Academische vaardigheden - C1.5

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Advertisements

Het formuleren van hoofd- en deelvragen
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Workshop Informatievaardigheden
Profielwerkstuk.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
ACADEMISCH SCHE VAARDIGHEDEN - C1.3 SIMONE OSKAM MSC CU C243A.
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Een onderzoeksplan schrijven
Zakelijk lezen Nederlands.
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Marketing Werkgroep 6.
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 2 © R. Buisman.
Innovatie bij psychotherapie online
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
ACADEMISCH SCHe vaardigheden - C1.1
Leesvoorkeurenonderzoek
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
2 de en 3 de graad.  De leerlingen kunnen op het einde van de 2 de graad  Doelgericht informatie opzoeken over het verleden en het heden op basis.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Onderzoek Werkveld Deel I: Inleiding
Onderzoek doen een methodische aanpak
voor familie en vrienden van
Wetenschappelijke review naar de doeltreffendheid van de eindtermen Informatiesessie 23 april 2015.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er KENNIS VAN ONDERWIJS advies Ontwikkeling en benutting.
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Onderzoek I Bijeenkomst 3
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 4.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc.
W ORKSHOP DESKUNDIGHEIDSBEVORDERING Onderzoek doen in de realiteit.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 1 Hoofd- en deelvragen
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Het onderzoeksverslag
Consumentengedrag Beslissen
Bronnen en onderzoeksvragen
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
De betogende voordracht
Het maken van een PWS.
College 4 project doorstroom MBO - HBO
Praktijkgericht onderzoek
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Het profielwerkstuk PWS-bijeenkomsten.
Transcript van de presentatie:

Academische vaardigheden - C1.5 Simone Oskam MSc s.w.m.oskam@utwente.nl CU C243a

Agenda c 1.5 DEELVRAGEN FORMULEREN Ervaringen met bronnen zoeken Terugkoppeling onderzoeksvragen Deelvragen: Vragenschema's Structuren als hulpmiddel Deelvragen bij de onderzoeksvraag formuleren ToDo

Bronnen en onderzoeksvragen ERVARINGEN

WAT WIL JE WETEN? Doelstelling > ozvraag? VOORBEELD … Sociale media kan op verschillende manieren bijdragen aan het huidige onderwijs van alle middelbare scholen … Onderzoeksvraag: Wat zijn de effecten van sociale media op het middelbaar onderwijs? Cw2: De ruimte heeft geen doel toch? De inrichting van die ruimte kan met een doel (dat de functie ondersteunt) gekozen zijn. Is hier op UT ook onderzoek naar gedaan, inrichting wachtkamers, perceived wachttijd telefonisch etc.

Twee vragen, vernieuwend? VOORBEELD Welke manieren zijn er om middelbare scholieren te motiveren in het leren en wat zijn hiervan de beste? Cw2: Wat bedoel je met taalwetenschap? Als je al weet dat dialect taalachterstand veroorzaakt, wat voegt dit onderzoek dan toe?

Gesloten onderzoeksvragen VOORBEELD Is de invoering van een interactieve quiz … Is er een verband tussen … cw

Probleem? AANNAME? VOORBEELD … buitenlandse ouders die hun kinderen laten vertalen omdat ze zelf het Nederlands nog niet goed genoeg onder de knie hebben. Het probleem lijkt dus te zijn dat ouderen meer moeite hebben met de Nederlandse taal dan hun kinderen schijnen te hebben. … Onderzoeksvraag: Hoe komt het dat kinderen sneller een tweede taal leren dan hun ouders? Cw

vragen i.p.v. onderbouwing VOORBEELD Hierbij kunnen we ons afvragen of het gebruik van reclamemuziek […] Daarnaast kunnen we ons afvragen of […] Kortom: om de beoogde doelgroep te kunnen bereiken moet er onderzocht worden in hoeverre reclamemuziek effect heeft op de koopintentie van adolescenten. Wie? Belang ‘ons afvragen’

Te operationaliseren? VOORBEELD In hoeverre heeft het onderwerp ‘dun zijn’ in de media invloed op de steeds jonger wordende anorexiapatiënten? Formulering vraag 2: wat wil je weten

Aanleiding en onderzoeksvragen TIPS N.A.V. BEVINDINGEN Maak duidelijk wat je met begrippen precies bedoelt. Formuleer nauwkeurig en correct. Een ingewikkelde formulering ≠ een goede onderzoeksvraag. Vermeld in de aanleiding wat het probleem is en waarom het een probleem is. Stel een exploratieve (wetenschappelijke vraag).

