Spelregels IT-governance game het spel wordt gespeeld door 3 a 4 business units (BU's) ieder bestaande uit een of meer spelers in rondes –bestaande uit 4 stappen op 2 borden –bouwbord –opbrengstbord doel van het spel een BU kan opbrengsten genereren door voor een opbrengstgebied een (ICT-) systeem te bouwen –bouwen kan in 3 snelheden de opbrengsten van een opbrengstgebied worden verdeeld tussen de aanwezige BU's winnaar is die BU die de meeste opbrengsten genereert verloop van het spel voorbereiding –de BU's vormen zich –de spelleider deelt uitgangsposities toe –de BU's starten met ieder een kapitaal van 100 –de eerste ronde spelen de BU's aan de hand van aanwijzingen van de spelleiding om aan het spel te wennen spelen van het spel –aan het begin van iedere ronde speelt de spelleider een (r)evolutiekaart –aan het eind van iedere ronde wordt de besluitvorming gedurende die ronde geevalueerd mbv een vragenformulier
Spelregels IT-governance game stap 1: projecten starten in deze stap kunnen BU's besluiten een of meer van de volgende projecten te starten –nieuwbouw van een systeem voor een opbrengstgebied waar zij nog niet actief is, dat kan met een van drie snelheden verdediging aanval anticipatie –vernieuwing van een bestaand systeem (naar het begin van haar levenscyclus) –verlagen van onderhoudskosten door migratie de organisatie kan maximaal 2 a 3 projecten tegelijk starten de organisatie kan maximaal 5 a 6 projecten tegelijk draaien BU's doen dit door het simultaan plaatsen van –een pion in de rij 'bouw' –een opbrengstfiche (ondersteboven) nieuwbouw: in een van de rijen 'verdediging', 'aanval' of 'anticipatie' vernieuwing of migratie: in de rij 'vernieuwing' resp. 'migratie' stap 2: projecten financieren in deze stap dienen de BU's projecten te financieren als een project niet gefinancierd wordt schuift de pion 1 rij naar boven projecten die omhoogschuiven boven de 'bouw'rij worden gekilled het aantal rondes en de kosten per ronde hangen van het soort project af: als een project gefinancierd wordt schuift de pion 1, 2 of 3 rijen naar beneden de gehele organisatie kan maximaal 8 verschuivingen uitvoeren vervolg stap 2 zoz totaal aantal rijentotale kosten voor deze ronde 11 x kosten per ronde 23 x kosten per ronde 35 x kosten per ronde soort projectaantal rondeskosten per ronde migratie140 vernieuwing220 verdediging330 aanval420 anticipatie520
vervolg stap 2 als een project voltooid is –nieuwbouw: de pion wordt van het bouwbord naar de groene kolom van het betreffende opbrengstgebied op het opbrengstbord verplaatst verdediging of aanval: bovenin het opbrengstgebied anticipatie: onderin het opbrengstgebied –vernieuwing: de pion op het betreffende opbrengstgebied wordt naar de groene kolom van zijn opbrengstgebied verplaatst –migratie: de pion op het betreffende opbrengstgebied wordt van boven naar onder in het opbrengstgebied verplaatst degene die als eerste een opbrengstgebied verovert krijgt een first-mover bonus van 50 stap 3: onderhoud plegen alle systemen op het opbrengstbord schuiven 1 plaatsje naar rechts onder betaling van onderhoud, berekend als de som van 2 componenten –de onderhoudskosten van het systeem zelf: 10 –extra kosten vanwege koppelingen met andere systemen, nl: (het aantal systemen boven) in het kwadraat (ver)nieuw(d)e systemen (in de groene kolom) hoeven nog geen onderhoud te betalen (voor alle andere systemen geldt:) als geen onderhoud betaald wordt wordt het systeem van het opbrengstbord verwijderd als een systeem aan het einde van zijn levenscyclus was (en dus niet vernieuwd is) wordt het van het opbrengstbord verwijderd stap 4: opbrengsten berekenen alle opbrengstgebieden genereren 100 die verdeeld wordt volgens de sleutel berekend door de applicatie, grosso modo –business als je sneller op een opbrengstgebied komt verdien je meer (first mover principe) als je op meer opbrengstgebieden vertegenwoordigd bent verdien je meer –vergelijk dit met de dynamiek van de ICT: anticiperen kost meer tijd voor jouw systemen moet je meer onderhoud betalen vanwege andere systemen in de organisatie (eigen of andere BU's) die quick & dirty gebouwd zijn ieder operationeel systeem genereert naar rato opbrengst Spelregels IT-governance game