ACADEMISCH SCHe vaardigheden - C1.1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
DE VERANDERINGEN IN DE FYSISCHE ASPECTEN VAN DE WERELD ZIJN ZO SNEL GEGAAN DAT WE NIET VERBAASD MOETEN STAAN OVER HET FEIT DAT ONZE … KENNIS DEZE NIET.
ACADEMISCH SCHE VAARDIGHEDEN - C1.3 SIMONE OSKAM MSC CU C243A.
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Handreikingen Voor de C-kandidaat
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Een onderzoeksplan schrijven
Ingenieursvaardigheden
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Schrijven in passende stijl
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Hoofdstuk 3 Een kritisch literatuuroverzicht schrijven Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Afstudeerkringen Supply Chain Management 14 oktober 2005.
Tips (beoordelingscriteria finale versie ) Diederik, “Three Sins”: Diederik, “Three Sins”: In introductie er niet veel omheen draaien In introductie er.
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Academische vaardigheden - C1.5
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
Laatste Scriptieseminarie
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Bijeenkomst 2 Afstudeerpracticum
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Deltion College Engels A1 Lezen [Edu/002] thema: Headlines can-do : kan het onderwerp vaststellen van korte berichten in een krant © Anne Beeker Alle rechten.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Medmec04 Engagement.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Onderzoeksvaardigheden 3
Onderzoeksvaardigheden
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 5.
Onderzoek I Bijeenkomst 3
TRENDS 2014 Hafida
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
SET schrijfvaardigheid H5
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
MEDIAWIJSHEID LES 2 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Vorige les: Zoeken op het Internet. Herkennen van betrouwbare sites. o Lessen Mediawijsheid Les 1:
Het onderzoeksverslag
SET schrijfvaardigheid H5
Schrijven is een vorm van denken maar denken is geen schrijven
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Workshop academisch schrijven
Bronnen en onderzoeksvragen
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Een beschouwing schrijven
Schrijven Een Verslag.
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
Praktijkgericht onderzoek
Interview verslag schrijven
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
E health, Domotica en E-learning
EXAMENTEKSTEN 1: SAMENVATTEN
Transcript van de presentatie:

ACADEMISCH SCHe vaardigheden - C1.1 5-4-2017 ACADEMISCH SCHe vaardigheden - C1.1 Simone Oskam MSc s.w.m.oskam@utwente.nl CU C243a

Programma college 1.1 Het vak academisch schrijven Wetenschap 5-4-2017 Programma college 1.1 Het vak academisch schrijven Wetenschap Verband wetenschap <> academisch schrijven Academisch schrijven Werkwijze Voorbeeld eindproduct: literatuurverslag

Belang Academisch schrijven 5-4-2017 Belang Academisch schrijven voor wetenschappelijk werk Ontdekken Vastleggen Vorm van kritisch denken Opdrachten Afstuderen Publiceren Ontdekkingsfunctie van schrijven: door iets op te schrijven vind je uit wat je te melden hebt. (expressieve functie). In wetenschap vaak in de vorm van: formuleer een conclusie of discussiepunt en denk dan: hee, is dat nu echt wat ik er van vind? Vastleggingsfunctie: door iets op te schrijven (zwart op wit) is het vastgelegd als ‘jouw’ materiaal. Het krijgt een permanente(re) status (kanttekening: dit verandert door nieuwe media). Het kan nu ook het startpunt worden voor verdere bewerking of discussie met de brede buitenwereld die je niet allemaal face-to-face kunt ontmoeten om je ideeen of werk mee te bespreken. Ook op kleiner niveau werkt de vastleggingsfunctie: bijvoorbeeld een gedachte die bij je opkomt tijdens het lezen van een tekst in de kantlijn schrijven om bij verder lezen die eerste gedachte niet meer kwijt te raken. Schrijven als kritisch denken: schrijven als reflectie op werk/ideeen van anderen. In eerste instantie voor jezelf bedoeld. Dwingt je verder te gaan dan alleen een vluchtige gedachte. Blijft beschikbaar voor verdere verwerking, bijvoorbeeld in een literatuuroverzicht. Ook tijdens het lezen van literatuur: bijvoorbeeld als je de kern van een onderzoeksvraag of resultaat in key words in de kantlijn zet, ben je bezig hoofd- en bijzaken in het onderzoek van elkaar te scheiden = kritisch denken/lezen. 3

