Rekenen in een Vve setting Werkconferentie Vversterk Taal en rekenen. Thea Brejaart Ced groep 4 november 2009
Actuele ontwikkelingen
Reken onderwijs onder vuur Signalen uit het veld Onderzoek-publicaties-symposia. “Staartdeling is weer cool” “Rekenonderwijs onder vuur” J/M “Gevoel voor verhoudingen moet terug” Volkskrant
Onze ontwikkelingen: Van Kerndoelen naar Tussendoelen Domeinen Deelaspecten Activiteiten.
Beredeneerd aanbod 1. Thematische activiteiten 2. Routines (terugkerende activiteiten)
Het jargon: 1.Rekenen en Wiskunde met jonge kinderen. 2.Beredeneerd aanbod 3.Tussendoelen-domeinen-deelaspecten. 4.Routines.
Waarom leren we rekenen?
Ontwikkelen van 1. Fysieke hersenstructuren Tussen 0-7 jaar grootste ontwikkeling! 2. Logisch denken. 3.Wetmatigheden accepteren 4.Plaatsbepaling: Ik-in de wereld
5. Ordeningen in denken en handelen. 6.Omgaan met economische aspecten van de samenleving. 7.…………………………………………… 8.…………………………………………… 9.…………………………………………….
Hersenen leren info verwerken
Wat heb ik nodig om Kansen te grijpen? en Kansen te creeëren?
Voor deze middag Rekenwoordenschat vergroot je vermogen om te improviseren Opdracht. Routines keren dagelijks terug. Geven ervaring, ontdekking, herhaling Opdracht.
Spelend rekenen met peuters en kleuters Delubas
Definitie 1.Herkenbare, terugkerende, betekenisvolle reken-wiskunde activiteiten
Kenmerken Pop met karakter. Leven inblazen Levend houden Hoort bij het domein Beweegt zich in deelgebieden.
De verzamelkabouter TELLEN EN GETALBEGRIPMETENMEETKUNDE Vergelijken en ordenenLengteLichaams-kennis Beginnend tellen en getalbegripInhoudOriënteren Kennen van de telrijGewichtConstrueren Werken met hoeveelhedenTijdOpereren Eenvoudige erbij- en eraf-situaties Werken met getalsymbolen
De verzamelkabouter 1.Karakter: is gek van verzamelen, maar vindt sorteren moeilijk 2.Materialen: kruiwagen en sorteerdoosjes, allerlei verzamelde spullen
Nol de Meetmol 1.Beschrijving: lief en traag, graaft het liefst gangen. Vriend: de Meetpier 2.Materialen: meetlint, liniaal, meetveters, loopwiel, duimstok METEN Lengte
Willy Weeg Karakter: Ik ben sterk Materiaal: Weegschalen Personen, keuken, brieven Digitaal Analoog balans METEN Gewicht
Jaap het Slaapschaap 1.Beschrijving: suffig en een beetje dom, valt steeds in slaap, heeft geen tijdsbesef 2.Materialen: klok, horloge, stopwatch, zandloper, kalender, eierwekker, agenda, foto’s van vroeger en nu, een dagboekje METEN Tijd
Sam en Pam 1.Beschrijving: tweeling, gericht op het zien van details, overeenkomsten en verschillen, geïnteresseerd in cijfers 2.Materialen: symboolkaartjes, seriekaartjes, spelletjes TELLEN EN GETALBEGRIP Vergelijken en ordenen Beginnend tellen en getalbegrip Kennen van de telrij Werken met getalsymbolen
1.Beginnen met een of meerdere routines 2.Introductie in de grote groep 3.Hierna meermalen inzetten in grote en/of kleine groep (maximaal 4 kinderen) 4.Vaste plek binnen het lokaal
Wanneer inzetten 1.Aangrijpen van spontane gebeurtenissen 2.Inzetten tijdens verschillende onderdelen van het dagritme 3.Algemeen: kansen grijpen en creëren.