Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4 Workshopavond
Groep 1 en 2
Het begint allemaal al in groepen 1 en 2 *Fonologisch bewustzijn *Fonemisch bewustzijn *Letters aanbieden
Fonologisch bewustzijn groep 1 Ontwikkelen van een taalbewustzijn: - Goede luisterhouding -Betekenis van woorden - Van woorden naar klankgroepen (lettergrepen) Van losse woorden zinnen maken Zinnen opdelen in losse woorden - Leren spelen met klanken ( rijmen )
Fonemisch bewustzijn groep 2 en 3 Een foneem is een letter of lettercombinatie Ontdekken dat woorden uit losse klanken (letters) bestaan. De “b” is de eerste letter van ‘bal’ en ook van ‘boek’ -klinkers in een woord isoleren ( wat hoor ik voor aan bij het woordje ‘koek’) -analyse van klanken (hakken) -synthese van klanken (plakken) -letters benoemen (16 klankzuivere letters)
Rijmen
Beginklank
Woordjes herkennen
Letters leren (een klankzuivere letter wordt aangeboden)
Werkblad
Lettermuur / ABC Muur
Moet mijn kind dit allemaal al kunnen? In ieder geval is een goed ontwikkeld fonemisch bewustzijn een belangrijke voorwaarde voor het lezen in groep 3. Ieder kind leert zich dit eigen maken op zijn/haar eigen niveau en tempo. - aanpak 1 extra uitleg en verlengde instructie in kleine kring - aanpak 2 gemiddelde instructie in kleine kring - aanpak 3 meer uitdaging en verdieping in kleine kring
Wat kun je als ouder doen? Samen boekjes lezen Taal – en rijmspelletjes Samen spulletjes verzamelen voor het letterhuis
Groep 3
AANVANKELIJK LEZEN 1e periode: Kern 1 t/m 6 Klankzuivere periode: Alle letters aanleren en telkens woorden lezen met de reeds aangeboden letters: Korte klanken: a, e, u, i, o Lange klanken: aa, ee, uu, oo Tweetekenklanken: ui, ie, ei, ij, ou, au, oe, eu Medeklinkers: b, d, f, g, h, j, k, l, m, n, p, r, s, t, v, w, z Klankzuivere woorden van de vorm : medeklinker - klinker – medeklinker: mkm (boom, roos)
VOORBEELD WERKBOEKJE KERN 2
2e periode: kern 7 t/m 12 Vlot en begrijpend lezen: *Vlot kunnen toepassen van de reeds aangeleerde vaardigheden. *Vlot kunnen lezen van woordrijtjes en stukjes tekst. *Teksten kunnen begrijpen en vragen erover kunnen beantwoorden.
Tevens het aanleren van: Klankzuivere woorden met combinaties van twee medeklinkers vooraan of achteraan: mmkm (bloem) en mkmm (paars) Klankzuivere woorden met combinaties van twee medeklinkers vooraan en achteraan: mmkmm (krans, spons) Klankzuivere woorden met meer dan twee medeklinkers achter elkaar: mkmmm (markt), mmmkm (straat), mmmkmm (straks) Klanken -sch,-ng,-nk,-ch leren. Woorden met –aai,-ooi,-oei en –eeuw, ieuw.
VOORBEELD WERKBOEKJE KERN 8
Groep 4
Methode: Estafette
Opbouw Les Doel van de les Vloeiend en Vlot (voor – koor – door) Aanpak 3 aan de slag Instructie aanpak 1 en 2: lezen tekst en woordrijtjes Aanpak 2 aan de slag Verlengde instructie aanpak 1 Ronde lopen / Les afsluiten
Doel van de les * Voorbeeld: Het lezen van een tekst met intonatie door gebruik te maken van de aanhalingstekens. Het herhalen van woordrijtjes, zinnen en een tekst.
Vloeiend en vlot Met de hele klas voor – koor –door: Juf Hele klas Verschillende variaties Voorbeeld woordrijtje: puntenslijper jongensbroeken druiventrossen knoflookpoeder
Aanpak 3 Week: 37 Maandag Vloeiend en vlot blz 19-20-21 Estafetteloper 18 Biebboek Dinsdag Vloeiend en Vlot blz. 25-26-27 Estafetteloper 19 Donderdag Vloeiend en vlot blz. 19-20-21 speurneus Vrijdag Bespreken met juf
Instructie aanpak 1 en 2 Lezen van een tekst Lezen van woordrijtjes Lezen met de zandloper
Aanpak 2 * Voorbeeld: Aanpak 3: zie schema Aanpak 1 en 2 : -Vloeiend en vlot blz 53-54 -Lezen verhaal 10 -Maak les 10 in je werkboek -Lezen in je biebboek
Verlengde instructie aanpak 1 Lezen aan de instructietafel Vloeiend en Vlot Tekst uit boek of los blad
Ronde lopen / Les afsluiten Kinderen helpen / begeleiden Gezamenlijk afsluiten Terugblik op: Het doel Werkhouding Samenwerken (zandloper of aanpak 3)