Samenwerkend ontdekkend leren met computersimulaties P.M. Bloemendaal J.M. van Baalen E.M. Schoonderwaldt J.D. Donnison-Speyer
Probleemstelling Intercollegiale communicatie wordt steeds belangrijker omdat: Meer artsen Meer patiënten Kortere werktijden Patiënten worden assertiever Communicatie wordt vastgelegd in de STATUS Elk jaar worden er meer studenten toegelaten in de opleiding geneeskunde Nummerus fixus dreigt te worden opgeheven De bevolking in Nederland groeit nog steeds. Minder artsen per 1000 inwoners Bevolking vergrijst Werktijden worden korter. 48 urige werkweek Veel meer vrouwen in de gezondheidszorg. Willen over het algemeen korter werken. Patienten worden mondiger. Waarom is wordt dit onderzoek gedaan, dat heeft de vorige dokter toch ook al gedaan Second opinion. Status wordt dus steeds belangrijker
Training in status voering Ontdekkend leren is niet toegestaan Ethisch Juridisch Gebrekkige training statusvoering Theorie Praktijk Studenten mogen niet zomaar losgelaten worden op patienten. In onze curricula zijn geen formele theoretische beschouwingen over de intercollegiale commucatie teruggevonden. In praktijk schrijven veel coassistenten in een casus. Dit wordt niet op een structurele manier beoordeeld. In veel gevallen zal de coassist af en toe een consult mogen schrijven. Het is echter niet zeker dat alle coassistenten altijd een consult schrijven.
Interfacultaire Communicatie Training ICT Formuleren en op schrift stellen van: Activerende gegevens anamnese/LO Probleemstelling Differentiaaldiagnose Diagnostisch/therapeutisch plan Vraagstelling/Consult Gezamelijk project van LUMC en AMC Duur 2 jaar (2000 – 2002) Gesubsidieerd door SURF
Werkwijze Dynamische Patiënt Simulator® 20 patiëntcasussen Auteur systeem Toestand van patiënt veranderd in tijd 20 patiëntcasussen Realtime (duur ±5 dagen) ‘Gespeeld’ door 2 studenten Gescheiden locaties LUMC AMC
Centale Server voor DPS casussen Eén server met de 20 verschillende casus Bereikbaar via internet Gebaseerd op WBT technologie Internetcomputer moet beschikken over speciale gratis software Windows 3.x, 98, ME, 2000 en XP Macintosh Unix (Linux)
Overdracht in DPS DPS kan overdracht grotendeels automatiseren Voordeel: Alle gegevens over de overdracht worden automatisch in status geplaatst Resultaat: een overdracht volgens het ‘boekje’ Nadeel: Sluit niet aan bij de praktijk
Compromis Student kan activerende gegevens markeren tijdens de casus Automatisch overnemen in de overdracht van: Introductietekst Activerende gegevens Zelf formuleren van: Probleemlijst Differentiaaldiagnose Planning
Markeren activerende gegevens
Overdrachtsformulier Student speelt hier chirurg die een consult vraagt aan de internist
Resultaat overdracht
Ervaringen Samenwerken aan één casus is aantrekkelijk en leerzaam onderwijs Zeer gevoelig voor uitvallers Nieuwe WBT technologie geschikt voor distributie Computer Ondersteund Onderwijs
Discussie Intercollegiale beoordeling zinvol? Formatief Summatief 6 voorbeeld casussen zijn te vinden in de COO-Inloop Beschikbaar (dankzij SURF subsidie) voor alle medische faculteiten in Nederland