Vervoersinfrastructuurprojecten die gelinkt zijn aan de ontwikkeling van de Belgische havens, in Wallonië en in Frankrijk Hugues Duchâteau Gedelegeerd bestuurder Stratec
2 Inhoudsopgave A. Opportunity’s van de maritieme intercontinentale logistiek voor de regionale economische ontwikkeling in Europa B. Strategie voor de ontwikkeling van de maritieme intercontinentale logistiek in Wallonië: het logistieke concept C. De projecten Seine-Nord Europe en Seine-Schelde: effecten op het containerverkeer van de Belgische havens
3 A. Opportunity’s van de maritieme intercontinentale logistiek voor de regionale economische ontwikkeling in Europa
4 België: 2.0% per jaar EU 15: 3.2% per jaar Rest van de wereld 5.0 % per jaar 3.3 % per jaar Toenemende vraag naar ruimte voor de ontwikkeling van economische activiteiten in de buurt van zeehavens en luchthavens Groeivooruitzichten handelsverkeer ->-> 1. Intercontinentale logistiek is opportunity voor economische ontwikkeling Belgische regio’s
5 Evolutie van het maritieme verkeer van de havens van de noordelijke range tussen Totale trafiek + 3.0% per jaar Niet-containertrafiek + 1.4% per jaar Containertrafiek + 9.1% per jaar 2. Maritieme intercontinentale containerlogistiek biedt goede perspectieven
6 B. Strategie voor de ontwikkeling van de maritieme intercontinentale logistiek in Wallonië: het logistieke concept * * Bron: Studie van het Waalse gewest « Schéma de développement intégré des réseaux et terminaux de fret en région wallonne » (juli 2004), Stratec, Ecorys, NEA, ADE, GRT-FUCAM)
7 4. Doelstellingen van het Waalse logistieke concept Van Wallonië een logistieke regio maken die gespecialiseerd is in de behandeling van intercontinentaal containerverkeer dat via de zeehavens wordt doorgevoerd Tegen 2020 een trafiek vastkrijgen die overeenkomt met het verkeer dat tegen die tijd voor de Limburgse havens van het Albertkanaal wordt verwacht: TEU/ jaar directe banen Toegevoegde waarde: +/- 1 miljard EUR/jaar
8 Logistieke activiteiten met hoge toegevoegde waarde: Herconditionering Assemblage, o.m. autoassemblage Specialisatie van producten volgens hun eindbestemmingen,… Waarvan het distributiegebied zich uitstrekt over minstens 5 Europese landen Europees distributiecentrum van Nike in Meerhout : m² 4. Doelstellingen van het Waalse logistieke concept (vervolg)
9 5. Actiemiddelen Inwerken op het vervoersaanbod Inwerken op het aanbod van gronden
Inwerken op het aanbod: vooral de waterweg (2/3) In de eerste plaats rekenen op de waterweg, waarvan het grote potentieel tot uiting begint te komen. Maar de rendabiliteit van het vervoer over de binnenwateren hangt af van het profiel. In de toekomst: minimum ( 2 x t) bv, minimum 7 m doorvaarthoogte Albertkanaal Schelde en Leie Zeekanaal, Kanaal van Charleroi Kanaal Leuven-Dijle
Inwerken op het aanbod - Concurrentie en complementariteit van de vervoersmodi (3/3) Het binnenvaartnet dat de Waalse industrieas aandoet is de grote troef die het Gewest moet uitspelen om zijn verbindingen met de havens van de noordelijke range veilig te stellen. Maar de intermodaliteit Water/Spoor/Weg is essentieel om de Waalse distributiecentra te verbinden met de markten van het continent.
