De voortrajecten vanuit het perspectief van de scholen Daniël De Block, Directeur Centrum voor Leren en Werken Gent.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
27/06/2006Emma De Spiegelaere Kiezen Alfa Een loopbaanoriëntatie voor analfabete allochtonen.
Advertisements

Peter Adriaenssens voorspelt dat 30% van onze jeugd problematisch gedrag zal gaan vertonen, wat betekent dat bijna een derde van het toekomstig talent.
Samenwerking school - voorziening. Vaststellingen Beiden pedagogische opdracht Veel misverstanden en wrijvingen (naast positieve ervaringen) Onduidelijkheid.
Congres Uitvalpreventie en studiedag KDG oktober 2010
Welkom Workshop Arbeidstoeleiding – Hoe pak ik het methodisch aan ?
DENKDAG ‘Bekwaamheden Beter Benutten’ VLAB – SST 31 maart 2004.
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
VSO de Widdonckschool Weert
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
Atelier: Groot Eiland Bezoek aan Brussel. Wat is groot eiland... = is een vereniging (vzw) voor: – sociale tewerkstelling – opleiding – werkervaring.
Preventie Duidelijke communicatie rond afwezigheid  Te vroeg vertrekken op reis  Te laat terug bij begin schooljaar Gul zijn met B-codesSancties Spijbelcontract.
Inleiding Wai-Pass = Who Am I – Pass Wat? Doelgroep?
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
1 SAMSARA. 2 Doelgroep Samsara Allochtone jongeren van de derde graad secundair onderwijs (focus op meisjes) Scharniermoment Richting kiezen in het leven.
Competentiebeheer in de Sociale Werkplaats De Sleutel ompetent van kop tot teen !
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Zij instroom Vlucht voorwaarts en Verassend veelzijdig.
Workshop Open Leercentrum
Stercollecties van VO-content. Vooraf Wie gebruikt er al digitaal leermateriaal in zijn lessen? Verwachten jullie dat het gebruik van digitaal leermateriaal.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Schakelen tussen Onderwijs & Arbeidsmarkt Festival van het Leren, 12 september 2014.
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Participatiewet vanaf 2015
Jongerenloket JOLO Onderdeel van de gemeente/DWI voor jongeren tussen de 16 en de 27 jaar.
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Methodische gespreksvoering
Voortijdig schoolverlaten
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Presentatie In-C Toekomstforum– 19 mei 2015
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Aantal OKAN leerlingen in Gent: evolutie. OKAN leerlingen in Gent: evolutie Jaarlijkse stijging van het aantal anderstalige nieuwkomers in het Gentse.
GROENE ZORG OOST-VLAANDEREN Boeren aan welzijn Welzijn met boeren EFRO Zorgboerderijen en Onderwijs.
Viso-Gent trajectbegeleiding. Viso-Gent Individueel Geschikte studierichting trajectbegeleiding.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
Leren en Werken voor jongeren VLOR – 30 september 2015 Leen Baisier.
Samen voor Kwetsbare Jongeren
Doelstelling:. mensen ondersteunen in het. verwerven en versterken van
Hoe bereiden we ons optimaal voor? HR-uitdagingen tijdens een doorstroomtraject Thomas Bossuyt Partner BDO #SamenStromen.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
& Mobiliteit binnen Sociaal Plan Mobiliteitsperiode duurt 9 maanden 3 pijlers benoemd in Sociaal Plan 3 fases gedurende de mobiliteitsperiode Brede dienstverlening.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
1 Nieuwstraat AG Son tel fax SWZ locatie Zonhove.
ESF Begeleiden en ondersteunen van jongeren Hester Bergmans
Samenwerking leerling, school, ouders. Programma uurWelkom; terugkoppeling opbrengsten vorige ouderavond; presentatie over het cultuurprofiel.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
V AN INBURGERING NAAR STARTKWALIFICATIE Verkenning van de mogelijkheden Inge van Meelis / Bas Schuiling 1.
Een sluitend aanbod voor kwetsbare jongeren
“Centrale begeleiding voor jarige nieuwkomers uit derde landen”
Taalklassen Wereldwijzer
GGZ in de Wijk de praktijk in Amsterdam Zuid
#EBJ16.
In samenwerking met:.
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Deeltijds BeroepsSecundair Onderwijs
Inhoud Waarom Jobstart? Ontstaan project Voor wie? Partners
De sociale kaart ‘ontmoetingsproject’:
Zalmproject De Masten - Kapellen
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
Slotevent lerend netwerk 2.0. Welkom!
SOS Schulden Op School Voorstelling werking
Doorstroom naar (echt) werk
Welkom bij de Stage-informatieavond
Versterk de Jobcoach IN de school
Transcript van de presentatie:

De voortrajecten vanuit het perspectief van de scholen Daniël De Block, Directeur Centrum voor Leren en Werken Gent

Historiek voortrajecten Stijging van het aantal NOB (niet onmiddelijk beschikbaren voor de arbeidsmarkt) - -geen arbeids -of andere verwachtingen (onbeslist, ongemotiveerd) -toenemend aantal jongeren met schoolse achterstand en/of problematisch schoolverleden -opeenstapeling negatieve ervaringen onderwijs (multiproblematiek) - gedragsproblemen en schoolmoeheid -instroom van moeilijk of niet bemiddelbaren (té grote afstand tot arbeidsmarkt): taal, thuissituatie... -problematische spijbelaars (cultuurverschillen) -instroom nieuwkomers (asielzoekers, niet begeleide minderjarigen...) -toename instroom BuSO leerlingen

Meerwaarde van de Voortrajecten aanleren van 'basis'competenties, nodig om door te stromen naar werk via andere dan schoolse methodieken werken aan motivatie en perspectief (persoonlijke ontwikkeling, aanpak multiproblematiek) ontlasting van de school door intense begeleiding van sterk problematische en onbesliste jongeren ondersteuning in het zoeken van 'individuele ontwikkelingstrajecten' voor jongeren (maatwerk in klein team) 'werkbaar' maken van de jongeren voor de school (opstart van gezamenlijk traject naar werk)

School en voortraject werken samen Onderdeel inschrijvingsprocedure (screening): polsen naar motivatie en vorige ervaringen Toeleiding na gesprek/contact aanbieder voortraject - Differentiatie (PAL) Bespreking Oriënteringsklassenraad: deelname voortrajecten (toeleiding richtingen) Doorstroming: permanent tijdens het jaar (realiseren van voltijds engagement en onderdeel traject)

naast of samen met de school? methodieken uit onderwijs en/of jeugdwerk (kleine groepen, ervaringsgericht, zelfreflexie) complementair ifv individueel traject (perspectief, ruimer dan werk) maar wel met behoud focus

Besluiten Sterke complementaire en voorwaardenscheppende meerwaarde Empowerment van jongeren zodat zij terug kunnen en durven leren en een perspectief zien Noodzakelijke "schakel" in het traject van bepaalde jongeren