Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Mijn project & creativiteit
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
Goed Karma Dit is een mooie tekst, en kort. Geniet ervan! Het is wat de Dalai Lama te zeggen heeft voor Je hoeft het maar een paar seconden lezen.
Probleemformulering De kaas is op divergeren analyse convergeren boek
Discipelschap.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
TEKST 4 CREATIVITEIT IEDEREEN IS CREATIEF, DE EEN MEER DAN DE ANDER
Naar het Jaareinde toe
Medmec 1 Herfst Les 5.
Oplossingsgericht coachen
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Persoonlijk worden.
Workshop contentstrategie
Een lessenserie van drie lessen
Marketing Werkgroep 6.
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Jaar 1 les 3 Het creatieve proces
Media en creativiteit Herfst les 2.
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Jaar 1 les 8 Het creatieve proces
Medmec 1 herfst Les 3.
Medmec 1 herfst Les 3.
Medmec 1 herfst Les 4.
Medmec 1 herfst Les 3.
Nooit meer hoeven kiezen tussen gekleed en casual!
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Media & Creativiteit Jaar 1 les 4 Het creatieve proces.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: divergeren en convergeren.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Ho 7: Creatief denken.
Cybersecurity puzzelen aan en mét computers Erik Poll
Al doende leren training docenten
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
VERBAND MET CREATIVITEIT:
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Een methode om nieuwe ideeën te genereren
Het werken met portfolio
Media & Creativiteit Jaar 1 les 2 Het creatieve proces.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Cultuurprofieldoelen;
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
De ondernemende student Hoofdstuk 5Bewust waarnemen & Creatief denken.
Leerstijlen KOLB SJM.
Jaarcongres Jeugdgezondheidszorg, Ede, 13 december 2012 Willem Stortelder 21 Lobsterstreet Kansen door verandering = idee x actie.
Woordjes leren.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Convergeren: keuzes maken
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Creatief Denken maar eerst:.
Creatief Denken maar eerst:.
Meetkunde Verzamelingen Klas 8.
Transcript van de presentatie:

Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional

Hoofdstuk 6 Creativiteit IEDEREEN IS CREATIEF, DE EEN MEER DAN DE ANDER ‘IK TEKEN GOD’, ZEGT EEN MEISJE TEGEN DE TEKENLERAAR. ‘MAAR NIEMAND WEET HOE GOD ERUIT ZIET’, REAGEERT HIJ VERBAASD. ‘ALS IK KLAAR BEN WEL’, ANTWOORDT HET MEISJE. BEN JE HET EENS OF ONEENS MET DE VOLGENDE UITSPRAAK: ‘’DIT IS EEN CREATIEF ANTWOORD’’?

DE KANS DAT HET MEISJE OUDER IS DAN 12 JAAR IS HEEL KLEIN WAAROM? HET JUISTE ANTWOORD Bron: clipartof.com OPVOEDING EN OPLEIDING ZIJN IN HET BEGIN NOG STERK GERICHT OP HET JUISTE ANTWOORD, DE GOEDE DINGEN DOEN, NIET ‘GEK’ DENKEN OF DOEN. HET ACCENT LIGT OP HET AANLEREN VAN VASTE (DENK) PATRONEN, DIE ZEKERHEID GEVEN: ZO ZIT HET IN ELKAAR. ALS IK ZO EN EN ZO DOE, DAN KOMT HET GOED, DAN HEB IK SUCCES, ETC.

BASISBEGRIPPEN KENNEN FORMULES IN SPSS/EXCEL ETC. TOEPASSEN DAT IS OOK HET GEVAL IN HET BEGIN VAN JE BEROEPSOPLEIDING: EERST KENNIS EN TOEPASSING. WETEN HOE MODELLEN IN ELKAAR ZITTEN OP HET GEBIED VAN COMMERCIELE ECONOMIE, COMMUNICATIE EN LOGISTIEK BASISBEGRIPPEN KENNEN FORMULES IN SPSS/EXCEL ETC. TOEPASSEN CORRECTE TAAL/OPMAAK DOCUMENTEN Bron: crystalgraphics.com

