Vervoersinfrastructuurprojecten die gelinkt zijn aan de ontwikkeling van de Belgische havens, in Wallonië en in Frankrijk Hugues Duchâteau Gedelegeerd.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
Advertisements

Seminarie: de Belgische arbeidsmarkt 6 oktober 2010
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Emile-Louis Bertrand Directeur général Directeur generaal
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Passie - Verrijzenis Arcabas
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
Regelmaat in getallen (1).
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Wie het kleine niet eert ... (quarks, leptonen,….)
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
12.1 Landschappelijke kenmerken
Geometrie en topologie Rob Kromwijk, 26 juli 2012.
Afrika: Topo nakijken en leren.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Cijfers Zorg en Gezondheid
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
REFERENTIEKAARTEN BELGIË EN EUROPA
Toekomst van het Noordzeehavengebied Emeritiforum K. U
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
2020 Boer of mineralenmanager? 1. Evenwicht? Bodem & vakmanschap Info DMS % %
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Boekvoorstelling Havenhuis Antwerpen 30 maart 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker Bond Beter.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Transcript van de presentatie:

Vervoersinfrastructuurprojecten die gelinkt zijn aan de ontwikkeling van de Belgische havens, in Wallonië en in Frankrijk Hugues Duchâteau Gedelegeerd bestuurder Stratec

2 Inhoudsopgave A. Opportunity’s van de maritieme intercontinentale logistiek voor de regionale economische ontwikkeling in Europa B. Strategie voor de ontwikkeling van de maritieme intercontinentale logistiek in Wallonië: het logistieke concept C. De projecten Seine-Nord Europe en Seine-Schelde: effecten op het containerverkeer van de Belgische havens

3 A. Opportunity’s van de maritieme intercontinentale logistiek voor de regionale economische ontwikkeling in Europa

4 België: 2.0% per jaar EU 15: 3.2% per jaar Rest van de wereld 5.0 % per jaar 3.3 % per jaar Toenemende vraag naar ruimte voor de ontwikkeling van economische activiteiten in de buurt van zeehavens en luchthavens Groeivooruitzichten handelsverkeer ->-> 1. Intercontinentale logistiek is opportunity voor economische ontwikkeling Belgische regio’s

5 Evolutie van het maritieme verkeer van de havens van de noordelijke range tussen Totale trafiek + 3.0% per jaar Niet-containertrafiek + 1.4% per jaar Containertrafiek + 9.1% per jaar 2. Maritieme intercontinentale containerlogistiek biedt goede perspectieven

6 B. Strategie voor de ontwikkeling van de maritieme intercontinentale logistiek in Wallonië: het logistieke concept * * Bron: Studie van het Waalse gewest « Schéma de développement intégré des réseaux et terminaux de fret en région wallonne » (juli 2004), Stratec, Ecorys, NEA, ADE, GRT-FUCAM)

7 4. Doelstellingen van het Waalse logistieke concept Van Wallonië een logistieke regio maken die gespecialiseerd is in de behandeling van intercontinentaal containerverkeer dat via de zeehavens wordt doorgevoerd Tegen 2020 een trafiek vastkrijgen die overeenkomt met het verkeer dat tegen die tijd voor de Limburgse havens van het Albertkanaal wordt verwacht: TEU/ jaar directe banen Toegevoegde waarde: +/- 1 miljard EUR/jaar

8  Logistieke activiteiten met hoge toegevoegde waarde:  Herconditionering  Assemblage, o.m. autoassemblage  Specialisatie van producten volgens hun eindbestemmingen,…  Waarvan het distributiegebied zich uitstrekt over minstens 5 Europese landen Europees distributiecentrum van Nike in Meerhout : m² 4. Doelstellingen van het Waalse logistieke concept (vervolg)

9 5. Actiemiddelen  Inwerken op het vervoersaanbod  Inwerken op het aanbod van gronden

Inwerken op het aanbod: vooral de waterweg (2/3) In de eerste plaats rekenen op de waterweg, waarvan het grote potentieel tot uiting begint te komen. Maar de rendabiliteit van het vervoer over de binnenwateren hangt af van het profiel. In de toekomst: minimum ( 2 x t) bv, minimum 7 m doorvaarthoogte Albertkanaal Schelde en Leie Zeekanaal, Kanaal van Charleroi Kanaal Leuven-Dijle

Inwerken op het aanbod - Concurrentie en complementariteit van de vervoersmodi (3/3)  Het binnenvaartnet dat de Waalse industrieas aandoet is de grote troef die het Gewest moet uitspelen om zijn verbindingen met de havens van de noordelijke range veilig te stellen.  Maar de intermodaliteit Water/Spoor/Weg is essentieel om de Waalse distributiecentra te verbinden met de markten van het continent.

