Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieavond 3 Groep 3.
Advertisements

Welkom op de informatieavond van groep 1-2
“Allemaal op AVI 9 de school uit én gemotiveerde lezers”.
Informatieavond groep 3 en 4
Preventieve instructiemethodiek
Informatieavond 2 Groep 3.
bij juf Ineke en juf Caroline
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Verdeel het woord in lettergrepen
Informatieavond 3 Groep 3.
Informatieavond Groep 4 Flamingo’s 2013/2014.
Voortgezet technisch lezen
Informatie avond groep 3
Informatieavond Pelikanen
ouderavond groep 3 - lezen
Voorlichtingsavond groep 3
Effectief leesonderwijs
Woensdag 11 september Welkom. woensdag 11 september Welkom.
Leerlijnen in relatie met de methode
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Infoavond groep 4.
Informatieavond groep 4
Structureel Coöperatief Leren
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Informatie avond GROEP 3
Even voorstellen : Groep 3b
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
INFORMATIEAVOND GROEP 3/4
Ouderavond De Kameleon 15 april 2014
Interactief voorlezen en taalontwikkeling
Instructiegroep 4 Ouderkring 16 september 2014
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Ouderavond voortgezet aanvankelijk technisch leesonderwijs
Welkom in groep 3b.
Welkom in groep 4 André Bovelander en Nikie Mesker.
Welkom in het eerste leerjaar!
Informatieavond groep 4-5
Lezen leren.
‘Leren lezen doe je samen’ Groep 3 en 4
wat moet ik doen b ij l w ie l m uu r k ou s l ij m n u l p ie k j eu
m o l w ij n d eu k l i k p ij l b oe r t ie n v o s wat moet ik doen ik stop.
m a s t v l ie g v l a g z ei l t ou w w ie s h oe d aa p ik stop wat moet ik doen.
Juf Miranda Molengraaf
Info avond groep 3 17 september 2015
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
ouderavond groep 3 - lezen
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
PPO Delflanden IB netwerk “Groepsgericht denken”.
Informatieavond groep 3/4
Instructiegroep 4 Ouderkring 29 september 2014 Leerkrachten: Debby Kanters (ma-di) José van Doorn (wo-do-vrij) Lio-stagiaire Pabo: Maartje Bekkers (ma-di)
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Informatieavond groep 3 Dinsdag 18 september 2012.
Welkom Presentatie door Nieuwsbegrip en leesproblemen Zo spreekt de tekst boekdelen Machteld Bakker en Annemarie Moeskops.
Informatieavond september Welkom  Kennismakingsronde  Weekindeling  Waarom een combinatiegroep?  Vriendenklas  Dagprogramma  Ontwikkelingsplannen.
Voorschotbenadering risicokleuters
Aanvankelijk lezen Aanvankelijk lezen en spellen is de term die het proces aangeeft waarin een kind leert lezen en spellen. In Nederland gaat men ervan.
Liesje leerde lotje lopen Door de lange linde laan Maar toen lotje niet wou lopen Liet liesje lotje staan.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Mol en beer.
Ouderavond groep 3 Lezen op school/thuis.
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Spelling woorden met lange klank
inoefenen van woordbeeld: visueel en auditief
Vrijdag 17 februari 2017.
1 woorden met ui 2 woorden met oe 3 woorden met ou en nu 4.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Wat gaan we vandaag leren?
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Vokale, konsonante en diftonge
Transcript van de presentatie:

Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4 Workshopavond

Groep 1 en 2

Het begint allemaal al in groepen 1 en 2 *Fonologisch bewustzijn *Fonemisch bewustzijn *Letters aanbieden

Fonologisch bewustzijn groep 1 Ontwikkelen van een taalbewustzijn: - Goede luisterhouding -Betekenis van woorden - Van woorden naar klankgroepen (lettergrepen) Van losse woorden zinnen maken Zinnen opdelen in losse woorden - Leren spelen met klanken ( rijmen )

Fonemisch bewustzijn groep 2 en 3 Een foneem is een letter of lettercombinatie Ontdekken dat woorden uit losse klanken (letters) bestaan. De “b” is de eerste letter van ‘bal’ en ook van ‘boek’ -klinkers in een woord isoleren ( wat hoor ik voor aan bij het woordje ‘koek’) -analyse van klanken (hakken) -synthese van klanken (plakken) -letters benoemen (16 klankzuivere letters)

