Onderzoekcompetenties met digitale cartografie? Het kan!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Het secundair onderwijs
KWALITEITSZORG november 2012
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
> Met websitestatistieken naar een betere website Rick Koopman.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Werkwoorden d t dt.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Vennootschapsbelasting Aj 2011
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Passie - Verrijzenis Arcabas
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Wie het kleine niet eert ... (quarks, leptonen,….)
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Afrika: Topo nakijken en leren.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Workshop Informatievaardigheden
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
Het Aralmeer Telkens op de linkermuis klikken voor vooruit.
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
aangename ont - moeting
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
ZijActief Koningslust
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Transcript van de presentatie:

Onderzoekcompetenties met digitale cartografie? Het kan! J. Coppenholle Docent aardrijkskunde, Bachelor in onderwijs, secundair onderwijs. Arteveldehogeschool, Kattenberg 9, 9000 Gent joris.coppenholle@arteveldehs.be

2. Centrale probleemstelling. 1. Abstract. Thematische kaarten dragen je interesse weg? Je wilt digitale cartografie in je lessen introduceren? Je houdt van satellietbeelden?Je laat leerlingen graag zelfstandig werken? Je streeft naar ICT-vaardige leerlingen? Milieugeografie ligt je nauw aan het hart? Je wilt beginnen aan onderzoekscompetenties? 2. Centrale probleemstelling. Hoe op in LeoWorks bewerkte satellietbeelden milieugeografische thema’s visualiseren ten einde de verschillende fasen in het onderzoeksproces (OVUR-methode) stap voor stap te doorlopen ? …of competentiegerichte doelstelling Het visualiseren van milieugeografische thema’s van in LeoWorks bewerkte satellietbeelden ten einde de verschillende fasen in het onderzoekspoces (OVUR-methode) stap voor stap te doorlopen.

AARDRIJKSKUNDE TWEEDE GRAAD ASO 3. VVKSO-Leerplan. AARDRIJKSKUNDE TWEEDE GRAAD ASO VVKSO – BRUSSEL – D/2010/7841/071 LEERPLAN SECUNDAIR ONDERWIJS September 2010 Leerlijn onderzoekscompetenties (1ste t.e.m. 3de graad) .

4. “The making of…” Remote sensing met LEOWorks. Eduspace, website voor aardobservatie. Luc Zwartjes, Gent, 15 mei 2009. Onderzoekscompetenties Wetenschappen via geografisch veldwerk, K.U. Leuven, Vliebergh-Senciecentrum Nascholing Geografie, Oktober, 2010. Dag van de aardrijkskunde. Workshop A: onderzoekscompetentie. K.U. Leuven, Vliebergh-Senciecentrum LUCON, 19 maart 2011. …of hoe het idee “SETOC voor mileugeografische thema’s met LeoWorks” tot stand kwam. Achteraf bleek dat SETOC eveneens zonder veldwerk mochten worden gerealiseerd

http://www.esa.int/esaMI/Eduspace_NL/index.html

http://www.esa.int/esaMI/Eduspace_NL/index.html

http://www.esa.int/esaMI/Eduspace_NL/index.html

http://www.esa.int/esaMI/Eduspace_NL/index.html

5.1.1.Kiezen van een onderwerp. 5. Case-study: Aralmeer. 5.1. Zich oriënteren. 5.1.1.Kiezen van een onderwerp. Hier is het onderwerp opgegeven: Aralmeer. Hier is het onderwerp opgegeven: Aralmeer.

5.1.2.Verkennen en afbakenen van een onderwerp. Topische bevraging “Aralmeer” Deelaspecten: Centraal-Azië Droogte. Irrigatie. Katoen Verzilting. N-meer versus Z-meer.

5.1.3.Formuleren van een onderzoeksvraag. Hoe evolueerde het landgebruik rondom het Aralmeer tussen 1964-2010 ? Deelonderzoeksvragen. 1. Hoe evolueerde de oppervlakte en het debiet van het Aralmeer tussen 1964-2010 ? 2. Wat zijn de oorzaken van de gewijzigde oppervlakte en het veranderde debiet van het Aralmeer? 3. Wat zijn hiervan de gevolgen voor mens en milieu ? 4. Wat kan er aan gedaan worden of wat wordt er aan gedaan (mogelijke oplossingen) ?

5.2.1. Verzamelen van informatie. 5.2. Gericht informatie verzamelen-ordenen-bewerken. 5.2.1. Verzamelen van informatie. ESA-schoolatlas.

Videofragment 1

Videofragment 2

Google Earth.

Exe-learningpakket

Mediaberichten- actualiteit

5.2.2. Uitschrijven van een onderzoeksplan. Dmv. stappenplan (handleiding) LeoWorks met concrete opdracht. Opmaak van een multi-spectraal satellietbeeld in LeoWorks in: 1. ware kleuren (“true color image”). 2. in valse kleuren (“false color image”). 3. “unsupervised classification” met aangepaste (suggestieve) kleuren incl. legende. 4. “supervised classification” met aangepaste (suggestieve) kleuren Samengevat: je kan meerdere satellietbeelden en landgebruik (thematische) kaarten maken in LeoWorks (zie verder).

5.2.3. Verzamelen van de vereiste benodigdheden voor het onderzoek. Downloaden “LeoWorks” vanaf http://www.esa.int/esaMI/Eduspace_NL/SEMU5WQVEAG_0.html

Afhalen satellietbeelden “Aralmeer” vanaf DVD, ESA-website of DVD.

Opzoeken achtergrondinfo over de satellietbeelden Aralmeer in ESA-schoolatlas.

