Rekenen in een Vve setting Werkconferentie Vversterk Taal en rekenen. Thea Brejaart Ced groep 4 november 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Juf myriam Juf Myriam Dit ben ik Mijn klas Dit schooljaar
Advertisements

Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 2
Ervaringen in samenwerking
Rekenproblemen en Dyscalculie
Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
Welkom bij Leefstijl.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Social media voor (ouderen)organisaties Scholingsochtend SBOG ‘Kennismaken met social media’ Maandag 5 maart 2012.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Omgaan met geschiedenis
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Beginnende geletterdheid
Mathematics Education and Neurosciences
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
OGO en RW OntwikkelingsGerichtOnderwijs en Reken-Wiskunde
Domein: Breuken, kommagetallen, verhoudingen en procenten
Schatkist Ouderavond.
Freudenthal Instituut
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Vakspecifieke onderwijsbehoeften bij rekenen en Wiskunde
Informatieavond schooljaar groep geel en oranje
Leerlijnen in een Wiki
Wat is Mibo en wat kan ik ermee?. Wat is Mibo? Mibo is gratis educatieve software via het internet Mibo wordt U aangeboden door: APS (
Planborden en dag- /weektaken
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
Hallo. Ik ben Raai de Kraai!. Hallo. Ik ben Raai de Kraai!
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
‘Hoeveel auto’s kunnen er op een brug voor hij doorzakt?’
Informatieve bijeenkomst
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Workshop Doorlopende leerlijnen rekenen ‘Iedereen telt mee’ Over de drempels met taal en rekenen: VVE-PO Carla Sanders, Nel van Loon en Magda van der Wulp.
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 19 januari 2011.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Hallo. Ik ben Raai de Kraai! in elk thema in een aantal activiteiten in startthema’s Thuis en Vakantie maken kinderen kennis met Raai altijd in startactiviteit.
Een digitaal bord in groep 1-2 Hoe dan?. De eigenschappen van een kleuter: Kleuter leert door: –Ontdekken, proberen, veel herhalen –Imiteren Beperkte.
Vloeibare steden Vitaal netwerk. Het netwerk 1 G32 bestaat bij gratie van rijk en van problemen van de steden in de jaren 90, dus: Beperking in omvang.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 15 april 2011
Nodig:1 bekertje Doosje met gewichten Schepje Schep in je beker zand totdat hij helemaal gevuld is. Weeg de gevulde beker in je hand. Pak nu een gewicht.
Kinderen effectief helpen met rekenen
Presentatie ouderbijeenkomst
Ouderpresentatie 1. Rekendoelen periode tot en met eerste rapport
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Cognitieve ontwikkeling bij kleuters
Grootheden en Eenheden
Van documenteren naar afstemmen en terug…
IMATerials: audiomat  .
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Executieve functies Marije Ruben.
Wiskunde in het eerste leerjaar
De ontwikkeling van het kind !
Rekenspecialist bijeenkomst 2
werkblad 1. van: …………………………..
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Transcript van de presentatie:

Rekenen in een Vve setting Werkconferentie Vversterk Taal en rekenen. Thea Brejaart Ced groep 4 november 2009

Actuele ontwikkelingen

Reken onderwijs onder vuur Signalen uit het veld Onderzoek-publicaties-symposia. “Staartdeling is weer cool” “Rekenonderwijs onder vuur” J/M “Gevoel voor verhoudingen moet terug” Volkskrant

Onze ontwikkelingen: Van Kerndoelen naar Tussendoelen Domeinen Deelaspecten Activiteiten.

Beredeneerd aanbod 1. Thematische activiteiten 2. Routines (terugkerende activiteiten)

Het jargon: 1.Rekenen en Wiskunde met jonge kinderen. 2.Beredeneerd aanbod 3.Tussendoelen-domeinen-deelaspecten. 4.Routines.

Waarom leren we rekenen?

Ontwikkelen van 1. Fysieke hersenstructuren Tussen 0-7 jaar grootste ontwikkeling! 2. Logisch denken. 3.Wetmatigheden accepteren 4.Plaatsbepaling: Ik-in de wereld

5. Ordeningen in denken en handelen. 6.Omgaan met economische aspecten van de samenleving. 7.…………………………………………… 8.…………………………………………… 9.…………………………………………….

Hersenen leren info verwerken

Wat heb ik nodig om Kansen te grijpen? en Kansen te creeëren?

Voor deze middag Rekenwoordenschat vergroot je vermogen om te improviseren Opdracht. Routines keren dagelijks terug. Geven ervaring, ontdekking, herhaling Opdracht.

Spelend rekenen met peuters en kleuters Delubas

Definitie 1.Herkenbare, terugkerende, betekenisvolle reken-wiskunde activiteiten

Kenmerken Pop met karakter. Leven inblazen Levend houden Hoort bij het domein Beweegt zich in deelgebieden.

De verzamelkabouter TELLEN EN GETALBEGRIPMETENMEETKUNDE Vergelijken en ordenenLengteLichaams-kennis Beginnend tellen en getalbegripInhoudOriënteren Kennen van de telrijGewichtConstrueren Werken met hoeveelhedenTijdOpereren Eenvoudige erbij- en eraf-situaties Werken met getalsymbolen

De verzamelkabouter 1.Karakter: is gek van verzamelen, maar vindt sorteren moeilijk 2.Materialen: kruiwagen en sorteerdoosjes, allerlei verzamelde spullen

Nol de Meetmol 1.Beschrijving: lief en traag, graaft het liefst gangen. Vriend: de Meetpier 2.Materialen: meetlint, liniaal, meetveters, loopwiel, duimstok METEN Lengte

Willy Weeg Karakter: Ik ben sterk Materiaal: Weegschalen Personen, keuken, brieven Digitaal Analoog balans METEN Gewicht

Jaap het Slaapschaap 1.Beschrijving: suffig en een beetje dom, valt steeds in slaap, heeft geen tijdsbesef 2.Materialen: klok, horloge, stopwatch, zandloper, kalender, eierwekker, agenda, foto’s van vroeger en nu, een dagboekje METEN Tijd

Sam en Pam 1.Beschrijving: tweeling, gericht op het zien van details, overeenkomsten en verschillen, geïnteresseerd in cijfers 2.Materialen: symboolkaartjes, seriekaartjes, spelletjes TELLEN EN GETALBEGRIP Vergelijken en ordenen Beginnend tellen en getalbegrip Kennen van de telrij Werken met getalsymbolen

1.Beginnen met een of meerdere routines 2.Introductie in de grote groep 3.Hierna meermalen inzetten in grote en/of kleine groep (maximaal 4 kinderen) 4.Vaste plek binnen het lokaal

Wanneer inzetten 1.Aangrijpen van spontane gebeurtenissen 2.Inzetten tijdens verschillende onderdelen van het dagritme 3.Algemeen: kansen grijpen en creëren.