Sessie 1 Schoolloopbanen Nele Havermans (FaPOS, K.U.Leuven) Prof. Dr. Em. Jan Van Damme (K.U. Leuven) LAGO studiedag 22 september 2011
Zittenblijven en afzakken van onderwijsvorm JongensMeisjesTotaal Scheiding NeeJaNeeJa Niet afzakken, niet blijven zitten Afzakken Zittenblijven Afzakken en zittenblijven N
Zittenblijven en afzakken van onderwijsvorm JongensMeisjes Scheiding NeeJaNeeJaTotaal Niet afzakken, niet blijven zitten Afzakken Zittenblijven Afzakken en zittenblijven N
Zittenblijven en afzakken van onderwijsvorm JongensMeisjes Scheiding NeeJaNeeJaTotaal Niet afzakken, niet blijven zitten Afzakken Zittenblijven Afzakken en zittenblijven N
Zittenblijven en afzakken van onderwijsvorm Zittenblijven in lager onderwijs Invloed van familiale en sociale achtergrond –Scheiding ouders –Opleidingsniveau van ouders en financiële problemen Zittenblijven en afzakken in secundair onderwijs Invloed van sociale achtergrond Invloed van scheiding ouders –Initieel effect van scheiding verdwenen door toevoegen sociaaleconomische situatie en relatie met ouders
Studiebetrokkenheid naar geslacht Leergierigheid (N=5371)
Studiebetrokkenheid naar leeftijd
Studiebetrokkenheid naar scheiding
Studiebetrokkenheid Invloed van familiale achtergrond –Relatie met ouders Invloed van geslacht en studierichting Invloed van scheiding ouders –Initieel effect van scheiding verdwenen door toevoegen sociaaleconomische status en relatie met ouders
Discussie 1.Sociale ongelijkheid nog steeds aanwezig in Vlaams onderwijs –“Het verminderen van zittenblijven kan als een sociale maatregel beschouwd worden” 2.Invloed van familiale achtergrond op studiebetrokkenheid van jongeren –“Scholen moeten ouders meer betrekken om de studie- atittudes van jongeren te verbeteren”