009 2010 Allen 13+ 13,0 16,0 19,3 19,6 Mannen 14,1 18,5 22,3 22,7 Vrouwen 11,8 12,9 15,8 13-19 jr 9,4 10,2 12,0 11,9 20-34 jr 11,2 14,0 19,1 18,2 35-49 jr 13,8 17,5 20,5 21,8 50-64 jr 15,1 21,2 20,9 65 jr e.o. 15,3 16,5 16,4 19,8 Steeds vaker worden de websites bezocht: van 14 keer in 2007, naar 17 keer in 2008 en in het eerste kwartaal van 2010 is de frequentie opgelopen tot 20 keer!

En gemeten naar welstand, opleiding en boodschappers? 2007 2008 2009 2010 Allen 13+ 13,0 16,0 19,3 19,6 Welstand hoog 12,7 16,6 19,9 20,6 Welstand laag 13,4 15,4 18,7 18,8 Opleiding hoog 12,1 15,6 20,1 20,0 Opleiding medium 15,2 16,2 19,8 Opleiding laag 15,8 16,4 18,1 18,0 Boodschappers 20-49 jr 12,3 15,0 18,6 19,7 Boodschappers met kind < 17 jr. 11,7 12,8 17,9 Bezoekfrequentie hoogwelstandigen is in de afgelopen jaren duidelijk gestegen.

Samenvattend Het maandelijkse bereik van dagbladsites in het eerste kwartaal van 2010: Dagbladsites trekken met name mannen, van 20-49 jaar, in de hogere welstandsklasse. De gemiddelde bezoeker is bovendien goed opgeleid.

Meer weten? Neem contact op met de afdeling onderzoek van Cebuco. E-mailadres: onderzoek@cebuco.nl Bellen kan natuurlijk ook: * Erik Grimm 020 – 430 91 03 * Marlene Blonk 020 - 430 91 09