Opzoeken achtergrondinfo over de satellietbeelden Aralmeer in ESA-leerkrachtenhandboek.

http://earthobservatory.nasa.gov/Features/WorldOfChange/aral_sea.php

5.3. Uitvoeren van het onderzoek. 5.3.1 Verzamelen van de onderzoeksgegevens. Uitvoeren van het concreet onderzoeksplan (zie §5.2.2.). Satellietbeeld ware kleuren Satellietbeeld valse kleuren

(“automatisch”-“unsupervised”) Thematische kaart (“automatisch”-“unsupervised”) Thematische kaart (“handmatig-supervised”)

Bewerken van de gegevens. 5.3.2 Zoek naar een verband tussen de gegevens om de onderzoeksvraag te beantwoorden. Bewerken van de gegevens.

“Interactive stretching” (“contrastverbetering”)

Analyseren van de gegevens. Via opmaak en analyse van waar kleurensatellietbeeld (“true color image”), vals kleurensatellietbeeld (“false color image”) en “unsupervised classification” zonder aangepaste (suggestieve) kleuren excl. legende. “Unsupervised” bodemgebruikskaart exclusief suggestieve kleuren en legende Opmaak bv. welke en hoeveel landgebruiksklassen Satellietbeeld ware kleuren. Satellietbeeld valse kleuren.

Interpreteren van de gegevens. Via analyse waar kleurensatellietbeeld (“true color image”), vals kleurensatelliet-beeld (“false color image”), opmaak en interpretatie van satellietbeeld “unsupervised classification” met aangepaste suggestieve kleuren incl. legende en satellietbeeld “supervised classification” met aangepaste (suggestieve) kleuren (incl. legende) gebruik makend van de satellietbeelden in de ESA-schoolatlas. Satellietbeeld ware kleuren. Satellietbeeld valse kleuren. ESA-schoolatlas

Achterhalen aantal en type landgebruiksklassen. “Unsupervised” bodemgebruikskaart (inclusief suggestieve kleurenlegende) Achterhalen aantal en type landgebruiksklassen.

“Supervised” bodemgebruikskaart (exclusief suggestieve kleurenlegende) “Supervised” bodemgebruikskaart (inclusief suggestieve kleurenlegende)

5.4.1 Het maken van een rapport. 5.4. Evalueren (rapporteren-confronteren). 5.4.1 Het maken van een rapport. Maak in PPT/Word/… een algemeen beschrijvende tekst over de evolutie van het landgebruik (periode 1964-2010) in de ruime omgeving van het Aralmeer. Integreer hierin het zelf ontworpen ware en valse kleurensatellietbeeld en duid er alle herkenbare landschapselementen met hun specifieke zichtbare of te interpreteren landschappelijke kenmerken aan toe (cfr. legende). Voeg er ook het (un)supervised classification beeld met aangepaste (suggestieve) kleuren (incl. legende) aan toe. Plaats er een overzichtelijke kruistabel bij waarin je de bodembedekking in en rondom het Aralmeer in 1964 vergelijkt met de bodembedekking voor hetzelfde gebied in 2010 (zie ook ESA-atlas). Stel je resultaten vooraan in de klas aan je medeleerlingen voor. Werk hierbij zo aanschouwelijk mogelijk. …of maak een poster met de oplossingen van de centrale probleemstelling “evolutie landgebruik rondom Aralmeer 1964-2010”.

Van Hecke, E. , Vanderhallen, D. , Slegers, L. , Hilde, D. , Miguet, H Van Hecke, E., Vanderhallen, D., Slegers, L., Hilde, D., Miguet, H., Steegen, A., et al. (2011). Zenit 4. Infoboek ASO. Kappelen: Uitgeverij Pelckmans.

Kenmerkend voor het Aralmeer is de enorme waterverdamping waardoor de opper­vlakte met meer dan de helft is gekrompen. De twee grote rivieren, de Syr Daria en de Amu Daria, die in de bergen van Centraal-Azië ontspringen, monden in het Aralmeer uit. De rivieren zijn stroomopwaarts, in Kazachstan en Oezbekistan, belangrijk voor de toevoer van water voor de irrigatie van de rijst­- en katoenteelt. Daardoor is het debiet bij de monding in het Aralmeer gedaald van 55 km³/jaar naar 7 km³/jaar van 1960 tot 1990. Er is minder water maar het water wordt stroomopwaarts ook nog eens sterk ver­vuild door de landbouw met meststoffen, pesticiden, herbiciden en het zout van de verzilting van de velden. Dit alles vormt een enorm probleem voor de flora, fauna en de bevolking in en rond het Aralmeer. De mensen die leefden van visvangst en de scheepswerven wonen helemaal niet meer aan de oever van het meer. De oever is soms tot 100 km verschoven! Ook de gezondheid van de bewoners rond het meer wordt aange­tast door een te hoge zoutconcentratie en de aanwezigheid van gifstoffen in hun drinkwater, maar eveneens door het inademen van de stofwolken vol zout en chemicaliën. Kanker, tuberculose, hart- en oogziekten nemen er snel toe. Van Hecke, E., Vanderhallen, D., Slegers, L., Hilde, D., Miguet, H., Steegen, A., et al. (2011). Zenit 4. Infoboek ASO. Kappelen: Uitgeverij Pelckmans.

5.4.2. Reflecteren over de uitvoering van het onderzoek. O.m. met de LeoWorks functie inspect TF Statistics (Multivariate Analysis> supervised Classification> Inspect TF Statistics). “Proces” en “product”

Vragen ? Opmerkingen ? Dank voor uw aandacht !