workshop Veranderen: een noodzaak!?
Verandering en vernieuwing leveren winst op
Wat verandert (niet) Hoofdactiviteit Nevenactiviteiten Omstandigheden Vrijwilligers Begeleiding
Toekomstige veranderingen Gedwongen veranderingen van buitenaf Gedwongen verandering van binnenuit Gestuurde veranderingen
Winst gestuurde veranderingen Boeien en activeren aanwezige leden Bruisender imago Nieuwe leden en vrijwilligers uit nieuwe doelgroepen Opruiming vermolmde zaken
Gestuurd veranderen met Betrokken vrijwilligers Zappende vrijwilligers Serviceclubs Maatschappelijk betrokken ondernemers
Omgaan met suggesties, plannen en ideeën is moeilijk
Nieuwe aanpak Uitdagen alle aanwezigen om creatief een vraagstuk aan te pakken Uiten van emoties, gevoelens, vermoedens en ingevingen (intuïtie) waarom een idee wél of niet een kans van slagen heeft Samen zoeken naar feiten, cijfers, informatie Positieve beoordelingen van ideeën waarom iets wél zal functioneren Negatieve beoordelingen, waarom een idee niet zal functioneren Samenvatten en samen besluiten of idee/plan aangepakt wordt
Case Een bedrijf heeft gezegd dat het uw vereniging best voor € 2500,- wil sponsoren. U moet met een originele en gekke tegenprestatie komen Dus geen petjes, T-shirts en briefpapier met zijn logo, geen advertenties in uw krantje De sponsor wil iets totaal nieuws
Het denkproces 1.Neem de gevonden woorden en bedenk er geheel nieuwe dingen (5 minuten) 2.Kies één aanpak (3 minuten) 3.Geef een gevoelsmatig oordeel (2 minuten) 4.Probeer feiten en cijfers bij de nieuwe aanpak te zoeken/bedenken (5 minuten) 5.Welke kansen liggen er? Positieve beoordeling (3 minuten) 6.Geef problemen aan. Negatieve beoordeling (5 minuten) Vat samen en beslis (5 minuten)
Beginnen(1) Reageer nog eens op (oude) ideeën Benader onze activiteiten/problemen vanuit het gezichtspunt van ons lastigste lid Neem de aanpak van een probleem en zoek alternatieven Neem dingen van een ander als voorbeeld en pas ze aan naar eigen omstandigheden Combineer bekende methoden of effecten Pas oude ideeën effectief toe Ga op zoek naar een visioen; dit geeft richting aan het denken
Beginnen(2) Voeg zeer verschillende dingen aan elkaar, kijk wat er ontstaat Keer zaken om Probeer een andere, tegengestelde invalshoek Ontdek een patroon in het oude en probeer een ander patroon te vinden Provoceer vanuit een andermans gezichtspunt Neem een willekeurig woord en kijk wat eraan kan hangen en verbindt dat aan een eigen product/dienst
Veel plezier en succes met veranderen en vernieuwen