Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In gesprek over het schoolleidersregister VO
Advertisements

Kwaliteit en onderwijstijd
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
Nima. Wel coach. Geen heilige. Wat is het doel van coaching? Leerlingen in het primair of voortgezet onderwijs worden gedurende het schooljaar gecoacht.
Kano- Roei- en Wrikwedstrijden Waar?Aarkanaal bij Zegerplas, Alphen a/d Rijn Wanneer?Zondag 6 oktober 2013 Hoe laat?Van uur tot uur.
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Welkom in de ……….. Check uw adres……... Waarom een plusklas? Tevens de doelen van plusklas: Top-down denken. Realistisch zelfbeeld ontwikkelingen.
Welkom Informatiemiddag studiekeuzecheck
Presentatie: Jan Paddenburg Manager Sportplan Niels Balke
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
Herontwerp PDG-opleiding
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
Valorisatie Programma Rotterdam
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Brede School Rotterdam
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Begeleiding startende leraren
Blariacumcollege Conferentie Inductie. Missie en visie Persoonlijke aandacht Sportactief zijn Kwaliteit leveren Onderzoekende houding.
VIJF JAAR LO2 VMBO Ede, 7 oktober 2009 Chris Mooij.
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Diagnostische toetsen voor het MBO
8 november 2012.
Werkbezoek ambassadeur aanpak jeugdwerkloosheid 11 november 2013
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Kennisdelen - 7 februari 2013
Pantar Amsterdam E-learning Maaike Verburgh – teamleider/docent
Ouderavond klas 2 24 september 2013
Ouderavond klas 1… Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 24 september 2013.
Haarlems Inkoop- en Aanbestedingsbeleid
Rookstopcursus voor jongeren
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Congres Passend onderwijs en zorg voor jeugd verbinden 16 mei 2013 Maatwerkoplossingen in het OPDC Nieuwe Stijl 1.
Welkom Informatieavond BS De Meerhoef 5 april 2011.
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Een ambitieuze studiecultuur
Informatiemiddag 14 februari 2012 uitgevoerd door: in opdracht van:
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Social return Definitie Vormen van social return Rotterdamse keuze
Toelichting op de grootste wijzigingen
LOB in Entree Platform Entree 20 juni 2014.
Hervorming langdurige zorg
Centrale facilitering van personeelsprocessen
De ‘Zichtbare-schakel’-wijkverpleegkundige: een hele zorg minder Kosten-batenanalyse in opdracht van ZonMw Workshop effectieve innovaties in wonen, zorg.
MONITOR AANSLUITING JEUGDZORG- ONDERWIJS OCW KENNISMARKT MARJA VAN LEEUWEN, SWV HELMOND-PEELLAND VO.
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Waterschapstalent. Doel van Traineepool waterschappen Het binnenhalen van innovatief vermogen (denken & doen) Het continueren van de instroom van potentieel,
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Welkom 2 vwo informatieavond 3 september 2015.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
ALS MEDEWERKER OP STAGE Als medewerker op stage Waar moet ik dan aan denken? Symposium 17 maart uur – uur.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Aanleiding en doelstelling
Werkconferentie Knelpuntenregio’s 19 maart 2015
Van startbekwaam naar …..
We hebben wat te vieren!!! 7 juni 2006.
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
voor Rotterdamse kinderen
Transcript van de presentatie:

Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1

Waarom?  Schoolleiders hebben zorgen geuit over kwaliteit van startende docenten*  Uitval onder startende docenten in Rotterdam is relatief hoog * “De Rotterdamse arbeidsmarkt in beeld” ResearchNed

Opdracht  Halvering uitval onder starters  Begeleidings- en nascholingsprogramma’s verder geprofessionaliseerd  en integraal onderdeel van HRM- beleid van scholen  Deelname van 100 starters 3

Wat gaan we doen?  Fase 1 (juli-oktober 2013): ·nulmeting aantal starters bij deelnemende scholen (1 e aanstelling vanaf ) ·Verkenning redenen voor uitval o.b.v. exit-gesprekken ·Inventarisatie speerpunten 4

Wat gaan we doen?  Fase 2 (oktober-december 2013): ·Ontwikkeling begeleidings- en nascholingsprogramma ter aanvulling of versterking van eigen schoolprogramma’s i.s.m. scholen, OSR en LERO 5

Wat gaan we doen?  Fase 3: ·Uitvoering extra programma (vanaf 2 e helft schooljaar ) ·Monitoring uitval starters ·Monitoring professionalisering d.m.v. ontwikkel- en beoordelingsgesprekken en opname in lerarenregister 6

Faciliteiten OCW Gedurende 2 jaar (13-14 en 14-15)  € 600,-- per deelnemende starter (x 100 = € ,-- p.j.)  9,5 uur per starter t.b.v. coach/begeleider (x 100 x € 60 = € ,-- p.j.) 7

Inspanning van scholen  Voorwaarde: Een begeleidings- en nascholingsprogramma voor starters is onderdeel van HRM-beleid  Deelname aan nulmeting en inventarisatie speerpunten  Voldoende inzet coaches/begeleiders in uren  Bevorderen actieve deelname starters aan aanvullend begeleidings- en nascholingsaanbod  Monitoring uitval en resultaten professionalisering d.m.v. ontwikkelgesprekken 8

Inspanning projectleiding  Organisatie nulmeting en vaststelling speerpunten  I.s.m. scholen, OSR en LERO ontwikkelen aanvullend programma  Advisering en ondersteuning deelnemende scholen 9

Inspanning startende docent  Actieve deelname aan begeleidings- en nascholingsprogramma  Voldoende privé-tijd vrijmaken voor eigen ontwikkeling  Zelf-reflectie en zelf-kritiek 10