DAAROM DEZE MODULE TER INTRODUCTIE DOCENTEN HEBBEN ALS DOEL OM JE HETZELFDE TE LATEN DENKEN/REDENEREN/AFWEGEN ALS ZIJ. DAN GEEF JE DE JUISTE ANTWOORDEN EN HAAL JE HOGE CIJFERS. JE BEHEERST DE STOF! TOCH WORDT JE VOORGEHOUDEN EN WEET JE: EEN COMMERCIELE PROFESSIONAL IS OOK CREATIEF. DAAROM DEZE MODULE TER INTRODUCTIE

DOEL: WETEN VAN CREATIVITEIT IS & BEGINNEN MET TOEPASSING KIJK NAAR PERSONEELSADVERTENTIES WEET WAT HET OPLEVERT VOOR EEN COMMERCIELE PROFESSIONAL ONDERSCHEID HET ‘’LINKS’’ DENKEN VAN HET ‘’RECHTS’’ DENKEN KEN DE FASEN: PROBLEEMANALYSE DIVERGEREN CONVERGEREN WEET WELKE TECHNIEKEN JE IN ELKE FASE KUNT GEBRUIKEN NEEM CONCREET INITIATIEF OM IETS OP EEN CREATIEVE WIJZE AAN TE PAKKEN

ESSENTIE VAN CREATIEF DENKEN: OPLOSSINGEN/KANSEN ZIEN DIE IETS KUNNEN OPLEVEREN TOEGEVOEGDE WAARDE CREATIEVE PRODUCTIVITEIT PERSOONSKENMERK 1 PERSOONSKENMERK 2

PERSOONSKENMERK 1 AUTONOMIE * ONAFHANKELIJK ZIJN * JE EIGEN GEVOEL VOLGEN * EIGENWIJS ZIJN * HET AVONTUUR OPZOEKEN * RISICO DURVEN NEMEN * FOUTEN DURVEN MAKEN * ZELF VEEL KENNIS VERZAMELEN * AANVULLING DOOR ANDEREN, DOOR JOU GEKOZEN Bron: http://www.frankwatching.com

PERSOONSKENMERK 2 NAUWGEZETHEID * PLANMATIG * VOORUIT/ACHTERUIT DENKEN * NIETS AAN TOEVAL OVERLATEN * FAALKANS MINIMALISEREN * OOG VOOR DETAILS * KNETTERHARD WERKEN TOPNIVEAU HANDBOOGSCHIETEN: ZO EXACT MOGELIJK REKENING HOUDEN MET AFSTAND, WINDRICHTING/STERKTE, LUCHTDICHTHEID, ADEMHALING EN SPIERBEHEERSING Bron afb.: teamusa.org, 2012

GEFELICITEERD, JE HEBT DEZE KENMERKEN, HOE MAAK JE OPTIMAAL GEBRUIK VAN JE HERSENS? BEIDE HELFTEN ABSTRACT & INTUITIEF LOGISCH & IMPULSIEF FEITEN & ARTISTIEK Bron: www.sott.net

VAN VOREN GEZIEN: LINKS & RECHTS Bron: frankwatching.com

STAPPEN/FASEN IN HET CREATIEVE DENKEN PROBLEEMANALYSE formuleren van het op te lossen creatieve probleem DIVERGEREN vele mogelijke alternatieve oplossingen formuleren CONVERGEREN de beste oplossing selecteren en uitwerken tot een concreet resultaat

HET CREATIEVE PROCES IN EEN FIGUUR ? ! Bron: www.cocd.be, bewerkt

STAP 1 CREATIEF PROBLEEM OF NIET? NEE DE BESTE STANDAARDOPLOSSING JA OPLOSSING IS NOG NIET BEKEND NAAR STAP 2 EN STAP 3 VOORBEELDEN ‘ROUTINEPROBLEEM’: * HOE SCHRIJF JE EEN PERSBERICHT? * WAT HEB JE NODIG VOOR EEN COMMERCIELE SWOT-ANALYSE? * WAT IS DE FISCALE BEWAARTERMIJN VOOR BEDRIJFSGEGEVENS? VOORBEELDEN ‘CREATIEF PROBLEEM’: * HOE KUNNEN WE SOCIAL MEDIA GEBRUIKEN VOOR EEN VERRASSENDE ‘BRANDING’- CAMPAGNE? * HOE KUNNEN WE MEER KLANTEN TREKKEN IN DEZE CRISISTIJD?