Inwerken op de lokalisatie van de vervoervraag  Ruimtelijke ordening is het voornaamste actiemiddel. Het is zaak:  grote, aan een waterweg gelegen gronden vrij te maken om de goederenstromen te groeperen: lagere vervoerprijzen en een betere servicekwaliteit (1 040 ha)  Ze voor te behouden voor maritieme intercontinentale logistiek  Het voorgestelde ontwwikkelingsschema komt vooral neer op:  de creatie van een pool voor maritieme intercontinentale logistiek in Luik (530 ha waarvan 410 aan een waterweg)  de ontwikkeling van continentale logistiek in Henegouwen (490 ha allemaal aan een waterweg)

13 Aanbod van terreinen voor logistieke parken ProvincieTotale oppervlakte voor alle sites Oppervlate van de terreinen aan waterwegen Percentage terreinen aan waterwegen op alle voor te behouden terreinen Luik 530 ha 410 ha 77% Namen60 ha 100% Henegouwen 490 ha 100% Waals Brabant 80ha 100% Luxemburg210 ha0 ha0% TOTAAL 1370 ha 1040 ha76% 6.2. Inwerken op de lokalisatie van de vervoervraag (vervolg)

14 Ligging van de logistieke parken

15 7. Verwachte groei van de belasting van de netwerken Groeihypothesen van de prijzen *( in constante muntwaarde ) : Weg:+ 14 % Spoor:+ 2% Water: -2% Groei van het vervoer in België (t*km) : Weg:+ 51% Spoor: + 95 % Water:+ 102 % Alle modi:+ 64 % * Bron: Europese studie « TEN-STAC » (maart 2004)

16 Autoroute E17

17 Vrachtcapaciteit = capaciteit rechter rijstrook

18 Doortocht door Brussel Doortocht door Doornik Toekomstige knelpunten

19 Toegang tot haven van Antwerpen rond Brussel Toekomstige knelpunten

20 C. De projecten Seine-Nord Europe en Seine-Schelde: effecten op het containerverkeer van de Belgische havens* Bron: APS du projet Seine-Nord-Europe – Volet socio-économique - Setec-Stratec-Eurotrans – com

21 1. Seine-Nord Europe is een schakel van het Europese project Seine-Schelde

22 Cambrai-Marquion Haute Picardie Nesle Noyon Longueil-Sainte-Marie Dourges Vervoersinfrastructuur Nieuw kanaal met Vb-profiel Logistieke parken en binnenhavens ( ha)

23 2. Huidige marktaandelen van de zeehavens (containers) De marktgebieden van Antwerpen, Zeebrugge en Rotterdam strekken zich uit tot de Parijse regio. Die van Le Havre en Rouen gaan niet verder dan Picardië

24 2. Huidige aandelen vervoerswijzen (containers) Het containervervoer per schip slaat maar op waterwegen met groot profiel. Het huidige aandeel van de waterweg op de verbindingen Ile de France – Le Havre bedraagt 15 % in 2005 en gaat naar 30 % in 2020

25 3. Kosten van voor/navervoer van containers via de waterweg Total = 230 €, se décomposant comme suit:

26 4. Maritieme bijvoerkosten en havenkosten Vergelijking Antwerpen Le Havre (2000 en prognose 2020)

27 In 2020 bevindt het gelijkeprijspunt zich, zonder project en bij de huidige haventarieven, in Compiègne, zoals in 2000 Van Antwerpen naar Le Havre Van Le Havre naar Antwerpen Situatie 2020, zonder project 5. Effecten van de vervoerskosten op het hinterland van de havens (1/3)

28 De realisatie van het project verplaatst het gelijkeprijspunt ongeveer 140 km naar le Havre Van Antwerpen naar Le Havre Van Le Havre naar Antwerpen In 2020 is het gelijkeprijspunt, met project en bij de huidige haventarieven, verlaagd (van 300 tot 180 €) en bevindt het zich nu in Conflans Sainte-Honorine. Situatie 2020, met project 5. Effecten van de vervoerskosten op het hinterland van de havens (2/3)

29 Met andere woorden, de afstemming van de havenkosten van Le Havre op die van Antwerpen zou volstaan om het gelijkeprijspunt 115 km naar het noorden te doen opschuiven De prijsconcurrentie tussen havens wordt scherp: voor een verlaging van de prijs van Le Havre tot op het peil van die van Antwerpen zou de verplaatsing van het gelijkeprijspunt 12km belopen in 2020 zonder project; Voor een zelfde verlaging zou dat 115 km worden in 2020 met project 5. Effecten van de vervoerskosten op het hinterland van de havens (3/3)

30 Vergelijking intercontinentaal verkeer in 2020 met/zonder project De realisatie van het kanaal zal weinig effect hebben op de verdeling van het containerverkeer tussen havens. De totale trafiek van de havenrange Le Havre Rotterdam stijgt met 1.5% Le Havre : + 0.8%;Duinkerke: -0.2%; Antwerpen: +0.1%; Rotterdam: -0.3%; 6. Effecten van de kosten van het vervoer over land op de marktaandelen van de havens (1/2)

31 Vergelijking intercontinentaal verkeer in 2020 met/zonder project Het effect op de verdeling tussen vervoerswijzen zal echter groot zijn Het aandeel van de waterweg in de Belgische havens, wat de verbinding met het noordwestelijke kwart van Frankrijk betreft, zal 55% toenemen 6. Effecten van de kosten van het vervoer over land op de modal split (2/2)

32 7.Realisatie van het SNE-project via een PPP Voordeel = twee jaar voorsprong op de verwachte datum van inbedrijfstelling en overeenstemmende kostenvermindering voor de Staat

33 Dank u voor uw aandacht

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43

44

45

46