Het Nationaal VMBO congres 2008 Verdiepingsdag 31 januari 2008 Ochtendprogramma Masterclass A De doorlopende leerlijn in het VMBO en MBO Over de theorie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Advertisements

Van staf naar lijn 3 oktober 2013.
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Titel presentatie. Voortgang S-factor op 19 jan ‘10 “De succesvolle leerloopbaan in Zorg en Welzijn” •Doelen: “Rome” •Waar staan we? •Voor gaan we naartoe?
VMBO in Beweging Nootdorp, 9 november 2011 Annemieke Maat.
GGZ instellingen & Milieu 31 januari Programma uur •Korte inleiding MPZ, Adriaan van Engelen •GGZ Enquete resultaten, Kornelis Jorna.
Verfijning knelpuntenanalyse Mogelijke strategieën
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Fuseren, samenwerken en concurreren
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
VTB Technasium Vakcollege
"Maatwerk, hetzelfde maar dan anders"
Algemene inleiding Ruby Hoogerboord,
Wie is eigenaar van de onderwijskwaliteit?
Studiedagen LeerlijnenWiki 9 en 10 september 2010.
Mastercourse Klimaatverandering en Verwoestijning
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Opleidingsscholen als leergemeenschap in het Amsterdamse primair onderwijs.
‘it takes a village to raise a child’
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
de denk- en werkwijze voor passend onderwijs
Stichting Projecten Speciaal Onderwijs Informatieronde wetsvoorstel kwaliteit(v)so 1, 8, 9 en 29 maart 2011.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam Academy Rotterdam, 2 februari 2011.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam Academy Rotterdam, 5 oktober 2010.
Heerbeeck College Decanaat VMBO T.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
STIMULERINGSPROGRAMMA HET GROENE LEERTRAJECT KICK OFF
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Sectorwerkstuk Den Bosch
Overzicht bespreekpunten
OPL presentatie Word-probleem.
Leerloopbanen en het einde van de traditionele school Inleiding door Leo Lenssen Het Nationaal Onderwijscongres 2005.
MAATSCHAPPELIJKE TRANSITIE EN ONDERWIJSTRANSFORMATIE LEO LENSSEN 23 JANUARI 2008 Heliomare scenarioverkenning.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Competentiegericht leren én organiseren (Beroeps)onderwijs in 2010; over de gevolgen van het nieuwe leren voor de school en het bestel Inleiding door Leo.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
De schoolmanager als maatschappelijk ondernemer Inleider: Leo Lenssen 31 oktober 2007 Vos/ABB.
MASTERCLASS INTEGRALE WIJKAANPAK LEO LENSSEN 10DECEMBER Van autist tot geliefde partner: de nieuwe rol van het onderwijs.
Artrose en Osteoporose
Waarom is Passend Onderwijs belangrijk?
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
Naar de top Loopbanen van leerlingen met een beschikking praktijkonderwijs 25 september 2009.
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
WELKOM WELKOM Nationaal Congres Nationaal Congres Show & Mars november 2005 Mercure hotel Nieuwegein.
Project Proceshuis Road show
Bijeenkomst Directies en Intern Begeleiders 2 december 2014.
Energie op school Docententraining. Agenda Energie op school De projectdag, de doorloop Zelf aan de slag Checklist Vragen.
Lucas Rurup één jaar onderweg…en nu verder.
Tto: de laatste ontwikkelingen
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
SHEETS TBV DEELTIJD EN VOLTIJD WEEK 2: DEEL 1 ‘SCHOOL MET DE 5 O’S’ ACHTERGRONDINFORMATIE School en Samenleving.
Het mbo in 2025 BTG-ZDV 24 maart Agenda Waarom ‘Het mbo in 2025’? Wat is goed om te behouden? Twee hoofdlijnen, perspectief student –Lijn 1: dynamische.
INHOUD PRESENTATIE  Aanleiding: brief staatssecretaris Zijlstra  Kernpunten cultuureducatiebeleid ‘13-’16  Voorwaarden vanuit rijksoverheid  Cultuurloper.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
+ MENU © 2014 Vakcollege Groep Landelijke Vereniging van Vakcolleges STARTBIJEENKOMST 20 SEPTEMBER Informatie over de oprichting en de inrichting van een.
Jan de Bont vice voorzitter Taskforce VMBO Koen Stephan beleidsmedewerker Bouwend Nederland
Workshop experimenten in het mbo
Informatie voor de regionale aanpak
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Doorlopende leerlijn VMBO - MBO
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Transcript van de presentatie:

Het Nationaal VMBO congres 2008 Verdiepingsdag 31 januari 2008 Ochtendprogramma Masterclass A De doorlopende leerlijn in het VMBO en MBO Over de theorie van de doorlopende leerlijn en de praktijk van de aansluiting Leiding: Leo Lenssen en Fred Carduck Leiding: Leo Lenssen en Fred Carduck

Programma  uur – uur: Inleiding I  uur – uur: Presentatie I  uur – uur : Pauze  uur – uur: Presentatie II  uur – uur: Inleiding II  uur – uur: Afronding

Belang en beleid  Onderwijsbeleid en het belang van de leerlingen: de opdracht van de school  De beroepskolom: de juiste aanpak?  De leerloopbaan: sturend principe op de inrichting van het onderwijs  Competenties: denken voorbij de grenzen van de school

Ambities uit 2005  Denken vanuit leerlingloopbanen  Afschaffen klassieke schooltypen en afdelingen  Nieuwe opleidingsconcepten, programma’s, scholen, organisatie, directiestructuur en… bestuur.  Masterdam: it takes a village to raise a child.  Tec, het Kaderlyceum, het Beroepscollege, De Amsterdamse school

Doorlopende leerlijnen, zorgplicht, besturen en toezicht houden  Doorlopende leerlijnen = de zorgplicht gestalte geven.  Zorgplicht = gemeenschappelijke verantwoordelijkheid van betrokken scholen  Verantwoordelijkheid waar maken = goed besturen  Beter besturen = gemeenschappelijke verantwoordelijkheid in één hand  Toezicht = hoe wordt verantwoordelijkheid waar gemaakt?

Gewijzigde inzichten en nieuwe mogelijkheden anno 2008  Rapport ‘Minimumvoorschriften voor de inrichting van het VMBO’ 2006  Brief OCW over vmbo dec  globalisering van programma’s  Experiment geïntegreerde leergang vmbo- mbo2