Het Nationaal VMBO congres 2008 Verdiepingsdag 31 januari 2008 Ochtendprogramma Masterclass A De doorlopende leerlijn in het VMBO en MBO Over de theorie van de doorlopende leerlijn en de praktijk van de aansluiting Leiding: Leo Lenssen en Fred Carduck Leiding: Leo Lenssen en Fred Carduck
Programma uur – uur: Inleiding I uur – uur: Presentatie I uur – uur : Pauze uur – uur: Presentatie II uur – uur: Inleiding II uur – uur: Afronding
Belang en beleid Onderwijsbeleid en het belang van de leerlingen: de opdracht van de school De beroepskolom: de juiste aanpak? De leerloopbaan: sturend principe op de inrichting van het onderwijs Competenties: denken voorbij de grenzen van de school
Ambities uit 2005 Denken vanuit leerlingloopbanen Afschaffen klassieke schooltypen en afdelingen Nieuwe opleidingsconcepten, programma’s, scholen, organisatie, directiestructuur en… bestuur. Masterdam: it takes a village to raise a child. Tec, het Kaderlyceum, het Beroepscollege, De Amsterdamse school
Doorlopende leerlijnen, zorgplicht, besturen en toezicht houden Doorlopende leerlijnen = de zorgplicht gestalte geven. Zorgplicht = gemeenschappelijke verantwoordelijkheid van betrokken scholen Verantwoordelijkheid waar maken = goed besturen Beter besturen = gemeenschappelijke verantwoordelijkheid in één hand Toezicht = hoe wordt verantwoordelijkheid waar gemaakt?
Gewijzigde inzichten en nieuwe mogelijkheden anno 2008 Rapport ‘Minimumvoorschriften voor de inrichting van het VMBO’ 2006 Brief OCW over vmbo dec globalisering van programma’s Experiment geïntegreerde leergang vmbo- mbo2