Waarom nu het vak Academisch schrijven? 5-4-2017 Waarom nu het vak Academisch schrijven? Oefenen schrijven van wetenschappelijke teksten, zoals: Papers Onderzoeksvoorstellen Onderzoeksverslagen Wetenschappelijke artikelen Etc. academische opleiding dat betekent wetenschappelijke literatuur lezen, / schrijven, / becommentariëren. In de komende jaren ga je veel te maken krijgen met literatuur; hoe je daar mee om moet gaan gaan we de komende tijd behandelen. Wellicht zullen een aantal vaardigheden jullie wellicht bekend voorkomen, zoals samenvatten, maar, we gaan een stapje verder dan op de middelbare school. In dit vak deze vaardigheden uitgebreid, afzonderlijk, behandelen, het is de bedoeling dat ook dit weer een natuurlijk werkwijze gaat worden op het moment dat jullie met literatuur moeten gaan werken.

5-4-2017 Programma en toetsing ACADEMISCH SCHRIJVEN Eind 1e blok: aanleiding, vragenschema en gevonden literatuur Eind 2e blok: literatuurmatrix Afronding 3e blok: literatuurverslag Ok, wat gaan we exact doen? (= herhaling v. hoorcollege) We gaan toewerken naar een literatuurverslag / literatuurrapport. Wat dat exact is gaan jullie zelf lezen (LC) na dit college. Globaal; een rapport waarin je de stand van zaken in de vakliteratuur weergeeft en waaruit je zélf bepaalde conclusies trekt. Vaak is het een voorbereiding op een onderzoek. Je start een literatuurstudie waarbij de vakliteratuur duidelijk moet maken wat er al bekend is over een bepaald verschijnsel, welke theorieën er al bestaan, wat er voor onderzoek op dat gebied is gedaan, welke methode, welke resultaten etc.. Je hebt verschillende vaardigheden nodig om tot een literatuurverslag te komen; die gaan we jullie ‘aanleren’ (beetje uiteenzetten). Aan het eind van blok 3 zal het literatuurverslag worden beoordeeld op verschillende onderdelen. Je werkt dus 3 blokken lang naar 1 eindproduct toe, dat wordt beoordeeld. Tussendoor geen beoordelingen, tenzij voorwaardelijk. Straks verder uiteenzetten. Nu eerst: “Tekst waarin bevindingen uit de belangrijkste literatuur over een bepaald onderwerp wordt beschreven en geëvalueerd.” >> Zie LC H12

5-4-2017 No amount of experimentation can ever prove me right; a single experiment can prove me wrong. wetenschap The game of science is, in principle, without end. Hierna opdracht inleiding / kenmerken wetenschappelijk artikel. If I have seen further it is only by standing on the shoulders of giants.

5-4-2017 WAT IS WETENSCHAP? Body of Knowledge

Wetenschappelijk schrijven: Framing Reality 5-4-2017 Wetenschappelijk schrijven: Framing Reality Wat is dan een wetenschappelijk artikel?  opdracht kennismaking met wetenschappelijk artikel: bepaal welke wetenschappelijk is en waarom ( slide) Reacties op bord verzamelen Wikipedia: Met wetenschap wordt zowel gedoeld op bepaalde vormen van menselijke kennis als op het proces om hiertoe te komen als op de organisatie waarbinnen deze kennis wordt vergaard. De wetenschappelijke wereld is dat deel van de maatschappij dat zich uitdrukkelijk ten doel heeft gesteld systematisch kennis te verwerven. De wetenschap heeft een eigen karakter wat blijkt uit haar methoden en conventies. De aldus ontwikkelde wetenschappelijke kennis vormt een specifieke reconstructie van een deel van de werkelijkheid en is opgebouwd met behulp van bepaalde wetenschappelijke methodes.[1] Veel wetenschap is er op gericht kennisverwerving te koppelen aan toepassing ervan. Niet louter reconstructie van de werkelijkheid maar ook constructie van de werkelijkheid is het doel. NWO: Om je een échte wetenschapper te mogen noemen: doe je waarnemingen, formuleer je een theorie, leid je daaruit veronderstellingen af, die je vervolgens (experimenteel) toetst en al naar gelang de uitkomst van je experimenten, heb je je aanvankelijke veronderstelling bevestigd, en daarmee je theorie een stukje versterkt, of moet je je hypothese verwerpen en dus je theorie bijstellen of een geheel nieuwe theorie opstellen. (waaruit je weer aangepaste/aangescherpte veronderstellingen af kunt leiden, die je vervolgens in de tweede ronde van deze 'empirische cyclus' via toetsbare hypotheses probeert experimenteel te weerleggen (falcificeren), waarna je aan de hand van de uitkomsten je theorie aanscherpt of vervangt, ...enzovoort.) Uitleg: Rol van tekst in wetenschap  slides (6 t/m 8)

