1508032 workshop Veranderen: een noodzaak!?. 1508032 Verandering en vernieuwing leveren winst op.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
Advertisements

workshop geld zoeken loont
“Hoe kom ik aan klanten?”
Communicatief gedrag + / -
Zes denkhoeden De Bono Gebruik
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
Een moodboard?.
ALS HET IN HET LEVEN TEGENZIT.
Logical Framework Approach
GPS-SLIDES
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Sportcafé Amsterdam Zuid
Medmec04 – Engagement Les 5
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
Ho 7: Creatief denken.
Workshop ‘Is er een toekomstige rol voor verkoopvrijwilligers’ 25 mei 2013.
Soest 9 mei Inspiratiesessie Doorsnee van een vereniging Nederlands Expertise Centrum Projecten.
The Lewis method: een gespreksmodel
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Wat is belangrijk om te leren?
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Les 5 – Goed doen 2.0.
Burgerinitiatieven.
Inleiding in de Module R. Hoijtink. Met welke gevoelens associeer je deze beelden? Vrijheid, vakantie, succes, natuur, avontuur, rust. Kortom alles wat.
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
 Mw. Stams Zesde semester 17 mei  Maximaal 10 minuten  Bezoek en beoordeling van mensen uit het bedrijfsleven  Doelgroep: investeerders o Wat is.
Leerstijlen KOLB SJM.
Ambassadeurs 31 juli 2014 Agenda
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Ondernemingsraad IGSD Steenwijkerland & Westerveld.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Workshop verkiezing student-ondernemer 2014 maart/april 2014 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel
AGE GROEP ENQUÊTE EN AGE GROEP PLAN Cees Vollaard Age Groep Triathleet.
Zaterdag 21 november 2015 Niet-leden als vrijwilligers, Een uitdaging NTB congres zaterdag 21 november 2015.
Presentatie Creëren en innoveren Oefensituatie Jongleren met visie.
Transities in de zorg Draagvlak, Bekendheid en Informeren.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Willen Joris en Monique rijdenWillen Joris en Monique rijden? 'S-PORTCAFÉ Vrijwilligers vinden & binden.
+. +  DAS nou Nooit Gedacht  Doelstelling – Wat willen we bereiken?  Realisatie – Hoe gaan we dit doen?  Afsluiting Programma.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Workshop Sociaal netwerk in beeld Door Conny Hekker, RIBW Nijmegen en Rivierenland (GGz) Saskia van Grinsven en Gery Lammersen, Movisie.
Blockchaintoepassingen met een publiek belang in Groningen mei 2017
4 Richtlijnen ter inspiratie
Een vergadering organiseren
What will you do to change the
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Creatief Denken maar eerst:.
Creatief Denken maar eerst:.
Les 1: Introductie Marketing
Presentatie bedrijfsplan
Beter denken om beter te vergaderen
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Workshop creativiteit
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

workshop Veranderen: een noodzaak!?

Verandering en vernieuwing leveren winst op

Wat verandert (niet) Hoofdactiviteit Nevenactiviteiten Omstandigheden Vrijwilligers Begeleiding

Toekomstige veranderingen Gedwongen veranderingen van buitenaf Gedwongen verandering van binnenuit Gestuurde veranderingen

Winst gestuurde veranderingen Boeien en activeren aanwezige leden Bruisender imago Nieuwe leden en vrijwilligers uit nieuwe doelgroepen Opruiming vermolmde zaken

Gestuurd veranderen met Betrokken vrijwilligers Zappende vrijwilligers Serviceclubs Maatschappelijk betrokken ondernemers

Omgaan met suggesties, plannen en ideeën is moeilijk

Nieuwe aanpak Uitdagen alle aanwezigen om creatief een vraagstuk aan te pakken Uiten van emoties, gevoelens, vermoedens en ingevingen (intuïtie) waarom een idee wél of niet een kans van slagen heeft Samen zoeken naar feiten, cijfers, informatie Positieve beoordelingen van ideeën waarom iets wél zal functioneren Negatieve beoordelingen, waarom een idee niet zal functioneren Samenvatten en samen besluiten of idee/plan aangepakt wordt

Case Een bedrijf heeft gezegd dat het uw vereniging best voor € 2500,- wil sponsoren. U moet met een originele en gekke tegenprestatie komen Dus geen petjes, T-shirts en briefpapier met zijn logo, geen advertenties in uw krantje De sponsor wil iets totaal nieuws

Het denkproces 1.Neem de gevonden woorden en bedenk er geheel nieuwe dingen (5 minuten) 2.Kies één aanpak (3 minuten) 3.Geef een gevoelsmatig oordeel (2 minuten) 4.Probeer feiten en cijfers bij de nieuwe aanpak te zoeken/bedenken (5 minuten) 5.Welke kansen liggen er? Positieve beoordeling (3 minuten) 6.Geef problemen aan. Negatieve beoordeling (5 minuten) Vat samen en beslis (5 minuten)

Beginnen(1) Reageer nog eens op (oude) ideeën Benader onze activiteiten/problemen vanuit het gezichtspunt van ons lastigste lid Neem de aanpak van een probleem en zoek alternatieven Neem dingen van een ander als voorbeeld en pas ze aan naar eigen omstandigheden Combineer bekende methoden of effecten Pas oude ideeën effectief toe Ga op zoek naar een visioen; dit geeft richting aan het denken

Beginnen(2) Voeg zeer verschillende dingen aan elkaar, kijk wat er ontstaat Keer zaken om Probeer een andere, tegengestelde invalshoek Ontdek een patroon in het oude en probeer een ander patroon te vinden Provoceer vanuit een andermans gezichtspunt Neem een willekeurig woord en kijk wat eraan kan hangen en verbindt dat aan een eigen product/dienst

Veel plezier en succes met veranderen en vernieuwen