NOV Conferentie 7 oktober 2008

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Advertisements

In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
Beleidsplan sc Victoria ’04
Communicatie en draagvlak
Waartoe zijn wij op aarde?
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Visie, missie en kernwaarden
Ondernemen in de praktijk
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Sollicitatiegesprek.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Waarde creatie Van droom naar succesvolle onderneming Bedrijfsfilosofie Overview BV John Baken April 2008 To enrich the world …
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Binden en verbinden van mensen of personeel…
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Wat maakt het leven zinvol?
Een continue vakantiegevoel dankzij Audit & Control
Workshop intrapreneurschap Ondernemerschap binnen de bedrijfsmuren.
Secularisering en de toekomst van christelijke organisaties
ELISE DENHAENE 1BaSWB VRIJWILLIGERSWERK INPASSEN IN DE STRUCTUUR VAN EEN ORGANISATIE.
Toegepaste scenario, wat te doen TAIDA Tracking Analysing Imaging Deciding Acting De controle handelingen voor het schrijven van een goed scenario.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Stichting Jeugdwerk Pottenberg.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
‘Het talent bestaat niet. Het talent is de behoefte hebben iets te doen.’ ……. Wij als volwassenen willen graag dat kinderen zich goed ontwikkelen. Dan.
‘Het talent bestaat niet.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
WELKOM BIJ. WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Tatiana Constandse John Ouderling.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
VORMING MANAGEMENTTEAM. Inhoud vorming managementteam 1. Hoe kan een mantelzorgvriendelijke organisatie er uit zien? 2. Naar een mantelzorgvriendelijk.
Corporate Communicatie
Strategie DAG 1: Missie : WAAR WE VOOR STAAN Waarom bestaan we, toegevoegde waarde, Waarin onderscheiden we ons? Visie : WAAR WE VOOR.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
 A-94 A-94.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
50.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Welkom In het nationaal gevangenismuseum. op eigen kracht.
Maak je persoonlijke veranderverhaal
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
Netwerk DAK
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Visie en strategie Les 2: Visie verdieping.
Visie en strategie Les 4: strategie.
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Visieontwikkeling Les 5: 7 juni 2017.
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
STUDIEDAG 20 oktober 2014.
Transcript van de presentatie:

NOV Conferentie 7 oktober 2008 Visie en strategie Zelfwerkwinkel C Karin Knol (Stiel) Saskia Daru (Vereniging NOV / MOVISIE) NOV Conferentie 7 oktober 2008 MOVISIE heeft een uitgebreid cursusaanbod voor vrijwilligerscentrales op dit gebied. Vandaag gaat het daar niet over, maar veel van dit materiaal komt daar vandaan.

Visie en strategie in stappen Organisatieprofiel Wie zijn we nu? Hoe ziet onze omgeving er uit? Missie: hebben we er eentje? Visie: waar willen we heen? Toekomstbeeld Draagvlak Strategie: wat is er nodig? Beleid Tactiek Om echt bezig te gaan met visie en strategie zou je deze stappen moeten doorlopen. Het moge duidelijk zijn, daar hebben we onvoldoende tijd voor.

Missie Visie Wat doen we vandaag? We gaan alleen in op missie en visie. Strategie dus niet. Als er tijd over is, kunnen we het daar nog wel over hebben, maar dat is zelden het geval… Check: vinden jullie dit OK? Wat is jullie verwachting bij deze workshop? Wie van jullie werkt al met een visie en een missie?

Missie Hetgeen je in het hier en nu wilt uitdragen naar de buitenwereld. Je missie geeft antwoord op de vraag: “Waar staan we voor als organisatie? Waarom doen we wat we doen? Wat is ons werkterrein en wat zijn onze kernactiviteiten?”

Visie Een visie is: een door alle betrokkenen gedragen gemeenschappelijk beeld of verwachting van de toekomst. Ofwel: een ambitieuze gedeelde toekomstambitie. Een visie geeft antwoord op de vraag: “Waar willen we naar toe?”

Missie Intern en extern Verleent identiteit Motiverend, samenbindend Richtinggevend Focus van activiteiten, kernactiviteiten

Voorbeeld “War Child helpt kinderen die slachtoffer zijn van gewapende conflicten. Door te investeren in hun psychosociaal welzijn legt War Child de basis voor een vreedzame toekomst.”

Visie Biedt richting en houvast aan medewerkers (Ver)bindt medewerkers Inspireert medewerkers Helpt de organisatie zich van andere organisaties te onderscheiden Helpt overleven Maakt keuzes maken makkelijker Helpt de organisatie te verkopen

We spreken liever niet van een visie wanneer… Het door één persoon bedacht is Het niet meer dan een papieren werkelijkheid is Er sprake is van wollig taalgebruik Er sprake is van een negatieve ondertoon Er geen vernieuwing uit spreekt Het er alleen maar is omdat ‘iedereen een visie heeft’ Het niet klopt met de missie Er in de organisatie geen bekendheid aan gegeven wordt

Voorbeeld “Greenpeace vindt de vitaliteit van de aarde fundamenteel voor al het leven en strijdt daarom voor een snelle realisatie van een duurzaam evenwicht tussen mens en milieu.”

Hulpmiddel: VOS-model V: voluntary support / vrijwilliger gericht O: management support / organisatie gericht S: community support / samenlevingsgericht Is dit bekend? Hebben jullie hier wel eens over nagedacht? Ook in combi met de uitgangspunten van de Wmo?

Mission impossible? De kern van de organisatie is… We willen uitdragen dat… Ons hoofddoel is… Onze doelgroep bestaat uit… We voorzien in de behoefte van… We onderscheiden ons van onze concullega’s omdat… Zonder onze organisatie zou… Oefening: op post-its schrijven van de antwoorden (5 minuten) ze ordenen (5 minuten) en voor jezelf samenvatten in één of twee zinnen

Toekomstbeeld Stel: in 2012 wordt jouw vrijwilligerssteunpunt gezien als een voorbeeld voor andere vrijwilligerssteunpunten….

In 2012… Wat is er bereikt? Hoe ziet de omgeving er uit? Wat vertel je over jouw steunpunt aan anderen? Welke successen zijn er te noemen? Hoe heb je deze positie bereikt?

En dus… Wij dromen van een samenleving waarin… Wij bevinden ons in een omgeving waarin… Wij willen bereiken dat… Wij doen dit door… Zo heb je je globale visie geformuleerd! Maar: terugkoppelen en laten aanvullen