Typisch wetenschappelijk Op veel eerdere artikelen gebaseerd, refereert aan eerder onderzoek Op feiten/gegevens gebaseerd Bronnen vermeld (achternaam & achternaam, jaartal) volgens APA-regels Zakelijke formele stijl, neutraal (geen meningen) Abstract (korte samenvatting) (Onder)titels en kopjes vatten inhoud samen Alle stellingen worden onderbouwd (m.b.v. bronnen) Jargon (wetenschappelijk: “intensiveerders” en vakgebied) Ondubelzinnig taalgebruik Duidelijke conclusies o.b.v. voorgaande aan het eind Sobere opmaak Duidelijke structuur Veel tekst Hypotheses Correspondentiegegevens onderzoekers vermeld Verklarende bijschriften bij figuren & tabellen

Formulering: “ik vind” “het lijkt aannemelijk” 5-4-2017 Eisen wetenschappelijk werk >> eisen publicaties Formulering: “ik vind” “het lijkt aannemelijk” Structuur: onderzoeksstructuur Literatuur verwijzen, bronnen verwerken Nauwkeurig beschrijven methode Heldere scheiding “feiten” en meningen Systematisch te werk gaan Controleerbaarheid Repliceerbaarheid Validiteit Betrouwbaarheid Validiteit: meet de test wat hij moet meten: interne validiteit: geldigheid voor onderzoeksgroep externe validiteit: generaliseerbaarheid die mede afhankelijk is van representativiteit onderzoeksgroep Bedreiging voor interne validiteit bv: - sociaal wenselijkheid - Hawthorne-effect: vertekening door de aandacht die de onderzoekspersonen krijgen Betrouwbaarheid: Bij herhaling onderzoek zelfde resultaten? Structuur: aanleiding, theoretisch kader, vraag, methode, resultaat, conclusie

Belang van schrijven voor wetenschappelijk werk 5-4-2017 Belang van schrijven voor wetenschappelijk werk Ontdekken Vastleggen Vorm van kritisch denken Opdrachten Afstuderen Publiceren Ontdekkingsfunctie van schrijven: door iets op te schrijven vind je uit wat je te melden hebt. (expressieve functie). In wetenschap vaak in de vorm van: formuleer een conclusie of discussiepunt en denk dan: hee, is dat nu echt wat ik er van vind? Vastleggingsfunctie: door iets op te schrijven (zwart op wit) is het vastgelegd als ‘jouw’ materiaal. Het krijgt een permanente(re) status (kanttekening: dit verandert door nieuwe media). Het kan nu ook het startpunt worden voor verdere bewerking of discussie met de brede buitenwereld die je niet allemaal face-to-face kunt ontmoeten om je ideeen of werk mee te bespreken. Ook op kleiner niveau werkt de vastleggingsfunctie: bijvoorbeeld een gedachte die bij je opkomt tijdens het lezen van een tekst in de kantlijn schrijven om bij verder lezen die eerste gedachte niet meer kwijt te raken. Schrijven als kritisch denken: schrijven als reflectie op werk/ideeen van anderen. In eerste instantie voor jezelf bedoeld. Dwingt je verder te gaan dan alleen een vluchtige gedachte. Blijft beschikbaar voor verdere verwerking, bijvoorbeeld in een literatuuroverzicht. Ook tijdens het lezen van literatuur: bijvoorbeeld als je de kern van een onderzoeksvraag of resultaat in key words in de kantlijn zet, ben je bezig hoofd- en bijzaken in het onderzoek van elkaar te scheiden = kritisch denken/lezen. 11

Belang van publiceren voor wetenschappelijk werk 5-4-2017 Belang van publiceren voor wetenschappelijk werk Niet gepubliceerd? Dan “bestaat” je onderzoek niet Bijdrage aan het wetenschappelijk debat Verplicht voor wetenschappers Jezelf, je ideeën, je organisatie promoten Niet alles wat je schrijft als wetencshapper is bedoeld voor publicatie: veel schrijfwerk doe je voor jezelf! Kennisproductie: (reflecteren op ‘body of knowledge’ bijdragen, verfijnen, aanvullen, veranderen) The game of science is, in principle, without end. 12

