Varianten-studie dubbele overweg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verkenning Waterlandseweg
Advertisements

“Waar een wil is, is een tunnel”
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Wijkconferentie Zuiderburen 2011 ….. Presentatie project Drachtsterweg e.o. ….. 13 april 2011.
Integrale Gebiedsanalyses en GGOR Frans Jorna adviseur Integraal Waterbeheer, procesbegeleider.
Project Verbeteringsmaatregelen Weststad I & II
Expertmeeting DBFM-project A6 Almere Weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere Ingeborg Ligtenberg Projectmanager A6 Almere Havendreef-Almere Buiten-Oost.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Verkenning Dronterringweg Swifterbant Arnoud Turkstra.
Op- en afrittencomplex Rieme-Noord
Voorkeursrichting Planstudie Ring Utrecht RIA 19 november 2009
Inloopavond Húns 19 juni 2012 N359 Bolsward-Leeuwarden Kruispunt Húns-Leons 1.
Ruimte rond de A2 Discussiestuk gemeentelijke nota
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)
Presentatie herijking VVP, openRAADhuisavond 9 oktober Naar een herijking van het VVP Verkenning van dilemma’s en opgaven.
Horizontaal en Verticaal alignement
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
“Verkeersveiligheid; een dijk van een probleem?”
1 Verkeersonderzoeken Maasdriel Commissie ruimte 2 april 2008 Gemeente Maasdriel.
Trajectverkenning 71: N322 Rossum – Beneden Leeuwen Toelichting Commissie Ruimte 10 oktober 2012.
Herinrichting van de President Kennedylaan N323b te Kortrijk
Plan-MER Oosterweelverbinding Infovergadering 26 juni 2013 Inhoudelijk verloop MER-proces Jan Parys Paul Arts.
Europaplein Welkom Programma Ontvangst Voorstellen: wie is wie? Doel van de avond Planvorming Verleden, heden en toekomst Europaplein Interactie Afsluiting.
Europaplein.
Westelijke ontsluiting Ronde 20 november 2012
Nijmegen - Kleve Decision time! Martijn Post – 5 december 2013.
Wijkontsluiting stationskwartier
Onderwerp 1 NvR / Schetsontwerp Havenkwartier 8 juli 2009 Informatieve bijeenkomst Deelnemers burgerparticipatie, raadsleden en belangstellenden 8 juli.
Informatieavond 30 juni 2010 Programma Opening door burgemeester Jeroen Staatsen Stand van Zaken door Wethouder Freddy Blommers PAUZE Vragen uit de zaal.
Ontwikkeling Bestuurlijke Toekomst Duin- en Bollenstreek onderzoekstraject aanpak en resultaten.
Ombouw Amstelveenlijn
Recreatief fietsen: nog een hele uitdaging
Aanpak Verkeersonveiligheid Fietsverkeer 17 april 2014.
Veelgestelde vragen Omlegging N215 bij Melissant
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Warmtevisie EZ: nog werk in uitvoering
"Hoogwaardig fietsnetwerk Twente" Hoofdonderzoek
Planstudie knooppunt Hoevelaken G eluidsmaatregelen gemeente Nijkerk B.H. Willighagen, 10 januari 2012.
Aanpak N629: één project, twee delen
Variant 1 ➢ Draaibrug op huidige locatie ➢ Huidige hoogte (ca. 1 meter) ➢ Draaipunt in midden van de vaarweg ➢ Verbreden vaarweg naar 54 meter Voordelen.
Procedure en planning Rijkswaterstaat Waar staan we nu? 1.Startnotitie 2008/ zienswijze ingediend Richtlijnen MER Trajectnota / MER. Aug 2011/ zienswijze.
Infovergadering Heraanleg Kasteellaan 21 januari
Station Grubbenvorst – Greenport Venlo
1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Verkeersontwikkelingen - Noordoostcorridor - Structuurvisie RO - voorkeursalternatief.
Ontwikkeling Stationsgebied Haren 16 november 2009 Werksessie bewoners Ruimtelijke Kwaliteit.
Update St. Sebastiaansbrug presentatie Raadscommissie 2 december 2010.
SamenMeeNaarDeA2? Goes, 28 sept Situatie 2 Goes, 28 sept 2015.
Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid.
Duinpolderweg Technische Toelichting Gemeenteraad Noordwijkerhout Bert Grotenhuis, projectmanager Duinpolderweg 9 december 2015.
Agenda  Opening burgemeester Gelok.  Introductie wethouder Zandee.  Toelichting op het GVVP en de beleidsagenda door Dhr. Louwerse.  Gelegenheid tot.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Herziening mobiliteitsplan Berkel Presentatie raad 31 maart 2015.
Verkeersdoorstroming Gouda Integraal bekeken en aangepakt Raadspresentatie 21 juni 2010.
Aanleg N197 Westelijke Randweg Beverwijk Jon Bellis april 2009 Bewonersinformatie over het werk aan de Velsertraverse.
Informatie voor de Raad Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Baarn Beleidsvisie en uitvoeringsprogramma 2012 – 2016, gemeente Baarn Informatie voor de.
De Hoofdstraat gaat op de schop!. 16 september 2013 Hoofdstraat op de schop 2 Programma 20.00, en uur: presentatie ontwerp (10 minuten) gesprek.
Routing en parkeren centrum Raamsdonksveer. Wat onderzocht? Routing –Met verkeersmodel varianten rijrichtingen binnen centrumring doorgerekend –Conclusies.
N279 Stuurgroep Resultaten verkeerskundig onderzoek verkeersafwikkeling en faseringsvarianten
WAAR VINDT GROOT ONDERHOUD PLAATS?
Bewonersavond Omkering N65 - Spoor
Presentatie informatiebijeenkomst PHS Meteren-Boxtel
Informatiebijeenkomst GOL
Informatie-bijeenkomst Burgemeester Kasteleinweg
RijnlandRoute 1 november 2012 Welkom en kennismaking
Station Grubbenvorst – Greenport Venlo
Fiets/snelfietsroutes in provinciale akkoorden
De bedenkers.
Groot Onderhoud Noordkade
Transcript van de presentatie:

