Sessie 1 Schoolloopbanen Nele Havermans (FaPOS, K.U.Leuven) Prof. Dr. Em. Jan Van Damme (K.U. Leuven) LAGO studiedag 22 september 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Advertisements

Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Jeugddelinquentie en levensstijlrisico’s in Brussel
“Hof van Tilly” Studie ter bevordering van Duurzaamheid Monumentaal gebouw Uitgevoerd door studenten Maastricht university en Zuyd Hogeschool Ward Hupperets.
LAGO studiedag 22 september 2011
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
Peter Adriaenssens voorspelt dat 30% van onze jeugd problematisch gedrag zal gaan vertonen, wat betekent dat bijna een derde van het toekomstig talent.
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de belangstelling en de specifieke begaafdheid op de studiekeuze Ellen Deprez en Jan Van Damme.
Hoofdstuk 6 Sociale ongelijkheid.
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Gerapporteerde jeugdcriminaliteit doorheen de tijd Een analyse van 8 jaar JOP-monitor Diederik Cops.
Prof. dr Jouke van Dijk Hoogleraar regionale arbeidsmarktanalyse
PROF. DR. F. KEUPPENS DIENSTHOOFD UROLOGIE
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
Opzet presentatie Overzicht (promotie)onderzoek Onderzoeksresultaten
De school en het onderwijs
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Langer doorwerken in Nederland
LAGO studiedag 22 september 2011
Jong geleerd, fout gedaan?
Hilde Colpin & Jean Pierre Verhaeghe.  Steeds meer niet-traditionele gezinnen  Oorzaak: meestal door echtscheiding  Gevolg: meestal meer problemen.
Je ziet niet wat je ziet Selectievertekening in de meting van onderwijsongelijkheid en -effectiviteit Ides Nicaise Anna D’Addio Steven Groenez (HIVA,
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Leuvens Fonds ter Bestrijding van Kinderarmoede (LFBK)
Waarom ”vernieuwingsonderwijs” noodzakelijk is!
0 Kinderen met bijzondere behoeften in Vlaanderen: gezinskenmerken en hun positie in het onderwijssysteem Leen Sebrechts PhD Student, Department of sociology,
Cultuurparticipatie bij jongeren
WELKOM. project ILLO Kaho Sint-Niklaas Ouders voor Inclusie bezorgd om het beleid ! wegwijs naar de workshops inclusiedag 5 maart.
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Van basisschool tot arbeidsmarkt:
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Liaison dangereuse? Secretarissen en ontvangers over hun onderlinge verhouding en de werking van het managementteam Prof. Dr. Herwig Reynaert Dr. Kristof.
School, strain en jeugddelinquentie: een toets van Agnews contextuele General Strain Theory dr. Hanne Op de Beeck Prof. dr. Lieven Pauwels Prof. dr. Johan.
De plaats van de ouderen in het vrijwilligerswerk Ouderenparlement 26 april 2010 Raf de Zutter Het Punt vzw.
Sessie 5 Fysiek en psychisch (on)welbevinden dr. Martine Corijn (Studiedienst Vlaamse Regering) prof. dr. P. Bracke (Hedera, Universiteit Gent) LAGO studiedag.
Sessie 4 Interculturaliteit en diversiteit Graziela Dekeyser (FaPOS, K.U.Leuven) Imane Bouzarmat (Ella vzw) LAGO studiedag 22 september 2011.
Sessie 6 Probleemgedrag Sarah Botterman (FaPOS, K.U.Leuven) Paul Van Deun (vzw De Spiegel) LAGO studiedag 22 september 2011.
Flexibiliteit van Medewerkers Stimuleren Prof. Dr Mandy van der Velde
Spijbelen aan het einde van het basisonderwijs en het begin van het voortgezet onderwijs : de invloed van sociale bindingen en zelfcontrole.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Cannabisgebruik in Vlaanderen
Inspiratie voor de toekomst: bedenkingen op basis van ‘Het Onderwijsdebat’ Bram Spruyt, Onderzoeksgroep TOR | pag. 1.
Wisselstroom 24/02.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Diversiteit & Discriminatie
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
NERO Normstelling En Responsabilisering naar aanleiding van Overlast 15 mei 2009.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
De Turkse groep in Nederland: splendid isolation?.
De rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Anjuli Van Damme Lieven Pauwels.
Sportparticipat ie, gepercipieerd e veiligheid in de wijk en individuele cognities Annie minasian 1BaSw C.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Minder leerlingen definitief uitsluiten: utopie of realiseerbaar
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
Kansarmoede in de kleuterschool
SAMEN TOT AAN DE MEET
Doubleren.
Doubleren.
Falen in het onderwijs Een loopbaanbenadering over zittenblijven, schoolmoeheid, en ongekwalificeerde uitstroom Prof. dr. Jannick Demanet Onderzoeksgroep.
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Ongelijkheid in de zorg bij kwetsbare kinderen
Transcript van de presentatie:

Sessie 1 Schoolloopbanen Nele Havermans (FaPOS, K.U.Leuven) Prof. Dr. Em. Jan Van Damme (K.U. Leuven) LAGO studiedag 22 september 2011

Zittenblijven en afzakken van onderwijsvorm JongensMeisjesTotaal Scheiding NeeJaNeeJa Niet afzakken, niet blijven zitten Afzakken Zittenblijven Afzakken en zittenblijven N

Zittenblijven en afzakken van onderwijsvorm JongensMeisjes Scheiding NeeJaNeeJaTotaal Niet afzakken, niet blijven zitten Afzakken Zittenblijven Afzakken en zittenblijven N

Zittenblijven en afzakken van onderwijsvorm JongensMeisjes Scheiding NeeJaNeeJaTotaal Niet afzakken, niet blijven zitten Afzakken Zittenblijven Afzakken en zittenblijven N

Zittenblijven en afzakken van onderwijsvorm Zittenblijven in lager onderwijs Invloed van familiale en sociale achtergrond –Scheiding ouders –Opleidingsniveau van ouders en financiële problemen Zittenblijven en afzakken in secundair onderwijs Invloed van sociale achtergrond Invloed van scheiding ouders –Initieel effect van scheiding verdwenen door toevoegen sociaaleconomische situatie en relatie met ouders

Studiebetrokkenheid naar geslacht Leergierigheid (N=5371)

Studiebetrokkenheid naar leeftijd

Studiebetrokkenheid naar scheiding

Studiebetrokkenheid Invloed van familiale achtergrond –Relatie met ouders Invloed van geslacht en studierichting Invloed van scheiding ouders –Initieel effect van scheiding verdwenen door toevoegen sociaaleconomische status en relatie met ouders

Discussie 1.Sociale ongelijkheid nog steeds aanwezig in Vlaams onderwijs –“Het verminderen van zittenblijven kan als een sociale maatregel beschouwd worden” 2.Invloed van familiale achtergrond op studiebetrokkenheid van jongeren –“Scholen moeten ouders meer betrekken om de studie- atittudes van jongeren te verbeteren”