Communicatiebeleid Onderneming Public Relations Institutionele reclame Publiciteit Face to face communicatie Blz. 491 Promotie Reclame E. Commerce Sales Promotion Persoonlijke Verkoop Direct Markting Promotiebeleid
Communicatieproces Blz. 506 Coderen Decoderen Zender Boodschap Kanaal Ontvanger 1 R R R R Ontvangers Feedback Respons Promotiebeleid
Public relations (blz. 547) Institutionele reclame = corporate public relations (blz. 548) Publiciteit = free publicity. Geloofwaardiger dan reclame maar niet beïnvloedbaar (blz. 550) Face to face communicatie = persconferenties en interviews. Goed voorbereiden Promotiebeleid
Reclame (blz. 540) Massacommunicatie Eenrichtingsverkeer Geen interactie mogelijk Relatief goedkoop per bereikt adres Lage impact Doel: Attitude en gedragsverandering bewerkstelligen Promotiebeleid
Wanneer is reclame zinvol? Als er sprake is van differentiatie Als er verborgen kwaliteiten zijn Als er sterke concurrentie is Als er emotionele waarden zijn Als er sprake is van een consistent marketingbeleid Promotiebeleid
Reclameplan Probleemanalyse Doelplanning Middelenplanning Feed back Promotiebeleid
Probleemanalyse Sterkten van het product of de dienst Zwakten van product en of dienst Marktomschrijving Beoogde doelgroepen vaststellen Dit is de input voor: Reclamebureau blz. 543 Promotiebeleid
Doelplanning Wat wil ik bereiken. Cognitief = van onbekend naar bekend Affectief = van begrip naar overtuiging Conatief = van overtuiging naar actie DAGMAR-model om effect te meten blz. 546 Promotiebeleid
Middelenplanning Kwalitatieve en kwantitatieve eigenschappen van media Budgettering Advertisingmix Promotiebeleid
Kwalitatieve en kwantitatieve eigenschappen van media Kwalitatieve eigenschappen Mediumprofiel Communicatie - vermogen Blz.584-607 Kwantitatieve eigenschappen Bereik Dekking Waste Kosten per 1000 Frequentie Promotiebeleid
Budgettering Percentagemethoden Op basis van uitgaven concurrentie Vast bedrag per product Anticyclisch budgetteren pragmatische methode (zoveel als mogelijk of sluitpost) Taakstellende methode Promotiebeleid
Advertisingmix Boodschap = communiceren van instrumentele en expressieve eigenschappen v/h product Vormgeving = Afhankelijk van medium, grootte, kleurgebruik, plaats etc. Frequentie = afhankelijk van tarieven en kosten Dragers = zie mediumtypen Promotiebeleid
Feed back Zijn de voorgenomen doelen bereikt met het daarvoor beschikbare budget? Promotiebeleid
Enkele andere reclamebegrippen (1) Collectieve reclame: promoten v/e product of dienst v/e bedrijfstak Coöperatieve reclame: gezamenlijk bewerken v/d eindafnemer door verschillende partijen bedrijfskolom Combinatie reclame: Reclame elkaars producten te promoten Blz. 538-539 Promotiebeleid
Enkele andere reclamebegrippen (2) Themareclame: gericht op attitudeverandering van consument Actiereclame: gericht op meer verkopen op korte termijn Vergelijkende reclame: aanbieder vergelijkt zijn product rechtstreeks met product van concurrent Blz. 542-543 Promotiebeleid