Positioneren: de strijd om het brein

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
KWALITEITSZORG november 2012
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Werkwoorden d t dt.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
MMNM 2011 Marketingcommunicatie.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Thema HACCP
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Passie - Verrijzenis Arcabas
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Wie het kleine niet eert ... (quarks, leptonen,….)
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1. 33 GERECHTIGHEID GODS 21 Thans is echter buiten de wet om GERECHTIGHEID GODS openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen, 34.
Afrika: Topo nakijken en leren.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Workshop Informatievaardigheden
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 9 Het eerste bijbod 1Contract 1, hoofdstuk 9.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Even voorstellen : Groep 3b
JOUW WERELD MIJN WERELD
Groep Colruyt en ‘participatie’
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
ZijActief Koningslust
Workshop Informatievaardigheden 1 Nathalie van den Eerenbeemt Marjolein de Wilde Zoeken naar goede bronnen.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Transcript van de presentatie:

Positioneren: de strijd om het brein drs. M.A. Jansen © Positioneringsgroep – 25 november 2004

Positioneringsgroep

Michel Jansen 1993-1997 Retail Management School in Leeuwarden 1997-1999 Universiteit van Nijmegen (K.U.N.) 1999-2000 Marktonderzoeksbureau Analyse Vanaf 2000 Positioneringsgroep Bijzonderheden Gastdocent AvM, Nyenrode, K.U.N. Publicaties 2000 2003 2004

Vandaag Introductie in de wereld van merken en positioneren Veel voorbeelden ter inspiratie Binnen, maar vooral ook buiten de categorie ‘Spoedcursus’ positioneren (voor Dummies) Wat is positioneren en hoe doe je dat?

Is uw organisatie een merk?

agressive competition Adidas Profit P&G Puma Football agressive competition Nike tennis USA-Multinational no logo competitive dynamics Agassi JUST DO IT production - in het brein Een merk

De strijd om het brein

Een relevante propositie! Wat is het succes? Een relevante propositie!

Relaties ontstaan door waardecreatie! Wel of geen sterk merk? Relaties ontstaan door waardecreatie!

Wel of geen sterke belofte? Generieke beloftes zijn makkelijk te kopiëren!

Wat is het probleem?

Uniformiteit vs. verscheidenheid? Insurance Private Banking Car lease monolithisch endorsed branded

Uniformiteit vs. verscheidenheid? De NVB kent in zijn huidige vorm 10 afdelingen. Ieder van de afdelingen heeft een eigen identiteit die in mindere of meerdere mate het bestaan als autonome afdeling billijken

Aantrekkingskracht op talent

Organisaties duiden onze identiteit

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

“We willen altijd en overal kunnen consumeren” Consumentengedrag Altijd “We willen altijd en overal kunnen consumeren” Thuis Werk Onderweg Integratie van thuis, werk en onderweg Overal

From ‘trapping’ to ‘hunting’ Zoek de consument op! From ‘trapping’ to ‘hunting’

Consumentenbehoeften “We want to collect memories rather than things”

Belevenissen bestaan er in allerlei gradaties!

Samenwerking

Wat is het verschil tussen …. Een sterk merk Een zwak merk Sterke merken voegen waarde toe voor de verschillende stakeholder groepen doordat zij met functionele en/of emotionele voordelen op relevante wijze inspelen op (latente) behoeften

? De computer voor creatieve mensen De wasmachine die het beste is De auto met Italiaanse passie De bank met adviseurs die thuis komen De scheermesjes die gladder scheren De bank die met u meedenkt De verzekeraar die glashelder is

Positioneren is … Positie kiezen toekomst competentie benefit relevant uniek simpel Breinbeperkingen Selectieve perceptie Selectieve verwerking (vervorming) Selectieve retentie

Positioneringshiërarchie Proces Onderwerpen 1. Business positionering Visie, missie, strategie PMC’s, competenties, identiteit 2. Merk positionering Merk architectuur Merk essentie 3. Communicatie positionering Stijl, campagne, symboliek Media, promoties, etc.

Waarom Positioneren? Samenleving met overcapaciteit aan communicatie: meer informatie 30 jaar => 5.000 jaar print-informatie verdubbelt elke 4 jaar New York Times weekend-editie => persoon in de 17e eeuw per dag worden er 4.000 boeken gepubliceerd 125 kilo papier per jaar => 3 keer de hoeveelheid van 10 jaar geleden 26 TV-stations => 500 TV-stations NB: 80% van alle informatie verlaat binnen 24 uur het geheugen Houd de boodschap simpel!

Positioneringswetten 1. Het is beter de eerste te zijn, dan beter te zijn 2. Creëer een nieuwe categorie, waarin u de eerste kunt zijn 3. Iedereen heeft een relatieve positie 4. U moet iets opgeven om iets te krijgen

De wet van de Focus Het machtigste concept is het bezit van een woord in het brein van de koper

Kortom, positioneren is … Positie kiezen in het brein van de doelgroep Rekening houdend met: … toekomst (groei) … relevantie (behoefte) … waarmaken (belofte) … onderscheid (aanbod) … organisatie (identiteit)

10 bronnen voor positionering

Op zoek naar de positionering Visie Missie Strategie Boodschap Cultuurkenmerken Bijzondere benefit Concurrentie Categoriewaarde Doelgroep Een bijzonder inzicht

Gastronomie in Nederland` Proef de dag! Een visie... Gastronomie in Nederland` Proef de dag!

Telefonie brengt mensen bij elkaar Een visie... Telefonie brengt mensen bij elkaar

Hoedster van cultuur in Nederland Een missie... Hoedster van cultuur in Nederland

Een missie... Make the dreams of families and children a reality… Ontzorgen Thou shall not kill a product idea

Strategie... ABN/Amro ING Rabobank Postbank non- conventioneel conventioneel simpele producten zwaardere producten Postbank Rabobank ABN/Amro ING Opschuiven met ‘behoud’ van identiteit

Boodschap of relevantie... Als je verder denkt: relevantie van de overheid Het kan in Almere: Ruimte om te groeien Thinking innovatively; acting responsibly Samen. Alternatieven aandragen

Cultuurkenmerken Sport = winnen Sport = samen spelen

Coöperatief / collectief Cultuurkenmerken Ambitie / succes Coöperatief / collectief

Een bijzondere benefit

De relatieve positie ten opzichte van de concurrent

Kameraadschap betekent samen avonturen beleven Een categoriewaarde Kameraadschap betekent samen avonturen beleven

YOU’VE GOT ENOUGH TO THINK ABOUT De doelgroep YOU’VE GOT ENOUGH TO THINK ABOUT

Een bijzonder inzicht Consumenten denken dat in dikke tomatenketchup veel tomaten zitten “The slowest”

Een bijzonder inzicht ‘Horloges zijn mode-artikelen’

Op zoek naar de positionering Visie Missie Strategie Boodschap Cultuurkenmerken Bijzondere benefit Concurrentie Categoriewaarde Doelgroep Een bijzonder inzicht Toekomst (strategie) Heden (tactiek)

Is uw organisatie een merk?

Bedankt voor uw aandacht!