Varianten-studie dubbele overweg Stap 1 Eerste trechtering en optimalisatie van de 2 oplossingsrichtingen CV9 en B14/B15

Opgave De variantenstudie is gericht input te geven voor de bestuurlijke keuze tussen de 2 oplossingsrichtingen voor het knelpunt dubbele overweg Tongersestraat. Dit houdt in dat alleen die zaken uitgewerkt worden die van invloed zijn op de keuze. Uitwerkingen zijn gebaseerd op bestaande onderzoeken en professional judgement. In de eerste stap is dat verkeersoplossend vermogen (wel o.b.v. nieuwe berekeningen verkeersmodel) en civieltechnische inpasbaarheid. Voor de tweede stap gaat het daarnaast om overige effecten: kosten, beleidskader, milieuaspecten, ruimtelijke ontwikkelingen en leefbaarheid.

Aanpak Het proces om te komen tot een voorkeursvariant wordt doorlopen in drie stappen. Stap 1: Eerste optimalisatie en trechtering - mogelijke uitwerkingen van de 2 oplossingsrichtingen zijn getoetst op verkeerskundige effecten en civieltechnische haalbaarheid; - trechtering tot vijf hoofdvarianten. Stap 2: Integrale variantenafweging - Integrale vergelijking van de 5 varianten op vijf beoordelingscriteria, gebaseerd op de doelstellingen van de stakeholders; - trechtering naar twee uitgewerkte voorkeursvarianten. Stap 3: Eindafweging - Voor- en nadelen per voorkeursvariant als input voor het keuzeproces om te komen tot één voorkeursvariant.

Eerste Trechtering en optimalisatie CV9 Uitwerkingen CV9 De varianten verschillen van elkaar in: Lengte toerit westzijde. Wijze van aansluiting op bestaande wegstructuur, zowel aan oost- als westzijde. Ontwerpuitgangspunten CV9 Tunnel onder dubbele spoorwegondergang Tongersestraat. 2*1 rijstrook en vrijliggend fietspad. VLK onderdeel van deze variant. Vanuit de tunnel fietsverbinding richting Tongeren.

Varianten CV9

Optimalisatie en trechtering CV9 Varianten zijn verkeerskundig getoetst aan doelstellingen uit GVVP Weren van gebiedsvreemd verkeer in centrum en woongebieden. Terugdringen autogebruik voor korte interne ritten. Concentreren van verkeer op wegen van zo hoog mogelijke orde. Verbeteren van de verkeersveiligheid. En op civieltechnische haalbaarheid Resultaten Verkeerskundig :1a en 2a minder gunstig vanwege verkeerstroom Baroniestraat/Vic van Alphenlaan en Ridder van Cuijkstraat dan 1b en 2b. Civieltechnisch: korte tunnel blijkt inpasbaar: 3 en 4 ingrijpender en niet noodzakelijk. Tunnelhoogte: 4,20 m is voldoende, ook voor hulpdiensten. Varianten 1b en 2b worden uitgewerkt in volgende stap.