Inwerken op de lokalisatie van de vervoervraag Ruimtelijke ordening is het voornaamste actiemiddel. Het is zaak: grote, aan een waterweg gelegen gronden vrij te maken om de goederenstromen te groeperen: lagere vervoerprijzen en een betere servicekwaliteit (1 040 ha) Ze voor te behouden voor maritieme intercontinentale logistiek Het voorgestelde ontwwikkelingsschema komt vooral neer op: de creatie van een pool voor maritieme intercontinentale logistiek in Luik (530 ha waarvan 410 aan een waterweg) de ontwikkeling van continentale logistiek in Henegouwen (490 ha allemaal aan een waterweg)
13 Aanbod van terreinen voor logistieke parken ProvincieTotale oppervlakte voor alle sites Oppervlate van de terreinen aan waterwegen Percentage terreinen aan waterwegen op alle voor te behouden terreinen Luik 530 ha 410 ha 77% Namen60 ha 100% Henegouwen 490 ha 100% Waals Brabant 80ha 100% Luxemburg210 ha0 ha0% TOTAAL 1370 ha 1040 ha76% 6.2. Inwerken op de lokalisatie van de vervoervraag (vervolg)
14 Ligging van de logistieke parken
15 7. Verwachte groei van de belasting van de netwerken Groeihypothesen van de prijzen *( in constante muntwaarde ) : Weg:+ 14 % Spoor:+ 2% Water: -2% Groei van het vervoer in België (t*km) : Weg:+ 51% Spoor: + 95 % Water:+ 102 % Alle modi:+ 64 % * Bron: Europese studie « TEN-STAC » (maart 2004)
16 Autoroute E17
17 Vrachtcapaciteit = capaciteit rechter rijstrook
18 Doortocht door Brussel Doortocht door Doornik Toekomstige knelpunten
19 Toegang tot haven van Antwerpen rond Brussel Toekomstige knelpunten
20 C. De projecten Seine-Nord Europe en Seine-Schelde: effecten op het containerverkeer van de Belgische havens* Bron: APS du projet Seine-Nord-Europe – Volet socio-économique - Setec-Stratec-Eurotrans – com
21 1. Seine-Nord Europe is een schakel van het Europese project Seine-Schelde
22 Cambrai-Marquion Haute Picardie Nesle Noyon Longueil-Sainte-Marie Dourges Vervoersinfrastructuur Nieuw kanaal met Vb-profiel Logistieke parken en binnenhavens ( ha)
23 2. Huidige marktaandelen van de zeehavens (containers) De marktgebieden van Antwerpen, Zeebrugge en Rotterdam strekken zich uit tot de Parijse regio. Die van Le Havre en Rouen gaan niet verder dan Picardië
24 2. Huidige aandelen vervoerswijzen (containers) Het containervervoer per schip slaat maar op waterwegen met groot profiel. Het huidige aandeel van de waterweg op de verbindingen Ile de France – Le Havre bedraagt 15 % in 2005 en gaat naar 30 % in 2020
25 3. Kosten van voor/navervoer van containers via de waterweg Total = 230 €, se décomposant comme suit:
26 4. Maritieme bijvoerkosten en havenkosten Vergelijking Antwerpen Le Havre (2000 en prognose 2020)
27 In 2020 bevindt het gelijkeprijspunt zich, zonder project en bij de huidige haventarieven, in Compiègne, zoals in 2000 Van Antwerpen naar Le Havre Van Le Havre naar Antwerpen Situatie 2020, zonder project 5. Effecten van de vervoerskosten op het hinterland van de havens (1/3)
28 De realisatie van het project verplaatst het gelijkeprijspunt ongeveer 140 km naar le Havre Van Antwerpen naar Le Havre Van Le Havre naar Antwerpen In 2020 is het gelijkeprijspunt, met project en bij de huidige haventarieven, verlaagd (van 300 tot 180 €) en bevindt het zich nu in Conflans Sainte-Honorine. Situatie 2020, met project 5. Effecten van de vervoerskosten op het hinterland van de havens (2/3)
29 Met andere woorden, de afstemming van de havenkosten van Le Havre op die van Antwerpen zou volstaan om het gelijkeprijspunt 115 km naar het noorden te doen opschuiven De prijsconcurrentie tussen havens wordt scherp: voor een verlaging van de prijs van Le Havre tot op het peil van die van Antwerpen zou de verplaatsing van het gelijkeprijspunt 12km belopen in 2020 zonder project; Voor een zelfde verlaging zou dat 115 km worden in 2020 met project 5. Effecten van de vervoerskosten op het hinterland van de havens (3/3)
30 Vergelijking intercontinentaal verkeer in 2020 met/zonder project De realisatie van het kanaal zal weinig effect hebben op de verdeling van het containerverkeer tussen havens. De totale trafiek van de havenrange Le Havre Rotterdam stijgt met 1.5% Le Havre : + 0.8%;Duinkerke: -0.2%; Antwerpen: +0.1%; Rotterdam: -0.3%; 6. Effecten van de kosten van het vervoer over land op de marktaandelen van de havens (1/2)
31 Vergelijking intercontinentaal verkeer in 2020 met/zonder project Het effect op de verdeling tussen vervoerswijzen zal echter groot zijn Het aandeel van de waterweg in de Belgische havens, wat de verbinding met het noordwestelijke kwart van Frankrijk betreft, zal 55% toenemen 6. Effecten van de kosten van het vervoer over land op de modal split (2/2)
32 7.Realisatie van het SNE-project via een PPP Voordeel = twee jaar voorsprong op de verwachte datum van inbedrijfstelling en overeenstemmende kostenvermindering voor de Staat
33 Dank u voor uw aandacht
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46