Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nieuwe blik op publieksagressie
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Menno Karres Lead Auditor
© Brainport Development, 2014 De kracht van samenwerking 1.
Centre of Innovation and Services (CIS)
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Samenwerken aan Onderwijs en ICT Frank vd Oetelaar dinsdag 12 april 2005.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
COMPETENTIEONTWIKKELING
En de toepassing van VO&O in INHOLLAND
1 Solvency II “Beyond the waves” DNB Solvency II Seminar Gerard van Olphen 10 December 2009.
Wijkmedia onder de loep 19 november 2010 Else Rose Kuiper | lectoraat informatie, technologie en samenleving | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool.
Les 1 M&O.
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Informatiekunde ‘project Informatiewetenschappen’ 7 november F. de Vries Website Evaluatie.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Roel Olivers HR consultant Arbeidsmarkt UMC
Onderwijsconferentie
Proces en Product.
Wat is een communicatieplan?
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Een project van de NSGK. Projectdoelen de positie van jongeren met een handicap in de samenleving verbeteren de beeldvorming met betrekking tot jonge.
Een transdisciplinair onderwijsmodel Universiteit van Amsterdam casus: ECDO/UvA Margreet Schaafsma.
Werken aan Duurzaamheidvraagstukken
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
16 juni 2011sia thematische impuls Thematische Impulsen (TI) Agenda Wat is een Thematische Impuls? Waarom Thematische Impulsen? Plaats binnen SIA Inhoud.
Transdisciplinaire projecten
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Onthechten Hoe? 1.Voorlichting 2.Laagdrempelig 3.Binnen beginnen 4.Theorie & Praktijk samen 5.Maatwerk.
De succesvolle ondernemer Het juiste personeel
moderniseren van het curriculum.
Aanpak en praktijkervaring
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Eenvoudiger en beter 27 april Inhoud Waarom ook al weer Evaluatie Bbk Waarnemingen Voorstellen Systeemcertificatie BRL O +A Professioneel opdrachtgeverschap.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Honoursonderwijs in HBO
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Nike Supply Chain Management
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Insights & Essentials Willem van Putten
HAN & VALORISATIE Loes Kater HAN CvVO, november 2015 HA.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Verpleegkundig redeneren
Naar een duurzaam HRM beleid
Relatie en donatie Een onderzoek naar de behoeften van echtparen bij een relatiedonatie Ans Berkhout Presentatie werkstuk Opleiding Kempler Instituut,
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 56 opleidingen in 8 gebieden 11 locaties 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch en.
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
Het Cirrus Project: De Resultaten
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Van 2.450= voor 1.995,== DISC Duurzame Inzetbaarheid Scan
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Center for e-Learning, RSM
High Performance Incubator (HPI)
AmsterdaMaps Delen is beter dan vermenigvuldigen
CoE / KennisDC Logistiek
Cursus Interne auditor
Transcript van de presentatie:

Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong Multidisciplinaire projecten als studiemiddel voor duurzame benaderingen Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong

Multidisciplinaire projecten Voor alle studente(n)(s), van elke discipline, geldt, dat zij in staat moeten zijn : Elkaar te verstaan Een begin te maken met denken in systemen Vanuit hun eigen discipline een systeembenadering te ontwikkelen

Duurzame Ontwikkeling De “CIRRUS” benadering: Een integrale aanpak van duurzaamheid in alle studieprogramma’s, door integratie van: Kennis, Inzicht & Vaardigheden In verschillende studieonderwerpen, opdrachten en projecten. Hoofddoel, creëren van: Een bewustwording t.a.v. noodzaak duurzaamheid Een visie op duurzaamheid Een duurzame systeemaanpak

Multidisciplinaire projecten Doelstelling programma Multidisciplinaire projecten: Ervaring opdoen Het ontwikkelen van een geïntegreerde studiemodule Het ontwikkelen van een plan van aanpak van multidisciplinaire projecten (projectenwerkwijze) Belangrijke uitdaging: Gaan studenten van verschillende disciplines werkelijk samenwerken zonder suboptimalisatie ? Leidt multidisciplinaire aanpak tot duurzame(re) oplossingen?

Praktische aanpak Direct na de start van CIRRUS project, is het “ENO” MD-project uitgevoerd De resultaten van dat “ENO” MD-project dienden als input voor de te ontwikkelen MD-projectenwerkwijze. Die werkwijze is in 3 volgende projecten toegepast.

Protocol Opstart fase Uitvoeringsfase Beoordeling projectdoel Verwerving medewerkers en middelen + acceptatie Uitvoeringsfase Orientatie / probleemdefinitie Analyse / ontwikkelen oplossingen Implementatie Evaluatie / afronding

Projects / leerervaring “Eno” project Vaststellen informatiebehoefte over duurzame energie Belangrijkste ervaringen MD-project Duur gelijk Niveau deelnemers gelijk Beschikbare tijd gelijk Cohesie groep (Belbin / Tuckman) Interactie project <=> project group Relatie met externe partner

Projecten / ervaringen “De Pettena” project Het verbeteren van de energiehuishouding van seniorenwoningen Project resultaat: zeer succesvol Belangrijkste ervaringen MD-project: MD-Projectenwerkwijze voldeed. Het begeleiden van groepsvorming van studenten te moeilijk voor bedrijfsleven

Projects / learning experience “Xerox” project Ontwikkel een proces voor hergebruik onderdelen van een nieuwe generatie Gedeeltelijk succesvol Belangrijkste MD - projectervaringen: De wil en de mogelijkheid om samen te werken. Het niveau van de studenten Grote projecten moeilijk af te bakenen.

Bevindingen, conclusies en aanbevelingen (1) Student Werving studenten is moeilijk “Gelijkheid” vereist speciale aandacht Aandacht nodig voor groepsvormingsproces Organisatorisch Onderlinge afstemming studiemodules blijft een voortdurend probleem

Bevindingen, conclusies en aanbevelingen (2) Externe partners Te hoge verwachtingen Impact van toezicht op MD projecten te groot Onervarenheid externe toezichthouders met oplossen problemen in teamwerk MD-projectenwerkwijze Afstemming met studieprogramma’s Teamvorming binnenshuis Voorstel MD-projecten in hoofdfase

Samenvatting Voor Neutraal Contra MD-projecten zijn verrijkend voor studenten Ondernemingen zijn zeer welwillend Studenten moeten hun vak beter beheersen Neutraal Teambuilding intern de Faculteit Contra Studenten hebben een hekel aan nivellering Studieprogramma’s van verschillende opleidingen te verschillend. Verwerving externe MD opdrachten is moeilijk.