Internationale Multi Channel Campagnes Marketing Pioneers Martin Boschhuizen
albelli wat is dat?
over albelli fotoboeken, agenda’s, kalenders, canvas, etc
over albelli 8 Europese landen en één.com.com
over Martin
fotoboeken ja
de markt minder prints & meer fotoboeken
de markt onze klanten de jonge moeder de jonge oma de hobbyist
multi channel campagnes internationaal en efficient
het probleem
het gevolg
“dit werkt niet in mijn land” “20%” de urgentie groei ambities beperkte resources heel veel kansen heel veel meningen tijd voor actie “one size fits all” “Lifecycles” “Segmentatie” “blond” “donker” “who cares” double digit marktgroei “Groei harder dan de markt” “waarom krijg ik geen aandacht?” “nog 1 extra land” “15%”
doelstellingen efficiencyslag effectiviteitsverbetering bovengemiddelde groei segmentatie Testen! één Europese kalender lifecycles aanpak randvoorwaarden -Ruimte voor local flavour -3 maanden proeftijd
één Europese kalender efficiency binnen editorial en campagneteam >40% dus meer ruimte voor…. Met local flavour!!
Simpele test Subject lines Images CTA Buttons Lange tests Prijselasticiteit Kannibalisatie-effecten Complexe tests Voorspellingsmodellen Engagementscores testen door 1 kalender kunnen learnings beter worden toegepast grote landen dienen als voorloper (sneller significantie) kleinere landen groeien sneller en met minder energie maar… het ene land is het andere niet (NL en BE) complexiteit en duur > Uitkomsten
Trigger profiel Download to order - Software gisteren gedownlownload, - Geen order - Optin - Repeteer elke dag - 10% random Contolegroep Na drie dagen - Check profiel - Stuur eerste mail: inspiratie Na 14 dagen - Check profiel - Stuur tweede mail: korting op eerste order Na 11 dagen - Check profiel - Stuur derde mail: reminder korting Na 4 dagen - Check Profiel - Stuur vierde mail: enquete lifecycles automatische campagnes
lifecycles s Weinig onderscheid tussen landen Wel in aanbieding en timing Klantgedrag is de trigger: gebruik dat ook Uitkomsten
lifecycles optimalisatie Mail 1a Mail 1b Mail 2 Mail 3
segmentatie De RFM segmenten vertonen homogeen gedrag over heel Europa Dit is dominanter dan segmenteren per lokale markt Maar… dit geldt voor ons, en we blijven testen en ontwikkelen Uitkomsten Enkelvoudige segmentatie prospects - klanten Nee Meervoudige RFM segmentatie 8 RFM segmenten Ja Nee Engagement scores en voorspelmodellen RFM, Engagementscore & Omniture Alle kanalen Ja Segmentatie Kanalen Andere Tone of voice Andere Aanbieding Andere Frequentie
tips het is een marathon prepare analytics is key buy in denk in jaren en meet op LTV je plan, je tests, je volgende stap en veel meer dan je metrics op het hoogste niveau
tips fact based discipline geloofwaardigheid teamwork zowel intern als extern gedeelde doelstellingen laat je niet gek maken door een slechte maand meningen tellen niet, testen kan altijd
Hoe zit ik eigenlijk in mijn tijd? Zijn er nog vragen ? kan straks ook nog of Martin Boschhuizen