1 KM is going SOCIAL Presentatie van Katja Pasman Bijeenkomst 3 in OBA
Kennis & Leren Welke trends/ontwikkelingen heb jij gevonden? Inspiratie delen. De Kenniswaardeketen Leren - Kenniswerker Vier vormen van leren Recencie 2
3
Kenniswaardeketen 4
5 Wat is nu leren? Reflecteer op: Leren is het doorlopen van een proces waarmee – impliciete of expliciete – kennis gecreëerd wordt.
6 Leren Leren = het doorlopen van een proces waarmee – impliciete of expliciete – kennis gecreëerd wordt. Ofwel: waarmee bestaande kennis verrijkt en nieuwe kennis gecreëerd wordt. Kennis daardoor (behalve als het vermogen om een taak uit te voeren) ook gedefinieerd worden als het resultaat, de output van het leerproces. Aanname hierbij is dat het onmogelijk is een leerproces te bedenken dat GEEN kennis oplevert. Leren vindt plaats als gezocht wordt naar nieuwe kennis, als bestaande kennis verder ontwikkeld wordt, als het getoetst wordt op bruikbaarheid. Ambacht van de kenniswerker = steeds beter leren!
7 Ontwikkeling en typologie van kenniswerkers Veelbelovende kennis Bv. Wetenschapper/ Laboranten/ Productontwikkelaar Innovatie en waaromvraag 1 4 Bv. Verteller (einde loopbaan) Weet alles van vroeger Redundante kennis Kritisch sleutelkennis Bv. Ster (high potential, innovatie en productie) 2 3 Bv. Productietijger (gestabiliseerd) Routinematige productie Basiskennis Verwachte groei in performance Strategisch belang Hoog Laag
8 Leven Lang Leren Filmpje: Leven Lang Leren
9 Vier vormen van leren EVA (kunnen en willen)I (kennen en weten) Leren is het doorlopen van een proces waarmee impliciete of expliciete kennis verrijkt wordt. Nonaka en Takeuchi (1995), vier leerprocessen
10 Opdracht Leerprocessen Bedenk voorbeelden van de 4 leerprocessen uit je eigen praktijk. Doe dit in 2-tallen.
Opdracht bijeenkomst 4 Speel met social media: twitter/LinkedIn/Blog Verdiep je in de onderzoeksopdracht 11
Volgende meeting? 12