STAP 2 DIVERGEREN / DIVERGENT DENKEN bron: e-create.eu

TECHNIEKEN OM JE VERBEELDING TE PRIKKELEN MET OP PLAATS 1: VOLHOUDEN, DOORZETTEN, TRANSPIRATIE (EDISON) FLEXIBEL WAARNEMEN, BIJVOORBEELD: STIP Bron: www.ict-cks.bel JONGE/OUDE VROUW SCHAAKBORD IN DE FANTASIE VAN DE KUNSTENAAR KIJK JE NAAR HET PAARD VAN VOREN OF VAN ACHTEREN?

FLEXIBEL ASSOCIEREN, ONGEWONE VERBANDEN LEGGEN, NIEUWE COMBINATIES MAKEN VROUWENGEZICHT & BLOEMBLADEREN OCTOZEBROLIFANT EEN GEZEGDE UITBEELDEN

GROEN BRUIN ZWART WIT PAARS BLAUW GEEL ORANJE DOORBREKEN VAN DENKPATRONEN LOSLATEN IS MOEILIJK PATRONEN GEVEN ONS ZEKERHEID & GEMAK ROEP DE KLEUREN, NIET DE WOORDEN: GROEN BRUIN ZWART WIT PAARS BLAUW GEEL ORANJE WAAROM GAAT DIT NIET VANZELFSPREKEND?

Olinfgeooljk WAAROM KUNNEN WE DEZE TEKST GEMAKKELIJK LEZEN? ZIE DE UITLEG IN DE TEKST! Olinfgeooljk Onedoerzk hefet uigeeweztn dat het mesnliejk biren niet alle letrets arapt lseet maar de wodoern als geeehl oepnemt. De voroaawrde om de wodoren tcoh te keunnn leezn, is dat de ertese en lastate lteetr op hun palats meoetn bejlivn. Geef toe, dit is tcoh luek voeeborld van een dkenpoatorn. Zfels al saatn binja alle leertts door eaalkr, tcoh heernkt ons beirn de woporodatrnen. Bron: cocd/be

STAP 3 CONVERGEREN / CONVERGENT DENKEN 43.252.003.274.489.856.000 mogelijkheden Optimaal: in minder dan 20 draaiingen naar DE ENE OPLOSSING

NOG STEEDS NIET GELUKT: IDEEEN EN OPLOSSINGEN KUNNEN TOT DE VERBEELDING SPREKEN, MAAR NIET UITVOERBAAR ZIJN, OF TEGEN TE HOGE KOSTEN GEEN TOEGEVOEGDE WAARDE WOII HOE DE DUITSE DUIKBOTEN BESTRIJDEN? IDEE: DE NOORDZEE LEEG LATEN LOPEN NOG STEEDS NIET GELUKT: DE MENS VLIEGEND ALS EEN VOGEL Bron: theblaze.com

ENKELE TECHNIEKEN VOOR DEZE LAATSTE STAP OM TOT EEN WAARDEVOL CREATIEF RESULTAAT TE KOMEN IS CONVERGENT DENKEN NODIG: UITWERKING, HAALBAARHEID, CONSTRUCTIE, ORGANISATIE, KOSTEN, MARKETING, COMMUNICATIE, DISTRUBUTIE, ETC. ENKELE TECHNIEKEN VOOR DEZE LAATSTE STAP CLUSTERING VOORBEREIDEND LOVE BABY KONIJN MET PRUIMEN

2 COCD-box bron: www.cocd.org

FOETSJE-CRITERIA FINANCIEEL ORGANISATORISCH ECONOMISCH TECHNISCH SOCIAAL JURIDISCH ECOLOGISCH/ETHISCH DE CONVERGENTE FASE MOET DE KROON OP HET WERK ZIJN, DE CONCRETE VERTALING VAN HET IDEE/DE OPLOSSING IN COMMERCIEEL WAARDEVOLLE PRODUCTEN EN DIENSTEN

UITSMIJTER: VOORBEELD CREATIEVE CREATIVITEIT, VAN IDEE NAAR WERKENDE PRAKTIJK MET MEERWAARDE IDEE: HOE KUNNEN ROBOTS WORDEN INGEZET IN DE BEDIENING VAN EEN RESTAURANT? JANUARI 2013 EEN FEIT IN HARBIN, CHINA Bron: De Telegraaf online, 13-1-2013