Denk aan vorm en type onderzoeksvraag Beschrijvend Welke, hoe, hoeveel? Verklarend Waardoor? In hoeverre wordt …. beïnvloed door …? Voorspellend Wat zal er gebeuren als…? Vergelijkend Is … meer, beter, groter dan ….? Beoordelend Hoe goed is ….?

Nu jij PAS JE ONDERZOEKSVRAAG AAN Logische aansluiting aanleiding Open vraag (geen ja/nee-vraag) Relevantie duidelijk Antwoord van belang Vraag is afgebakend, niet te ruim geformuleerd Vraag is wetenschappelijk Vraag is operationaliseerbaar Formulering is concreet, duidelijk Vraag is relevant in vakgebied Relatie tussen begrippen helder Vraag is geschikt voor literatuuronderzoek Bevat geen onbewezen vooronderstelling(en)

Merk op: onderzoeksvraag = vraagstelling = hoofdvraag FUNCTIE In de onderzoeksvraag van je literatuuronderzoek beschrijf je wát je gaat onderzoeken. Deze vraag vloeit direct voort uit je doelstelling. Je conclusie bestaat uit een genuanceerd antwoord op deze vraag. De hoofdvraag is meestal te groot/complex om direct te kunnen beantwoorden. Na vandaag, als je dat al niet hebt gedaan, je definitieve ozvraag + evt. deelvragen formuleren. Denk en let daarbij op sheets en hand-out van vorige keer, eisen aan ozvraag! Hoe ga ik dat aanpakken dan?

van hoofdvraag naar conclusie deelvragen FUNCTIE Deelvragen stel je om de complexe hoofdvraag te kunnen beantwoorden. De antwoorden op deze deelvragen (deelconclusies) haal je uit (de kritische vergelijking van) je bronnen. De deelconclusies zullen samen het genuanceerde antwoord op je hoofdvraag vormen.

Hoofd- en deelvragen VOORBEELD Hoofd(onderzoeks)vraag Op grond waarvan nemen jongeren besluiten over hun studie- en beroepskeuze aan het eind van hun middelbare school? Deelvragen Welke zaken nemen zij in overweging bij hun keuze? Van welke informatiebronnen maken ze gebruik bij hun afweging? Welke mensen beïnvloeden hen in hun keuzeproces?

Formuleren van deelvragen VOORBEELD - BIJ DEZE ONDERZOEKSVRAAG: Aan welke voorwaarden moet een overheids-campagne over de risico’s van mobiel bellen tijdens autorijden voldoen om effect te sorteren? Richtlijnen voor deelvragen: Laat deelvragen verwijzen naar het hoofdthema, Thema: effectiviteit van overheidscampagnes Deelvraag: Wat wordt verstaan onder ‘effectiviteit’? Deelvraag: Welke factoren beïnvloeden die effectiviteit? Formuleer ook verdiepende vragen Thema: effectiviteit van overheidscampagnes Deelvraag: Welke factoren beïnvloeden die effectiviteit? In welke mate zijn deze factoren van invloed? 3. Voorkom overlappende vragen Deelvraag: Welke factoren beïnvloeden de effectiviteit van overheidscampagnes? Deelvraag: In hoeverre speelt mediumkeuze een rol in de effectiviteit? 4. Stel concrete vragen, maak ze niet te algemeen Deelvraag: Wat zijn nadelen? 5. Stel relevante vragen Deelvraag: Hoeveel kosten overheidscampagnes gemiddeld? 6. Stel vragen open, neutraal en eenduidig

Eisen aan deelvragen DEELVRAGEN: Sluiten elkaar uit STRUCTUUR LC 2.3 E.V. Sluiten elkaar uit Sluiten op elkaar aan Zijn relevant voor beantwoording van de onderzoeksvraag Zijn afdoende voor beantwoording van de onderzoeksvraag Zijn neutraal geformuleerd Zijn open vragen Zijn eenduidig geformuleerd FORMULERING LC 2.2.2 & LC 2.2.4

Nu jij FORMULEER DEELVRAGEN DIE SAMEN ANTWOORD GEVEN OP JE HOOFDVRAAG STRUCTUUR LC 2.3 E.V. Sluiten elkaar uit Sluiten op elkaar aan Zijn relevant voor beantwoording van de onderzoeksvraag Zijn afdoende voor beantwoording van de onderzoeksvraag Zijn neutraal geformuleerd Zijn open vragen Zijn eenduidig geformuleerd FORMULERING LC 2.2.2 & LC 2.2.4

todo Formuleer je deelvragen Selecteer, scan, lees en relateer artikelen aan je onderzoeksvraag Bestudeer LC 12.5 Bestudeer de hand-out “voorbeeldliteratuurmatrix & feedback”