Wat is er nog niet (voldoende) bekend? (hiaat) Onderzoeksplan 5-4-2017 Cyclus sociale wetenschap DE VERSLAGLEGGING IS de wetenschap Wat is er nog niet (voldoende) bekend? (hiaat) Onderzoeksplan Wat is bekend? (Kennisdomein / discipline) Literatuurstudie Uitvoering onderzoek Onderzoeksverslag/ artikel / scriptie / proefschrift De cirkel van “bewezen” kennisoverdracht = wetenschap. “Harde”wetenschappen verschillen met name van gamma-wetenschappen in “discourse” opzicht. In de alpha en gamma wetenschappen valt er weinig “axiomatisch” te bewijzen: de wetenschap ís de discourse zelf; er valt minder te bewijzen dan dat er “aannemelijk” te maken valt. Daarom is taalgebruik zo belangrijk in deze wetenschappen.

WERKWIJZE ((SCHRIJF-)PROCES) 5-4-2017 WERKWIJZE ((SCHRIJF-)PROCES) HOE? WAT? Goed, dan gaan we nu kijken naar jullie eigen schrijfproces. Dit model ken je van het hoorcollege. Als we even dieper ingaan / kijken naar het schrijfproces, hoe ziet de totstandkoming van een literatuurverslag er dan uit?  next sheet

Literatuurstudie: schrijf/denkproces 5-4-2017 Literatuurstudie: schrijf/denkproces Artikel 1 lezen Samenvatting: Kritische reflectie (op theorie, variabelen, methode, resultaten en conclusies.) Artikel 2 samenvatting Kritische reflectie artikel 2 én vergelijking met artikel 1 Kritische reflectie op artikel 3 t/m ? ; én vergelijking met 1-2 Keuze invalshoek: theorie, methodisch, variabelen, operationalisering? Verfijnen/bijstellen Nadat je je hebt georiënteerd op welk thema / welk onderwerp / welke ozvraag, ga je op zoek naar de antwoorden in de literatuur op je ozvraag. Leg schema uit. Het verfijnen/bijstellen is een recursief proces; je blijft bezig zogezegd. Mss verander je zelfs wel enigszins van invalhoek. Hoe komt dat nou?  next sheet.

Schrijfprocessen WAT MAAKT SCHRIJVEN (SOMS) MOEILIJK? Recursiviteit 5-4-2017 Schrijfprocessen WAT MAAKT SCHRIJVEN (SOMS) MOEILIJK? Recursiviteit De interactie tussen schrijver, tekst en taakomgeving is een soort cyclus die keer op keer doorlopen wordt. In de eerste plaats zijn er 'externe bronnen'; in dit geval de literatuur die de student bij zijn schrijfopdracht gebruikt. Die bronnen worden geïnterpreteerd, zodat er een mentale representatie ontstaat van de informatie. Deze informatie wordt beoordeeld in het kader van de gegevens die de student al in zijn geheugen had opgeslagen. Zo ontstaan er nieuwe mentale representaties, die door de student onder woorden worden gebracht: de tekstproductie. Ook tussentijdse schrijfproducten kunnen aan hernieuwde reflectie worden onderworpen. Door de cyclus van interpretatie, reflectie en productie herhaaldelijk te doorlopen, krijgt de student meer inzicht in het onderwerp. Schrijven kan op die manier als leermiddel worden ingezet: 'writing to learn'.

Eindopdracht: Literatuurverslag 5-4-2017 Eindopdracht: Literatuurverslag Schrijf een literatuurverslag dat voldoet aan de gestelde eisen (APA, opbouw, stijl) Gebaseerd op min. 6 wetenschappelijke artikelen Omvang: ong. 900 woorden Voorbeeld verslag APA = eisen mbt bronvermelding, we nemen niet de eisen over mbt bv structuur, plaatsing komma’s, tabellen etc. Later (volgend jaar) zullen jullie dat wel moeten

Om jullie op weg te helpen… 5-4-2017 Om jullie op weg te helpen… Wetenschappelijk artikel Lees en streep aan wat jij denkt dat belangrijk is Volgende week meenemen Dan gaan we dieper in op de structuur van wetenschappelijke artikelen Deel artikel uit

Voor volgende keer Lees LC paragraaf 12.1, 12.3, 12.4 en 12.10 5-4-2017 Voor volgende keer TODO Lees LC paragraaf 12.1, 12.3, 12.4 en 12.10 Highlight de dingen die jij belangrijk vindt in het artikel Neem bovenstaande én het artikel mee naar het volgende werkcollege

Bedankt en graag tot volgende week 5-4-2017 Vragen? Bedankt en graag tot volgende week