Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1
Waarom? Schoolleiders hebben zorgen geuit over kwaliteit van startende docenten* Uitval onder startende docenten in Rotterdam is relatief hoog * “De Rotterdamse arbeidsmarkt in beeld” ResearchNed
Opdracht Halvering uitval onder starters Begeleidings- en nascholingsprogramma’s verder geprofessionaliseerd en integraal onderdeel van HRM- beleid van scholen Deelname van 100 starters 3
Wat gaan we doen? Fase 1 (juli-oktober 2013): ·nulmeting aantal starters bij deelnemende scholen (1 e aanstelling vanaf ) ·Verkenning redenen voor uitval o.b.v. exit-gesprekken ·Inventarisatie speerpunten 4
Wat gaan we doen? Fase 2 (oktober-december 2013): ·Ontwikkeling begeleidings- en nascholingsprogramma ter aanvulling of versterking van eigen schoolprogramma’s i.s.m. scholen, OSR en LERO 5
Wat gaan we doen? Fase 3: ·Uitvoering extra programma (vanaf 2 e helft schooljaar ) ·Monitoring uitval starters ·Monitoring professionalisering d.m.v. ontwikkel- en beoordelingsgesprekken en opname in lerarenregister 6
Faciliteiten OCW Gedurende 2 jaar (13-14 en 14-15) € 600,-- per deelnemende starter (x 100 = € ,-- p.j.) 9,5 uur per starter t.b.v. coach/begeleider (x 100 x € 60 = € ,-- p.j.) 7
Inspanning van scholen Voorwaarde: Een begeleidings- en nascholingsprogramma voor starters is onderdeel van HRM-beleid Deelname aan nulmeting en inventarisatie speerpunten Voldoende inzet coaches/begeleiders in uren Bevorderen actieve deelname starters aan aanvullend begeleidings- en nascholingsaanbod Monitoring uitval en resultaten professionalisering d.m.v. ontwikkelgesprekken 8
Inspanning projectleiding Organisatie nulmeting en vaststelling speerpunten I.s.m. scholen, OSR en LERO ontwikkelen aanvullend programma Advisering en ondersteuning deelnemende scholen 9
Inspanning startende docent Actieve deelname aan begeleidings- en nascholingsprogramma Voldoende privé-tijd vrijmaken voor eigen ontwikkeling Zelf-reflectie en zelf-kritiek 10