Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Programma maandag 02 september 2013
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
Kennis borgen Kennis integreren
Kennis-maken door self-study onderzoek
Leerwerkgemeenschappen
HAN Faculteit Educatie.
VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Introductie workshop 1.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Begeleidingsplannen GGZ
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
November 2009 Informatievaardigheden NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans.
Een project van de Korengroep
Wat je zelf vindt, weet je beter
Concretisering Leraar Plus en Onderwijskundig Meesterschap
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Professionalisering van de jeugdzorg in Nederland
Leerstijlen KOLB SJM.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Netwerkleren in het onderwijs
Social work Week 2.
Praktijkervaring en reflectie
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Masterclass Opbrengstgericht Werken Liesbeth van Beijsterveldt en Willem de Vos PO-Raad – Woensdag 9 december.
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Begeleiding bij Werkplekleren
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Onderzoek door en voor LVO Een nieuw aanbod Joris Ghysels TIER.
Gepersonaliseerd leren
Leiding geven aan school ontwikkeling
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Ontwerponderzoek.
Academie voor Bouw & Infra
Transcript van de presentatie:

Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam

Samenwerking Drie hogescholen hebben SAMEN bij NVAO een aanvraag in voor een NIEUWE MASTER LEREN & INNOVEREN: Hogeschool Utrecht, Fontys en Hogeschool Rotterdam

Rollen Deelnemers aan de opleiding professionaliseren zich binnen de masteropleiding Leren & Innoveren en groeien daarmee in de verschillende rollen die zij (gaan) innemen binnen hun organisatie (excellente leraar, ondernemende ontwikkelaar, reflective practitioner, begeleider en gesprekspartner voor collega’s)

Kennisbasis Alle rollen zijn gebaseerd op een kennisbasis: de kennisvereisten waarover een Master Leren & Innoveren in zijn rollen moet beschikken. De kennisbasis bestaat uit theorieën, onderzoeksresultaten en inzichten op het gebied van:  persoonlijk leiderschap  leren en leerprocessen  educatief ontwerpen  innoveren en (begeleiden van) innov. processen  maatschappelijke context van het onderwijs  praktijkgericht onderzoek.

Kenmerken Master L&I (1)  Elk onderdeel in het programma (leerarrangementen) verbindt het werken aan competenties met de kennisbasis.  Alle leerarrangementen zijn gericht op de beroepspraktijk.  Probleemstellingen zijn afkomstig uit de eigen beroepssituatie van de deelnemer.  De deelnemer zoekt actief naar uitdagingen en oplossingen.

Kenmerken Master L&I (2)  De deelnemers geven mede invulling aan de leerarrangementen door het inbrengen van ontwikkelingen die in hun werkveld plaats vinden.  Leren vindt voor een belangrijk deel plaats tijdens het zoeken naar oplossingen en de uitvoering van het werk.  De deelnemer leert door uitproberen en doen, door het formuleren van advies of door het verbeteren van wezenlijke aspecten in de werksituatie.

Kenmerken Master L&I (3)  Problemen en situaties worden door hem of onder zijn regie geanalyseerd; acties worden door hem of onder zijn regie uitgevoerd en geëvalueerd.  Tijdens de uitvoering van het werk stuurt de deelnemer het eigen handelen voortdurend bij op basis van theoretische verdieping en reflecties op effecten en procesgang.

Praktijkgericht onderzoek  Bij alle leerarrangementen verrichten de deelnemers literatuur- en veldonderzoek, en vertalen de resultaten daarvan naar concrete acties in de praktijk, die zij vervolgens evalueren op hun effectiviteit.  De deelnemers kiezen in het eerste jaar een onderzoeksthema, formuleren de probleemstelling en maken een onderzoeksopzet. In het tweede jaar voeren ze het praktijkgerichte onderzoek uit.  Ze doen literatuuronderzoek, verzamelen, analyseren en interpreteren gegevens en doen verslag van de onderzoeksresultaten, waarbij ze aangeven welke betekenis de resultaten hebben voor de schoolontwikkeling

Arrangementen Master L&I  Leerarrangement 1: Zin in leren  Leerarrangement 2: Uitdagend ontwerpen  Leerarrangement 3: Begeleiden van vernieuwingen  Leerarrangement 4: De maatschappelijke context van het onderwijs  Leerarrangement 5: Praktijkgericht onderzoek

Arrangementen Master L&I

Werkvormen/Leeractiviteiten (1)  Body of Knowledge: themabijeenkomsten, waarin discussie en dialoog centraal staan en die gericht zijn op het inzichtelijk maken van verschillende perspectieven met betrekking tot de kennisbasis;  Frontiers of Knowledge: bijeenkomsten gewijd aan de nieuwste inzichten in het vakgebied en/ of (deel van het) werkveld en/ of gewijd aan controversiële of prikkelende opvattingen in het vakgebied of werkveld;

Werkvormen/Leeractiviteiten (2)  Werkvormen/Leeractiviteiten/Workshops/ trainingen gericht op het aanleren van complexe vaardigheden als onderzoeksvaardigheden, communicatieve, creatieve, conceptuele en coachende vaardigheden;  Body of Research: bijeenkomsten waarin discussie en dialoog centraal staan en die gericht zijn op het inzichtelijk maken van verschillende vormen van onderzoek en reflectie en hun meerwaarde;  Frontiers of Research: conferenties gericht op het verspreiden van nieuw onderzoek en op het breder uitwisselen van de aanpak en de resultaten van onderzoek binnen de thema’s.

Masterwaardig Als deelnemers kunnen aantonen dat zij, gebruikmakend van de kennisbasis, alle benodigde kwaliteiten en competenties in samenhang hebben ontwikkeld in een contextspecifieke situatie in de praktijk, dan zijn zij masterwaardig. Om dat aan te tonen, vragen zij systematisch feedback aan verschillende betrokkenen: collega-deelnemers en coaches van de masteropleiding, inhoudelijk deskundigen van de opleiding en deskundigen vanuit het werkveld. De feedback verwerken zij. Bij alle assessments in de opleiding zijn dus vertegenwoordigers uit de actuele beroepspraktijk betrokken.

Duur, locatie, erkenning, bekostiging De parttime masteropleiding Leren & Innoveren duurt twee jaar. De studiebelasting is ongeveer 20 uur per week (60 ECTS). De opleiding start in september. De bijeenkomsten vinden plaats bij de Hogeschool Rotterdam, Museumpark 40, Rotterdam. NVAO erkend Bekostigd door Ministerie van OC & W Deelnemers komen in aanmerking voor Lerarenbeurs

Hartelijk dank voor uw aandacht Vragen? Opmerkingen?