Rijmen

Beginklank

Woordjes herkennen

Letters leren (een klankzuivere letter wordt aangeboden)

Werkblad

Lettermuur / ABC Muur

Moet mijn kind dit allemaal al kunnen? In ieder geval is een goed ontwikkeld fonemisch bewustzijn een belangrijke voorwaarde voor het lezen in groep 3. Ieder kind leert zich dit eigen maken op zijn/haar eigen niveau en tempo. - aanpak 1 extra uitleg en verlengde instructie in kleine kring - aanpak 2 gemiddelde instructie in kleine kring - aanpak 3 meer uitdaging en verdieping in kleine kring

Wat kun je als ouder doen? Samen boekjes lezen Taal – en rijmspelletjes Samen spulletjes verzamelen voor het letterhuis

Groep 3

AANVANKELIJK LEZEN 1e periode: Kern 1 t/m 6 Klankzuivere periode: Alle letters aanleren en telkens woorden lezen met de reeds aangeboden letters: Korte klanken: a, e, u, i, o Lange klanken: aa, ee, uu, oo Tweetekenklanken: ui, ie, ei, ij, ou, au, oe, eu Medeklinkers: b, d, f, g, h, j, k, l, m, n, p, r, s, t, v, w, z Klankzuivere woorden van de vorm : medeklinker - klinker – medeklinker: mkm (boom, roos)

VOORBEELD WERKBOEKJE KERN 2

2e periode: kern 7 t/m 12 Vlot en begrijpend lezen: *Vlot kunnen toepassen van de reeds aangeleerde vaardigheden. *Vlot kunnen lezen van woordrijtjes en stukjes tekst. *Teksten kunnen begrijpen en vragen erover kunnen beantwoorden.

Tevens het aanleren van: Klankzuivere woorden met combinaties van twee medeklinkers vooraan of achteraan: mmkm (bloem) en mkmm (paars) Klankzuivere woorden met combinaties van twee medeklinkers vooraan en achteraan: mmkmm (krans, spons) Klankzuivere woorden met meer dan twee medeklinkers achter elkaar: mkmmm (markt), mmmkm (straat), mmmkmm (straks) Klanken -sch,-ng,-nk,-ch leren. Woorden met –aai,-ooi,-oei en –eeuw, ieuw.

VOORBEELD WERKBOEKJE KERN 8

Groep 4

Methode: Estafette

Opbouw Les Doel van de les Vloeiend en Vlot (voor – koor – door) Aanpak 3 aan de slag Instructie aanpak 1 en 2: lezen tekst en woordrijtjes Aanpak 2 aan de slag Verlengde instructie aanpak 1 Ronde lopen / Les afsluiten

Doel van de les * Voorbeeld: Het lezen van een tekst met intonatie door gebruik te maken van de aanhalingstekens. Het herhalen van woordrijtjes, zinnen en een tekst.

Vloeiend en vlot Met de hele klas voor – koor –door: Juf Hele klas Verschillende variaties Voorbeeld woordrijtje: puntenslijper jongensbroeken druiventrossen knoflookpoeder

Aanpak 3 Week: 37 Maandag Vloeiend en vlot blz 19-20-21 Estafetteloper 18 Biebboek Dinsdag Vloeiend en Vlot blz. 25-26-27 Estafetteloper 19 Donderdag Vloeiend en vlot blz. 19-20-21 speurneus Vrijdag Bespreken met juf

Instructie aanpak 1 en 2 Lezen van een tekst Lezen van woordrijtjes Lezen met de zandloper

Aanpak 2 * Voorbeeld: Aanpak 3: zie schema Aanpak 1 en 2 : -Vloeiend en vlot blz 53-54 -Lezen verhaal 10 -Maak les 10 in je werkboek -Lezen in je biebboek

Verlengde instructie aanpak 1 Lezen aan de instructietafel Vloeiend en Vlot Tekst uit boek of los blad

Ronde lopen / Les afsluiten Kinderen helpen / begeleiden Gezamenlijk afsluiten Terugblik op: Het doel Werkhouding Samenwerken (zandloper of aanpak 3)