Eerste trechtering en optimalisatie B14/B15 Uitwerkingen B14/B15 De varianten verschillen van elkaar in: Wel of niet aansluiten van Tongeren, via bestaande overweg (lijn Den Bosch) of tunnel met bocht. Wel of niet opwaarderen van Keulsebaan. Wel of niet ongelijkvloers overweg d’ Ekker. Ontwerpuitgangspunten B14/B15 1 of 2 overwegen sluiten. Verkeer omgeleid via Keulsebaan. VLK onderdeel van deze variant.

Varianten B14/B15

Optimalisatie en Trechtering B14/B15 Varianten zijn verkeerskundig getoetst aan doelstellingen uit GVVP Weren van gebiedsvreemd verkeer in centrum en woongebieden. Terugdringen autogebruik voor korte interne ritten. Concentreren van verkeer op wegen van zo hoog mogelijke orde. Verbeteren van de verkeersveiligheid. En op civieltechnische haalbaarheid Resultaten Opwaardering Keulsebaan bij elke variant nodig. Tongeren aansluiten op VLK. Ongelijkvloerse kruising d’ Ekker niet essentieel voor behalen doelstellingen. Fietsverbinding Kalksheuvel – Tongeren- Centrum nodig. Fietstunnel ter hoogte van Tongersestraat beste optie. Ongelijkvloerse kruising (spoorlijn Den Bosch) blijkt ruimtelijk inpasbaar. Varianten B14/15 variant 2b, B14/B15 variant 4 en B14/B15 extra worden uitgewerkt in vervolg stap.

Resultaat: Stap 1 CV9 Variant CV9 1b Variant CV9 2b Verkeerstunnel Tongersestraat Kalksheuvel- Centrum; Met oostelijke toerit richting Breukelsestraat en knip in de Van Hornstraat. NB: helling 7% en doorgaande weg 20 km/h.; Met westelijke aansluiting op Kalksheuvel met lus; Tunnelhoogte 4,20 meter, doorrijhoogte 3,50 meter; Incl. fietspad in tunnel (2,60 m. hoog) met trap naar Tongeren en fietsaansluiting op Molengraafseweg; Opheffen bestaande overwegen; VLK. Verkeerstunnel Tongersestraat Ladonk-Centrum; Met oostelijke toerit richting Breukelsestraat en knip in de Van Hornstraat. NB: helling 7% en doorgaande weg 20 km/h.; Met westelijke aansluiting op Mijlstraat incl. brug over Smalwater; Tunnelhoogte 4,20 meter, doorrijhoogte 3,50 meter; Incl. fietspad in tunnel (2,60 m. hoog) met trap naar Tongeren en fietsaansluiting op Molengraafseweg en Mijlstraat; Opheffen bestaande overwegen; VLK.

Resultaat: Stap 1 B14/B15 Variant B14/B15 2b Opheffen bestaande overwegen lijn Tilburg en Den Bosch en omleiding over Keulsebaan; Maatregelenpakket Keulsebaan naar 2x2; Aanpassingen Tongeren met aanleg vrijliggend fietspad, fietssuggestiestroken, keerlus en aansluiting op VLK; Fietstunnel Tongersestraat VLK. Variant B14/B15 4 Opheffen bestaande overweg lijn Tilburg. Den Bosch gelijkvloers open houden voor de aansluiting Tongeren; Maatregelenpakket Keulsebaan naar 2x2; Aanpassingen Tongeren met aanleg vrijliggend fietspad, fietssuggestiestroken en aansluiting op VLK; Fietstunnel Tongersestraat VLK. Variant B14/B15 extra Opheffen bestaande overweg lijn Tilburg. Tunnel onder de lijn Den Bosch voor aansluiting Tongeren; Maatregelenpakket Keulsebaan naar 2x2; Aanpassingen Tongeren met aanleg vrijliggend fietspad, fietssuggestiestroken en aansluiting op VLK; Fietstunnel Tongersestr. in verlengde van tunnel. VLK.

Vervolgstappen Nadere Uitwerking Stap 1: Resultaat  vijf varianten Stap 2: variantenafweging per oplossingsrichting oplossend vermogen / verkeerskundige effecten; financiële haalbaarheid passend binnen beleid partners leefbaarheid ruimtelijke effecten  + diverse subcriteria

Nadere uitwerking: Voorbeeld variantenafweging Stap 2

Nadere uitwerking vervolgstappen Stap 3: Voorkeursvariant(en) variantenafweging om te komen tot: Voorkeursvariant per oplossingsrichting Er wordt nu volop gewerkt aan deze stap Basis voor de keuze van één voorkeursvariant  Eindafweging Stap 4: Besluitvorming Commissie RZ 12 november 2013 Gemeenteraad 26 november 2013